De Himalaya en Het Nieuwe Werken

Door Gerard Bergsma van - 20 juni 2014
Reacties gesloten

bergWat hebben het beklimmen van de Himalaya en Het Nieuwe Werken met elkaar gemeen? En welke rol speelt online communicatie daarbij? Meer dan je denkt. Bergbeklimmer Melvin Redeker vergeleek zijn expeditie naar de Himalaya met de manier waarop organisaties omgaan met HNW.

Op het Partner Event van Infopact Netwerk & Communicatie over de toekomst van HNW nam Redeker het publiek mee op zijn reis naar de top van het Himalaya-gebergte. Met zijn Nederlandse team heeft hij het lastigste deel van de Thalay Sagar beklommen, iets wat nog niemand ter wereld ooit gelukt was. Een situatie die volgens Redeker vergelijkbaar is met hoe organisaties omgaan met HNW. Nieuwe situaties vragen om nieuwe manieren van samenwerken. Je kunt dan niet meer vasthouden aan oude technieken en systemen, maar je moet op een andere manier kijken hoe je tot de beste resultaten komt. Dat geldt niet alleen voor bergbeklimmers, maar bij uitstek ook voor organisaties.

Naar de top
Samenwerken staat dus centraal bij Het Nieuwe Werken. Maar ook bij het beklimmen van een berg tijdens een expeditie, zo benadrukt Redeker. Een goede samenwerking is cruciaal voor het soepel bereiken van de top. Wanneer we praten over HNW dan wordt duidelijk dat samenwerking vanuit de organisatie veel meer gestimuleerd zou moeten worden. Mijn verwachting is dat dit in de toekomst alleen nog maar belangrijker gaat worden.

Online communicatie
Het Nieuwe Werken brengt veranderingen in samenwerking met zich mee, onder meer door de veranderende communicatietechnologie. Volgens gastspreker René van Dormolen van Microsoft hebben we behoefte aan steeds directere vormen van communicatie en dat is ook precies wat ik in de praktijk zie. We willen niet eerst bellen om te horen of iemand tijd heeft om te overleggen, maar gewoon rechtstreeks zien of iemand beschikbaar is, bijvoorbeeld aan de hand van een online samenwerkingstool als Lync. Je ziet direct of iemand online is en kunt vervolgens je scherm delen of videochatten.

Dit bevordert niet alleen de communicatie tussen medewerkers, het zorgt er ook voor dat je sneller met klanten kan schakelen. Van Dormolen voorspelt dat real-time samenwerking, zonder dat je fysiek tegenover elkaar zit, steeds makkelijker zal worden. En dat is ook broodnodig. Want het succes van samenwerkingstool staat of valt naar mijn idee met de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer het te ingewikkeld is laten mensen het al snel links liggen en dat zou zonde zijn.

Samen denkenSamenwerking is cruciaal
De conclusie die tijdens het Infopact Partner Event getrokken werd was dan ook: al hoeven wij niet dagelijks een berg te beklimmen, goede samenwerking is voor ons net zo.

Deel dit artikel met anderen
Gerard Bergsma -
Gerard Bergsma is commercieel directeur van Infopact Netwerk & Communicatie. Infopact is specialist in IP-communicatie en bundelt spraak-, data- en internetdiensten op maat in een snel en veilig netwerk. Infopact streeft ernaar om het hart van organisaties - daar waar de communicatie plaatsvindt - voortdurend in topconditie te houden. Gerard is als commercieel directeur o.a. verantwoordelijk voor het vermarkten van het dienstenportfolio, dat bestaat uit innovatieve oplossingen voor het MKB.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten