Betrokkenheid

henny-van-egmond
Door Henny van Egmond van Yolk bv - 17 juli 2014
Reacties gesloten

Betrokkenheid en HNW

In veel projecten rond Het Nieuwe Werken gaat het uiteindelijk fout. Resultaten worden niet behaald, productiviteit stijgt niet, de dienstverlening gaat soms achteruit en van de samenhang in de organisaties is vaak weinig meer over. Vaak blijkt dat de betrokkenheid van de medewerkers een probleem is. Als niet betrokken medewerkers in één keer alle vrijheid krijgen om hun werk in te richten zoals zij willen, is de kans groot dat het fout gaat. Gelukkig kan een organisatie veel doen om de betrokkenheid te vergroten.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup doet al sinds het eind van de jaren ‘90 onderzoek naar engagement. Inmiddels hebben meer dan 25 miljoen medewerkers in 195 landen het onderzoek ingevuld. Wereldwijd ligt de betrokkenheid gemiddeld op 24 procent: drie van de vier (!) medewerkers zijn niet betrokken bij de organisatie. Een enorm risico dus.

Groep collega's die samenwerken en leren

Betrokkenheid in vier stappen
Het creëren van betrokkenheid gebeurt door vier stappen te doorlopen. Je kunt pas verder met de tweede stap als je de eerste hebt ingevuld.

De eerste stap betreft twee thema’s en is eigenlijk heel basaal. Het gaat er om dat een medewerker weet wat van hem wordt verwacht op werk en of hij de juiste materialen en uitrusting krijgt om de werkzaamheden goed te verrichten. In mijn overtuiging gaat het hier al fout in de meeste organisaties: er zijn vaak geen heldere verwachtingen of resultaten afgesproken. En faciliteiten als ICT worden vooral als kostenpost gezien. Flexplekken worden ingevoerd met als belangrijkste doel te besparen op huisvestingskosten.

Levert de eerste stap geen probleem op, dan gaat het vaak fout bij de volgende stap. Daar gaat het om de vraag of een medewerker zijn talenten kan gebruiken, daarvoor waardering krijgt (ook en vooral van zijn leidinggevende) en in zijn ontwikkeling wordt gestimuleerd. In veel Nederlandse organisaties zijn we helemaal niet gewend om complimentjes uit te delen. We doen toch gewoon ons werk?!

In de derde stap gaat het over de vraag of je echt erbij hoort, of er naar je geluisterd wordt, of je verbonden bent met de missie van de organisatie en of er werkelijk op kwalitatief goed werk wordt gestuurd.

De laatste stap tenslotte gaat over de vraag of mensen zich echt kunnen ontwikkelen en kunnen groeien als mens en in hun werk.

Wat organisaties onvoldoende beseffen, is dat niet-betrokken medewerkers direct leiden tot een slechtere dienstverlening en lagere productiviteit. Zo kan de bezuiniging op ICT of koffie nog wel eens onverwachte negatieve effecten hebben.

Deel dit artikel met anderen
Henny van Egmond - Managing partner
Henny van Egmond was programmamanager van Rabo Unplugged. Vanaf 2009 is hij zelfstandig adviseur en partner bij Yolk. Hij adviseert diverse bedrijven en overheidsorganisaties over het nieuwe werken, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker op congressen en symposia en hij geeft workshops over modern werken, leiderschap en veranderen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten