Communiceren en Het Nieuwe Werken

aad-van-den-kieboom
Door Aad van den Kieboom van Pointer Networks - 24 september 2013
Reacties gesloten

Traditionele organisatie wordt vervangen door organisatienetwerkManagers willen de communicatie met alle medewerkers soepel en efficiënt laten verlopen. Informatie over het wel en wee van de organisatie, mededelingen, plannen en visie dienen goed en tijdig op de juiste plekken terecht te komen. Dit versterkt de betrokkenheid van alle medewerkers die dan bovendien direct hun bijdrage kunnen leveren. Belangrijk echter is ook het inzicht waarom bepaalde maatregelen worden genomen en hoe deze worden aangestuurd.

Tot zover de theorie. De praktijk is echter dat het heel lastig is om, met name in wat grotere organisaties, een goed contact te onderhouden met medewerkers voor uitwisseling van hun ideeën, wensen en behoeften, terwijl deze vaak geen informatie met het management delen vanwege de te grote afstand en hiërarchische barrières. Of deze er nu zijn of dat zij deze ‘enkel’ zo ervaren: medewerkers willen graag betrokken worden bij beslissingen van het management, maar voelen zich belemmerd om hun mening te ventileren.

Social Business Netwerk

Belangrijke beslissingen en veranderingen in de organisatie worden vaak medegedeeld middels een e-mail die onverwacht in de organisatie wordt geparachuteerd. Dit werkt niet echt bevorderend voor een open communicatie tussen management en medewerkers.

Een Sociaal Business Netwerk (SBN) is een nieuw communicatiemiddel dat niet alleen de communicatiemuren tussen afdelingen beslecht, maar ook de communicatie tussen de hiërarchieën van de organisatie bevordert. Omzetten van een one way-communicatie naar een open en inhoudelijke discussie tussen management en medewerkers is geen eenvoudige zaak. E-mail is sinds jaar en dag hét communicatiemiddel dat hiervoor wordt ingezet en is dermate ingesleten dat vele ondernemingen er niet eens aan denken dat een andere manier van communiceren vele malen efficiënter is en veel tijd, en dus geld, kan besparen.

Netwerken en Het Nieuwe WerkenEenvoudig, open en natuurlijk

Een nieuwe manier van communiceren introduceren vereist uiteraard een consequente aanpak. Zo heeft systeemintegrator Atos een communicatiepolicy waarbij al het interne berichtenverkeer middels een Social Business Netwerk verloopt en waarbij er nooit e-mail wordt ingezet. E-mail wordt wel gebruikt voor berichtenverkeer naar externe relaties.

Het Social Business Netwerk stelt de medewerkers in staat om, geautomatiseerd in het werkproces, relaties op te bouwen in een organisatie, en op termijn ook daarbuiten. Dit verloopt eenvoudig, open en natuurlijk. In plaats van dat je vragen stelt aan je naaste collega’s, publiceer je de vraag aan de gehele organisatie of een deel daarvan, en kunnen allen die kennis hebben over het onderwerp reageren en hun expertise bijdragen.

Betrokkenheid en waardegevoel

Het management kan informatie delen over de onderwerpen waaraan zij werken en zo inzicht geven in hetgeen waarmee zij bezig zijn. Bovendien kunnen zij medewerkers stimuleren hetzelfde te doen, zodat er feedback aan elkaar kan worden gegeven. Zo leert de organisatie niet alleen meer over haar medewerkers, maar stelt ze de medewerkers meteen in staat te reageren en input te geven over de kennis die zij hebben over het onderwerp. Dit stimuleert betrokkenheid en het gevoel van waarde voor de organisatie.

Hoe meer deze manier van communiceren inslijt in de organisatie, hoe meer dit een natuurlijk onderdeel zal worden van Het Nieuwe Werken. Het wordt dan een normale manier van omgaan met medewerkers, die er zo voor zorgen dat het werk wordt gedaan op een manier die bij hen past en aansluit bij de doelstellingen van de organisatie.

Deel dit artikel met anderen
Aad van den Kieboom - Eigenaar
Aad van den Kieboom is oprichter en eigenaar van Pointer Networks BV, dat zich richt op de prestatieverbetering van de bedrijfsvoering. Het ondersteunt haar klanten bij de implementatie van portals en applicaties voor interne en externe samenwerking op basis van bedrijfsmatige sociale software - terrein van Het Nieuwe Werken. Pointer Networks biedt flexibele supportovereenkomsten die aansluiten bij de praktijk van de onderneming, waar het gaat om de status van Het Nieuwe Werken en de stappen die moeten worden genomen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten