De Neuro’s en Zeuro’s van Het Nieuwe Werken

mark-sodaar
Door Mark Sodaar van - 26 september 2011
1 Reactie

Zeuro en Neuro en Het Nieuwe WerkenFacility management, geen onbelangrijke factor binnen Het Nieuwe Werken, is de laatste jaren volop in beweging. Veel trajecten vergen een ander aanpak en denkwijze, zeker met de introductie van Het Nieuwe Werken en de implementatie ervan.

Al zijn er in het verleden veel kantoorconcepten geweest die tegen de principes van Het Nieuwe Werken aan schuren, ziet de facilitymanager nu de uitdaging zich meer te richten op cultuurveranderingen, implementatie van technologische middelen en een ander gebruik van huisvesting en de secundaire dienstverlening. Anders dan de traditionele zienswijze van facilitymanagement, dat zich grotendeels heeft gericht op de laatste twee genoemde producten en diensten.

In deze introductieblog wil ik een aanzet geven over de mogelijkheden die technologie biedt in een veranderde facilitaire markt en als ondersteuning voor Het Nieuwe Werken. Met een glimlach aanschouwde ik een discussie over de zoveelste crisis op een rij. In dit geval over een scheiding van ons muntstelsel tussen een “rijke” Noord-Europese munt, de Neuro, en de “arme” Zuid-Europese munt, de Zeuro. Hoewel deze crisis geen glimlacht behoort op te roepen, kon ik het toch niet laten.

Temeer omdat ik de logica achter deze benamingen direct in verband kon brengen met de huidige organisatiestructuren alsook de verhoudingen en bevoegdheden tussen medewerkers en verantwoordelijken bij implementatieprojecten als Het Nieuwe Werken. De Neuro’s voor de “schatbewaarders”, waarbij implementatie direct moet leiden tot kostenbesparingen, en de Zeuro’s voor de “creatievelingen” die een dergelijk implementatieproces zo veel mogelijk geur en kleur willen meegeven, en dus kosten genereren.

Wierook

Nu had ik mijn eerste blog natuurlijk kunnen beginnen met mezelf voor te stellen in plaats van direct een hele doelgroep tegen de schenen te schoppen en te polariseren, ware het niet dat er een kern van waarheid in zit. Tijdens mijn bezoek aan diverse bedrijven is gebleken dat een succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken veelal wordt bewierookt door het voor de gebruikers zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het huiskamergevoel, of beter het ‘gezellige restaurant’-gevoel, dient te allen tijde te worden benadrukt. Geen verkeerde ontwikkeling natuurlijk; ook ik werk graag in een gezellige en comfortabele omgeving. De kansen voor een succesvolle toepassing echter liggen toch echt op meerdere vlakken.

De vierder pijler van Het Nieuwe Werken

De pijlers onder Het Nieuwe Werken bestaan volgens de huidige opvattingen uit Personeel, ICT en Huisvesting (Behaviour, Bytes, Bricks). Dit is uiteraard correct en wordt ook door mij vertolkt, maar de vierde pijler, de facilitaire dienstverlening, is van even wezenlijk belang. De uitdaging van de facility manager, toch een key player in het geheel, is tweeledig. Als Neuro dient hij of zij overzicht te houden op het budget, liefst gepaard gaande met besparingen. Als Zeuro en als facilitator wil hij als volleerd gastheer het zijn gast natuurlijk zo comfortabel mogelijk maken.

Een onmogelijke spagaat? Welnee. Zeker niet met technologische ontwikkelingen die meer bestrijken dan de al geïntegreerde bitjes en bijtjes. Het slim laten samenwerken van bijvoorbeeld gebouwbeheerssystemen (klimaat, water, et cetera), veiligheid- en entreevoorzieningen en onder andere werkplekbeheer in een gebouw, biedt een nieuwe dimensie aan het succes van Het Nieuwe Werken. Als blogger zal ik u in de nabije toekomst, op een begrijpelijke en luchtige wijze, voorzien van de nodige inhoud en mogelijkheden.

En dan worden de Neuro’s enthousiast over de Zeuro’s. En vice versa natuurlijk.

Deel dit artikel met anderen
Mark Sodaar -
Mark Sodaar is medeoprichter van NewFacts en houdt zich bezig met het ontwikkelen, uitvoeren en implementeren van innovatieve (tele)diensten en producten ter ondersteuning van Het Nieuwe Werken in het bijzonder en Facilitymanagement in het algemeen. Sodaar is een techneut en facilitymanager in hart en nieren. Zijn visie is dat door inzet en integratie van techniek en ICT binnen facilitymanagement veel processen efficiënter en effectiever kunnen verlopen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie


    Paul van Gassel zegt:

    Ik zou nog een vijfde pijler willen toevoegen; mobiliteitsmanagement (slim reizen). Want ook daar is flexibilisering hard nodig. Van vervoer tot parkeren. Want als je na negenen geen parkeerplek meer hebt, ga je alsnog in de file staan. En als je gebonden bent aan een abonnement, loont het niet om thuis te werken of te fietsen. Zo zijn er nog legio voorbeelden waarbij traditionele regelingen en voorzieningen de zaak frustreren. Ben benieuwd hoe Mark hierover denkt.