De oude wereld vergaat… Blijf niet in de grot! (2)

diana
Door Diana Russo van dianarusso.nl - 9 juli 2013
Reacties gesloten

Het Nieuwe Werken en de grotIn deel 1 van “De oude wereld vergaat” vertelde ik het verhaal van de film The Croods, waarin een familie holbewoners te maken krijgt met hun oude wereld die vergaat en een nieuwe wereld waar ze een nieuw bestaan moeten opbouwen. Organisaties bevinden zich momenteel ook in deze situatie.

Blijven ze in hun grot in de oude wereld zitten, wachten ze nog even met het overbruggen van de kloof, of springen ze bij de eerste tekenen van een veranderende wereld naar de overkant? En laten ze dan hun oude gedrag los en omarmen ze het nieuwe, of blijken oude gewoontes hardnekkiger dan verwacht? In dit tweede deel voorbeelden van organisaties die in beweging zijn gekomen.

Zij sprongen al over de kloof!

Een aantal organisaties heeft bij de eerste tekenen van een veranderende wereld de mogelijkheid én noodzaak gezien om de oude en stagnerende organisatie om te vormen.

Het Nieuwe Werken 3.0Sociaal Kapitaal en serendipiteit
Seats2Meet.com zette het traditionele businessmodel van de vergadermarkt op zijn kop: in plaats van te focussen op de steeds kleiner wordende groep klanten met een grote omzet (Long Tail), gaat de aandacht uit naar de steeds groter wordende groep ZP’ers (zelfstandig professionals) en flexwerkende medewerkers van organisaties (Long Snout).

Deze werknomaden ‘betalen’ voor het gebruik van de co-working space door het delen van kennis (sociaal kapitaal) met andere (virtuele) bezoekers tijdens onverwachte ontmoetingen (serendipiteit). Door vervolgens deze ervaringen te delen, aanbevelingen te doen of op een later moment een groepsruimte te huren ontstaat zogenaamde ‘asynchrone wederkerigheid’ (vrij vertaald: je krijgt er iets voor terug, maar je weet niet precies wat en wanneer). Hierdoor is een traditionele sales- en marketingafdeling overbodig gebleken. Medewerkers werken in een organisatiestructuur en -cultuur met een grote mate van vrijheid: zonder traditionele functieomschrijvingen als belemmerende factor.

Van ‘blokjes-en-harkjes’ naar bloemblaadjes
Andere organisaties begonnen helemaal van scratch af aan en zetten een wendbare en platte organisatie neer. Hiervan is het Parktheater in Eindhoven een mooi voorbeeld. Door omstandigheden gedwongen (minder overheidssubsidies en afnemende bezoekersaantallen) moest het zaken drastisch anders aan gaan pakken. Met de komst van een nieuwe directeur, die ‘beweegstrateeg’ op zijn kaartje heeft staan, werd de originele ‘blokjes en harkjes’-organisatiestructuur omgezet naar één van overlappende bloemblaadjes: zonder MT of leidinggevenden, maar met aanjagers en verbinders.

Het interieur van Het Nieuwe WerkenHierdoor is het niet alleen mogelijk gebleken met minder mensen meer werk te verrichten, ook stroomt informatie makkelijker door de organisatie, wordt creativiteit bevorderd en kan talent zijn weg vinden (niet gehinderd door formele en onnatuurlijke afdelingsgrenzen). Dat door deze manier van werken mooie samensmeltingen ontstaan, is zichtbaar geworden in de recentelijk geopende Seats2meet in de foyer van het Parktheater: een inspirerende werk- en ontmoetingsplek.

Elkaar helpen in plaats van beconcurreren

En ook mensen die eerder in loondienst werkten en bewust voor een bestaan als zelfstandig professional kozen, hebben de veranderingen omarmd en kansen gezien. Zij bundelen hun krachten en expertise in een gelegenheidsnetwerk, zoals bijvoorbeeld het Employer Brand Netwerk. Het vergt een andere manier van samenwerken gebaseerd op persoonlijke verbinding en onderling vertrouwen om elkaar niet als concurrenten te zien, maar juist verder te helpen.

Er zit beweging in

Ondanks de grote hoeveelheid organisaties die nog in hun grot zitten, of wel in beweging zijn gekomen maar in oud gedrag zijn blijven hangen, is het hoopvol om te zien dat er beweging in zit en een aantal organisaties ons de weg wijst.

Waarschijnlijk kijken we over een tijdje terug naar dit verhaal en zeggen dan: Weet je nog dat heel veel organisaties vroeger in een grot zaten? En dat we ons daar dan niet veel meer bij kunnen voorstellen. Ik ben heel benieuwd wat er dan voor films in de bioscoop draaien…

Lees ook deel 1 van De oude wereld vergaat… Blijf (niet) in de grot! van Diana Russo.

Deel dit artikel met anderen
Diana Russo - HR Business Partner
Diana Russo is HR Businesspartner en adviseert en ondersteunt organisaties op het gebied van Employer Branding, Medewerker Engagement, HR & Social Media en Het Nieuwe Werken. Daarnaast geeft ze presentaties & workshops.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten