2014: het jaar van de antwoorden

pauline-huijzer
Door Pauline Huijzer van Hoofd&Letters - 30 januari 2014
Reacties gesloten

Het Nieuwe Werken met passieDe jaren vanaf 2008 waren jaren van vragen. Vragen hoe het beter kon en moest, omdat het oude systeem niet langer standhield. Immers: de wereld verandert. Steeds meer mensen richten hun leven niet meer volgens de oude waarden en idealen in. Andere zaken worden belangrijker. Niet nog meer bezitten, maar op andere wijze met werken, denken en geld verdienen bezig zijn. Meer vanuit passie, gevoel en intuïtie.

In 2012 was de verandering al merkbaar en 2013 was in mijn ogen een overgangsjaar. De oude jas nog niet uit, maar ook nog niet helemaal klaar voor het nieuwe exemplaar. In het verlengde daarvan zie ik 2014 als het jaar van de antwoorden. Voor nieuwe manieren van werken verwacht ik antwoorden uit meerdere hoeken. In dit artikel belicht ik er vijf.

1) Het nieuwe wij

De afgelopen jaren ging het om overleven. Vasthouden die baan, want je mocht blij zijn met een (vast) contract. Daarin vierde individualisme hoogtij. Jezelf in een goed blaadje houden, werd belangrijker dan de groep. In 2014 kruipen we – figuurlijk – weer dichter naar elkaar toe. We leerden de afgelopen jaren dat alleen voor je eigen belangen opkomen het er niet makkelijker op maakt. Samen delen, samen spelen, leren kleine kinderen al. En zo is het ook op de werkvloer. Met elkaar kom je tot mooie nieuwe inzichten, met mensen van binnen én buiten de organisatie. Zo ontstaat er ruimte voor een nieuw wij.

kiwi-and-strawberry-775337-m2) Vitale medewerkers

Gezondheid wordt steeds belangrijker. We werken weer langer en onze levensverwachting neemt toe. Dat laatste komt mede door de ontwikkelingen in de wetenschap. En we letten steeds beter op onze gezondheid. Of we wel genoeg bewegen en wat we eten. Suiker en zelfs brood raken ‘uit’. Zogenaamde ‘super foods’ als aanvulling op onze maaltijd vind je in steeds meer bedrijfsrestaurants.

En ook onze geestelijke gezondheid op het werk krijgt aandacht door Mindfulness-programma’s en ruimte voor meditatie. Medewerkertevredenheid is daarvan slechts een afgeleid doel. Vitale medewerkers zijn lichamelijk en geestelijk fit en zodoende waardevol voor de organisatie. Om de concurrentie voor te blijven, om tot nieuwe inzichten te komen en de kosten van ziekte en het verzuim dat daarmee samenhangt tot een minimum te beperken.

3) Weer terug op het honk

Toen vanaf 2007 HNW in schwung raakte, ging Nederland massaal thuiswerken. Steeds meer mensen zagen de voordelen: thuis je acties afwerken, daarbij niet gestoord door collega’s, en vooral: niet de file in hoeven. Ook het privéleven zou er baat bij hebben. En omdat de software om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen samenwerken in ruime mate beschikbaar kwam, was het bovendien ook steeds vaker overbodig om naar kantoor te rijden.

Kostenbesparing in de vierkante meter als dé reden om HNW in te voeren verdwijnt langzaamaan. Steeds meer bedrijven kijken verder en sturen hun medewerkers niet zomaar klakkeloos naar huis. Omgekeerd komen de thuiswerkers van het eerste uur weer steeds vaker op kantoor. Want wat blijkt, van te veel thuiswerken word je eenzaam. Hele dagen in je eentje in huis doorbrengen blijkt niet erg inspirerend. In 2014 gaan we dus weer terug op het honk. Fysiek op kantoor en daar onze collega’s ontmoeten en zo weer onderdeel uitmaken van de groep (zie ook punt 1).

Vrijheid van Het Nieuwe Werken4) Meer tijd voor jezelf

Dit punt lijkt tegenstrijdig met het voorgaande. Toch zullen we in 2014 beseffen dat werken niet altijd inhoudt op een kantoor achter je bureau te zitten. Maar we gingen toch vaker naar kantoor? Ja, dat klopt. Maar niet alle dagen van de week. Wat voor rol jij ook hebt in je organisatie, je zult geen briljante dingen bedenken vanaf je thuiswerkplek of op kantoor. De definitie van aan het werk zijn verandert al jaren van aanwezig zijn naar bezig zijn. En we zullen meer en meer tot het inzicht komen dat we als kenniswerkers het productiefst zijn met ruimte in ons hoofd. Inspiratie vind je dan in alles om je heen, juist buiten kantoor en zelfs in het weekend.

5) Vertrouw je gevoel

Voorheen bestonden veel organisaties bij de gratie van orde en structuur. De rationele kant voerde de boventoon. Nog altijd worden de creatieven gezien als de ‘losbandige’ types van de organisatie en kunnen rekenen op weerstand: het is goed je gezonde verstand te gebruiken. Maar meer en meer ontstaat er ruimte voor intuïtie bij het nemen van besluiten en in het leggen van nieuwe verbanden. Door wat meer te vertrouwen op het gevoel vind je vanzelf de antwoorden voor een voor jou goed 2014!

Deel dit artikel met anderen
Pauline Huijzer - Eigenaar en ondernemer
Pauline Huijzer doorgrondt als eigenaar van Hoofd&Letters de voor- en nadelen van HNW vanuit organisaties en medewerkers. Ze gelooft dat bedrijven beter functioneren wanneer ze de kracht van intuïtie onderkennen en deze ook benutten. Huijzer helpt organisaties dan ook graag bij het helder formuleren van een langetermijnvisie met daaraan gekoppeld concrete marketing- en communicatiedoelstellingen. Intuïtie en ratio zijn hierbij met elkaar in balans.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten