De 10 van HNW: Is sociale innovatie slim? [#HNWDJZ]

Het Nieuwe Werken bij Netvlies‘Het slimste bedrijf van Nederland’ is de organisatie die slimmer werkt door de eigen mensen als het belangrijkste kapitaal te zien en hun competenties en talenten optimaal te benutten, en die daarbij heeft gekozen voor een andere vorm van organiseren en samenwerken. Dinsdag 27 november wordt dit slimste bedrijf tijdens de Energiedag van de MKB Krachtcentrale bekendgemaakt.

Dit initiatief van Syntens Innovatiecentrum ter stimulering van sociale innovatie in het MKB, sluit perfect aan bij wat ook voor mij de belangrijkste drijvers zijn voor Het Nieuwe Werken. En zoals hopelijk ook uit mijn eerdere blogs op HNWblog duidelijk naar voren is gekomen, zijn dit: Zet mensen centraal door ze het vertrouwen en de ruimte te geven die ze nodig hebben. Daarmee kunnen ze het beste uit zichzelf halen. Inspireer en ondersteun de onderlinge samenwerking vanuit een duidelijke, collectieve en gedeelde ambitie. Hiermee haal je het beste uit je organisatie en blijf je optimaal wendbaar om tijdig te reageren op de vele veranderingen die op de organisatie afkomen.

HNW, hoe doe je dat nou?

HNW is nu al een tijdje onder ons en de laatste tijd klinkt steeds vaker de vraag: hoe ga je nu echt Nieuw Werken. Veel organisaties die claimen dit te doen hebben zich voornamelijk gericht op de realisatie en inzet van HNW-middelen. Een nieuwe kantoorinrichting met een grote diversiteit aan mooie functionele werkplekken en de inzet van de nieuwste communicatie- en samenwerkingsmiddelen. Maar bij HNW gaat het niet primair om dat nieuwe kantoor of die fancy communicatiemiddelen. Het zijn mogelijke katalysatoren voor die benodigde verandering en vaak handig om in te zetten, maar het zijn en blijven middelen, en dus geen doel. Door te focussen op de middelen wordt het doel – hoe halen mensen het beste uit zichzelf – niet, of in ieder geval moeilijker, gerealiseerd.

Hoe behaal je die doelen en resultaten wel? Door te focussen op je mensen! Maar hoe doe je dat dan? Een organisatie die volgens haar inzending voor het ‘Slimste Bedrijf van Nederland 2012’ op die manier haar doelen haalt, is een van de finalisten, Netvlies Internetdiensten.

Je eigen kindje en Het Nieuwe WerkenGrotere betrokkenheid

In 2011 heeft Netvlies de organisatie opnieuw ingericht om die meer te laten aansluiten bij de langetermijnvisie en meer zelfstandigheid en ondernemerschap binnen de organisatie te bereiken. Met als resultaat een omzetgroei van 24 procent, waarbij de omzet uit bestaande klanten is gegroeid van 61 naar 82 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat klinkt veelbelovend, meer omzet en blijkbaar zeer tevreden klanten die herhaalaankopen doen. De klanten valt op dat de consultants een grotere betrokkenheid tonen, meer durven te vragen en daarmee mogelijk toekomstige problemen voorkomen. Intern is de betrokkenheid ook groter en dit leidt tot hogere productiviteit omdat de mensen eerder bereid zijn extra inzet te tonen waar nodig. Wat is er nu veranderd om dit voor elkaar te krijgen?

De containerbegrippen vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid van HNW hebben bij Netvlies een concrete invulling gekregen. De belangrijkste organisatieverandering is dat de mensen op een interne marktplaats kunnen kiezen welk project ze uitvoeren bij een klant. Tevens krijgen ze het vertrouwen om de aanpak en planning voor het project zelf te bepalen. Hiermee wordt het project hun ‘eigen kindje’ en is de betrokkenheid vele malen groter dan in een situatie waar iemand anders voor jou bepaalt op welk project je moet gaan werken en wat je daarin moet doen.

Transparantie, zelfsturing en ondersteuning

Als je in een organisatie elkaar meer wilt vertrouwen (het is altijd wederzijds), moet je niets voor elkaar verbergen. Anders is het vertrouwen snel weg. Netvlies heeft er daarom voor gekozen de managementinformatie te delen. Het is transparant waar de organisatie op wordt gestuurd. Zo creëer je niet alleen transparantie, maar bied je de mensen die je vertrouwt ook handvatten om zichzelf en hun team te sturen.

Medewerkers zijn onderdeel van een zelfsturend (project)team. Er zijn geen functies met bijbehorende salarisschaal, maar rollen. Waardering is direct gekoppeld aan de waarde die je vanuit een rol toevoegt. Om deze eigen verantwoordelijkheid goed te kunnen invullen, wordt er innovatietijd beschikbaar gesteld te besteden aan een focusgroep en marktontwikkelingen

Nu is zelfsturing wat mij betreft hét organisatieconcept om mensen de ruimte te geven die ze nodig hebben, maar niet voor iedereen even makkelijk. Je moet mensen daarbij wel helpen. Die persoonlijke ondersteuning geeft Netvlies op diverse manieren. Alle medewerkers hebben een (groei)coach, er worden diverse assements aangeboden en er wordt 360˚feedback gegeven. Medewerkers krijgen vertrouwen en als je vindt dat je het nodig hebt, ontvang je hulp.

Is sociale innovatie slim? Ja!

Wat mij betreft is het antwoord zeker ‘ja’, omdat focus op mensen meer en vooral ook sneller resultaat oplevert dan focus op nieuwe middelen. Netvlies toont dat in elk geval aan.

Deel dit artikel met anderen
Alwin Notenboom - Medeoprichter PMtD en Adviseur Het Nieuwe Werken
Alwin Notenboom is mede-oprichter van PMtD, People Make the Difference. Als adviseur Het Nieuwe Werken en als vader van 3 kinderen is hij altijd geïnteresseerd in hoe je het beste uit mensen haalt. Hij werkt nu bijna 25 jaar in mensgerichte organisaties zoals BSO (Eckart Wintzen), The Vision Web (Ricardo Semler) en PMtD (People Make the Difference). Deze ervaring is tevens zijn inspiratiebron voor Het Nieuwe Werken.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

4 reacties


    Vincent everts zegt:

    Alwin

    Hoe wordt de waarde van je werk aan de organisatie bepaald? Geheel transparant natuurlijk maar dat lijkt me een hell of a job en wordt vooral bepaald door de macht en zichtbaarheid in de organisatie. 

    Kun je dat ook in het Netvlies voorbeeld zichtbaar maken? 
    Vind het wel een beetje simpel trouwens. We accepteren het nieuwe werken en de tientallen % groei vliegen je om de oren. 

    met vriendelijke groet

    Vincent Everts trandwatcher

      Alwin Notenboom zegt:

      Beste Vincent,
      De cijfers komen direct van Netvlies. Het directe verband met de reorganisatie heb ik niet onderzocht. Hoe dan ook zijn het mooie cijfers in een economisch zeer zwaar jaar.Iets moeten ze dit jaar goed hebben gedaan. En eens, het zal vast niet allemaal direct terug te brengen zijn op alleen de reorganisatie. 

      Hoe bepaal je de toegevoegde waarde? Je geeft zelf al een antwoord (macht en zichtbaarheid) maar dat is mijns inziens niet het juiste antwoord. 

      Waarde gaat over wat je belangrijk vindt. Netvlies hecht een groot belang aan het gedrag van hun medewerkers en hun output ( diverse targets). Dus als je als medewerker hieraan waarde toevoegt, kan je op basis daarvan ook  de medewerker belonen (materieel en immaterieel).  Is qua meten niet al te moeilijk, qua verandering in mindset kan dat voor een aantal zeker een ‘hell of a job zijn’. Je toegevoegde waarde wordt namelijk wel zeer transparant, direct en vaak  confronterend. Moet je wel mee om kunnen gaan.

      Als je nog meer van Netvlies wilt weten, stel ik voor langs te komen op de Energiedag van de MKB krachtcentrale. 

      Hartelijke groet,
      Alwin Notenboom

    Marcel Kuijs zegt:

    Alwin,

    Mooi verhaal ook ik geloof in loslaten en het geven van vertrouwen. Op deze manier maak je energie los in de mens die wellicht moeilijk individueel te meten is. Maar gaat het niet om de totale output die uiteindelijk telt.

    Marcel Kuijs

      Alwin Notenboom zegt:

      Hallo Marcel,
      natuurlijk wil je als organisatie bereiken waar je voor gestart bent met je organisatie. Is dat om asap rijk te worden, kwetsbare groepen helpen weer regie te krijgen op hun eigen leven, organisatie mooie en goed werkende website leveren, of ……
      Als dat voor jou de output is dan ben ik het helemaal met je eens.

      Vraag blijft dan natuurlijk, hoe ga je dat bereiken? Doe je dat door te sturen op korte termijn rendement (zoals vele beurgsgenoteerde organisaties) of door te ‘sturen’ op betrokkenheid en verbinding van je mensen. Ik geloof dat je die gewenste output eerder bereikt met de laatste,