3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

Door Albert Roelofswaard van Bureau Doenkers - 13 januari 2015
Reacties gesloten

Hoe zet je het personeel in om als organisatie waarde toe te voegenStel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Dat hebben ze ergens gelezen of ze hebben misschien een vriend of familielid wat er enthousiast over is. Maar ja dat werkt natuurlijk alleen bij andere organisaties. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is.

Daarom, om het nieuwe jaar goed te beginnen, 3 tips die helpen om bij de overgang naar een nieuwe manier van werken en organiseren gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.

Start met een lousy ambitie

Uit onderzoek wat we doen blijkt dat veel organisaties niet veel verder komen dan flexplekken invoeren op kantoor, thuiswerken toestaan voor hun medewerkers of door middel van nieuwe technologie kennisdelen proberen te bevorderen. Vaak volgt daarop teleurstelling. Teleurstelling dat de beloofde voordelen uit de theorie, -zoals toenemende medewerkertevredenheid, hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, lagere kosten-, niet worden bereikt. En dat leidt dan weer tot conclusies dat Het Nieuwe Werken überhaupt, of voor je eigen organisatie, niet werkt. En dat de hype nu wel voorbij is. Als je echter goed kijkt halen alleen de organisaties die een redelijke radicale ambitie en visie hebben op de toekomst van werk in de praktijk de voordelen. Dus als je er geen zin in hebt en het eigenlijk niet wil, start met een gematigde ambitie, doe het half. Gegarandeerd succes.

Concentratiewerkplek

Lekker in je eigen kamer of werkplekken claimen

Onderdeel van altijd en overal kunnen werken is dat je op kantoor dat ook doet. De bezettingsgraad van een werkplek op kantoor is normaal al te triest voor woorden, wanneer je overal en nergens gaat werken slaan vaste werkplekken helemaal nergens meer op. Andersom is het ook zo, dat als je met elkaar flexibeler wilt gaan werken maar je niet eens zonder vaste werkplek kunt is dat natuurlijk ook een lachertje. Verder merkt een overgrote meerderheid van mensen die een vaste werkplek heeft gehad dat er een last van je schouders afvalt. Je leert om geen onnodige troep te verzamelen en vooral digitaal te werken zodat je overal bij kunt wanneer jij dat zelf wilt. En voor die fotolijstjes is echt een app. Dus de manier om het te saboteren? Door zelf een vast plek teclaimen maak je de ruimte voor afwisselen en kiezen voor andere kleiner. Dan gaat vanzelf piepen en kraken op kantoor. Heb je een eigen kamer blijf er dan vooral in zitten. En als je directeur of manager bent is deze aanpak dubbel zo effectief. Heeft iets te maken met voorbeeldgedrag. ..

Niet investeren in de combinatie van mensen, huisvesting en/of ICT

Natuurlijk gaat een nieuwe manier van werken om gedrag. Ook hier geldt weer dat alleen de organisaties die op alle drie de pijlers (mensen, technologie en huisvesting) investeren de maximale voordelen behalen. Je kunt mensen vertrouwen tot je ons weegt dat als ze ergens anders werken ook hun bijdragen doen maar als het technologisch bijvoorbeeld niet mogelijk is om online in een vergadering te participeren moet iedereen alsnog gaan reizen om elkaar fysiek te ontmoeten. Andersom geldt ook, dat wanneer er een aantal mensen digitaal werkt en kennis deelt, communiceert via videoconferentie, chat en online samenwerkingsomgevingen dan zal de rest van de organisatie ook die vaardigheden aan (moeten) leren. Wanneer je op kantoor vaste werkplekken en eigen kamers niet los kan laten maakt het onwaarschijnlijk dat je op andere punten wel erg flexibel zal worden. Andersom stimuleert (en dwingt) een goed kantoor flexibel werken.

Dus als je wilt dat het niet gaat werken. Vergeet gewoon op een onderdeel te investeren. Pas het kantoor vooral niet aan. Verwaarloos de investeringen in ICT om altijd en overal werken mogelijk te maken. Verzuim om te investeren in de benodigde vaardigheden van je medewerkers en management. Dan gaat het niet werken, kun je aantonen dat het niet werkt, kun je communiceren dat ‘Het Nieuwe Werken’ een hype is en dat het niet werkt. En daarna kun je met een gerust door op de oude voet verder.

Eén dingetje tot slot, ik kan niet garanderen dat de rest van de wereld het ook zo aanpakt.

 

Deel dit artikel met anderen
Albert Roelofswaard - Partner bij Bureau Doenkers
Albert Roelofswaard ondersteunt organisaties bij de implementatie van strategische veranderingen zoals Het Nieuwe of Anders Werken. Albert was onder andere werkzaam als programma manager voor Het Nieuwe Werken bij SNS REAAL.
Bekijk de website Samenwerken tussen Organisaties en zijn linkedin profiel, voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten