3 tips voor het slim recruiten van nieuw personeel

wilfred-stomp
Door Wilfred Stomp van B2Found - 26 oktober 2018
Reacties gesloten

Nieuw personeel is soms moeilijk te vinden. Tegenwoordig is het niet in elke branche de standaard om veertig uur op een kantoor te zitten en flexibiliteit is inmiddels iets dat bij het standaard arbeidsvoorwaardenpakket hoort. Thuiswerken niet mogelijk? Dan vertrekken de eerste kandidaten alweer. Vaste werktijden waar niet van afgeweken mag worden? De volgende groep vertrekt.

Om te zorgen dat toch de juiste mensen bij de openstaande vacatures worden gevonden, is slim recruiten van belang. Maar waarop moet je letten bij het werven van personeel? Waarop niet, is misschien een betere vraag. De kleinste dingen kunnen soms grote gevolgen hebben. Met deze 3 tips wordt het vinden van nieuw personeel een beetje gemakkelijker.

young-791849_1280

1.    Maak een goede vacaturetekst

Het begint allemaal bij het opvallen van je vacature. Je kunt wel een mooie functie in de aanbieding hebben, als die niet wordt gevonden door werkzoekenden schiet het ook allemaal niet op. Zorg dat in de vacature duidelijk vermeld staat wat de functie inhoudt, maar vergeet ook zeker niet een goede beschrijving van het bedrijf te geven. Vul dat aan met de belangrijkste arbeidsvoorwaarden en stel de sollicitatieprocedure open voor niet-alledaagse reacties. Jonge talenten willen soms liever een video-motivatie inleveren of ze maken een creatief document van hun CV. Zulke dingen zeggen al veel over kandidaten dus sluit ze zeker niet bij voorbaat uit. Met name technische vacatures zijn op het moment moeilijk in te vullen, door je vacature goed op te laten vallen, trek jij net die ene topper uit de visvijver die beduidend kleiner is dan een aantal jaar terug.

2.    Voer gesprekken op geheel eigen wijze

Een sollicitatiegesprek voelt voor kandidaten vaak al snel als een kruisverhoor. Maar is dat de relatie die een werkgever en werknemer met elkaar willen hebben? Zeker de millennials vinden hiërarchie en autoriteit een vervelende vorm van samenwerken. Zij gaan liever in overleg om samen tot de beste ideeën te komen en dat begint al tijdens het kennismakingsgesprek. Deze generatie is niet bang om leidinggevenden te vertellen wat ze zelf denken en om anderen op hun fouten te wijzen. Tegelijkertijd zijn het sterren in laten zien wat er wél goed gaat en in het out of the box denken. Dat kan een grote meerwaarde hebben voor bedrijven en het is in elk geval een stuk gezelliger samenwerken als iedereen een beetje vriendschappelijk met elkaar om kan gaan. Natuurlijk zijn er hiërarchische verhoudingen, maar laat die niet de boventoon in het onderlinge contact voeren. Dat begint al tijdens het sollicitatiegesprek. Geef de kandidaat ruimte voor eigen inbreng en ideeën en vraag vooral eens naar wat er in zijn of haar ogen binnen het bedrijf anders of beter kan.

3.    Bied flexibiliteit

Tegenwoordig is het echt not done om een vaste aanwezigheid op een vaste locatie te eisen wanneer het werk op allerlei plekken uitgevoerd kan worden. Maak zo snel mogelijk duidelijk dat alles daarin bespreekbaar is. Natuurlijk is het handig als medewerkers regelmatig op kantoor zijn, maar moet dat echt vijf dagen in de week van negen tot vijf zijn? Misschien vinden mensen het wel net zo prettig om ’s ochtends na de file pas naar hun werk te rijden, willen ze een of meerdere dagen vanuit huis werken of misschien is het een idee om mensen vanuit verschillende vestigingen hun werk te laten doen. Bied nieuwe medewerkers vooral de ruimte om dit zelf in te vullen, zo hou je jouw bedrijf aantrekkelijk voor werkzoekenden die openstaan voor jouw recruiting.

Deel dit artikel met anderen
Wilfred Stomp - Eigenaar
Wilfred is de eigenaar van online marketing bureau 2Bfound. Zijn passie is het ondersteunen van uiteenlopende bedrijven en ondernemers om hun online zichtbaarheid te verbeteren, de conversies te verhogen en daarmee het rendement van bedrijven te verbeteren. 2Bfound, opgericht in 2006 en gevestigd in het historische centrum van Dordrecht, bedient met name klanten die zich bevinden in het mkb. Aan deze klanten biedt 2Bfound altijd oplossingen op maat op het gebied van: zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren, e-mailmarketing, social media marketing en conversie optimalisatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten