De resultaten van de Week van Het Nieuwe Werken

Reacties gesloten

Jeroen van de KoppelIn de tweede week van november vond voor de tweede keer De Week van Het Nieuwe Werken plaats, waarbij Het Nieuwe Werken in het land werd geprofileerd. Het Nieuwe Werken Blog evalueerde de week met Jeroen van de Koppel van organisator Natuur & Milieu.

Wat waren de resultaten van de campagne?

‘De campagne was erg succesvol. We hebben maar liefst tien miljoen mensen bereikt en de bekendheid van Het Nieuwe Werken is wederom gestegen. Medio 2010 wist nog maar 13 procent van de werknemers wat HNW inhoudt. Dankzij de campagnes van 2010 en 2011 is dat gestegen naar 41 procent. Een geweldige prestatie, omdat het vergroten van de bekendheid de eerste stap is om de invoering van Het Nieuwe Werken in Nederland te versnellen.’

Wat heb je van deze Week van Het Nieuwe Werken geleerd?

‘Dat Het Nieuwe Werken niet meer weg te denken is uit Nederland. De Week van Het Nieuwe Werken is nu al een begrip geworden. Begin november had bijna iedereen het erover: bij de bakker, op het werk, thuis, maar ook op radio, tv en in de krant kon je niet om de campagne heen. Uit het onderzoek dat we hebben laten uitvoeren blijkt dat een op de drie werknemers het tijdens de campagne over HNW heeft gehad, vooral met collega’s.’

Doelgroepen van de campagne waren managers en werknemers, zijn die beide bereikt?

‘Absoluut. Dat kan ook niet anders, met deze aantallen. We hebben bewust gekozen voor activiteiten en media die beide doelgroepen bereiken, dus via bijvoorbeeld de social media, onze site en media als De Telegraaf, Radio 538 en SBS. En de beslissers heel gericht via het Open Huis, de workshops en trainingen en vier live-uitzending van BNR in het Hoofdkwartier in Utrecht. En niet te vergeten alle activiteiten van de campagnepartners op tientallen plekken in het land.’

Waren er (opvallende) verschillen ten opzichte van de campagne van 2010?

‘Voor ons was het dit jaar heel belangrijk te benadrukken dat HNW voor iedereen mogelijk is. Ook als je in de fabriek, op school of op de vuilniswagen werkt. Natuurlijk is thuiswerken een belangrijk voordeel voor veel mensen, maar ook mensen die gebonden zijn aan een vaste werkplek kunnen meer regie voeren over hun werktijden. De slogan Baas over eigen Baan is juist ook op deze doelgroep gericht.’

Volgens critici zou de campagne alleen gaan over file mijden en thuiswerken. Wat vind je daarvan?‘

‘Dat herken ik niet op basis van wat we gedaan hebben: workshops en symposia over zelfroosteren, Bring Your Own Device, cultuurveranderingen, en diepgaande radio-interviews bij BNR over deze zaken. Campagneslogans die juist níét gaan over thuiswerken. Wij hebben ons gericht op alle aspecten van Het Nieuwe werken. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat thuiswerken en file mijden door werknemers het meest gezien worden als oplossingen.’

Wat was in jouw optiek het grootste succes van deze week?

‘We zijn er in geslaagd om in ruim een jaar tijd Het Nieuwe Werken door te laten breken in Nederland. Halverwege vorig jaar nog wisten negen van de tien mensen niet eens wat HNW is! En nu staat het op de kaart en zijn veel mensen zich bewust geworden van de voordelen van Het Nieuwe Werken. Daarmee zijn we er als campagne in geslaagd daadwerkelijke veranderingen in gang te zetten. En daar gaat het om. Het Nieuwe Werken is immers goed voor People, Planet en Profit.’

Wat zijn de verbeterpunten voor de volgende campagne?

‘Ondanks dat we heel tevreden zijn met het resultaat, willen we volgend jaar nog meer bedrijven rechtstreeks helpen om veranderingen door te voeren. Meer maatwerk bieden. Daarvoor zijn we nog iedere dag op zoek naar nieuwe partners die dat met ons willen doen. Tevens is er nog een wereld te winnen bij werknemers: ook bij de niet-kenniswerkers willen we de bekendheid van HNW verder vergroten. Genoeg werk aan de winkel dus.’

Wat zijn de plannen voor 2012?

‘Op 22 maart 2012 organiseren we Het Nieuwe werken doe je zó – de bedrijvendag voor het mkb. Ieder bedrijf dat meedoet, gaat die dag naar huis met een op maat gesneden plan van aanpak om HNW in te voeren in zijn bedrijf. Net waar de behoefte het grootst is. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich nu al aanmelden voor de dag via onze website. En we gaan natuurlijk alles op alles zetten om volgend jaar weer een campagne te voeren.’

Deel dit artikel met anderen
Lonneke Gillissen - (Eind)redacteur
Lonneke Gillissen is redacteur en eindredacteur voor HNWblog. Als eigenaar van Redactiebureau Lonneke Gillissen schrijft en corrigeert zij teksten voor vele bedrijven en (HRM)uitgaves.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten