Dyslecten zijn de leiders van de toekomst!

Dyslecten zijn de leiders van de toekomstKinderen met dyslexie denken anders dan gewone kinderen. Ze doen meer op gevoel en blinken uit in het oplossen van problemen. Wellicht belangrijker nog: ze zijn goed in het zien van het totaalplaatje en kunnen als geen ander zaken vereenvoudigen. Volgens Sally Shaywitz, als neuroloog verbonden aan Yale en specialist op het gebied van dyslexie, zijn ze ongeschikt voor stampwerk, maar geïnspireerde visionairs.

De begeleiding van kinderen met dyslexie vergt echter een bijzondere aanpak, een die niet standaard op scholen aanwezig is. Scholen blinken uit in het standaardiseren van lesmateriaal en het bijsturen van afwijkende resultaten door meer van hetzelfde aan te bieden. In veel gevallen is dit ook met meest effectief, alleen dus niet voor de genoemde categorie kinderen. Een groep met veel potentie, echter hoe haal je die eruit?

De essentie van Het Nieuwe Werken

Van een collega hoorde ik enige tijd geleden de beroemde uitspraak: Education is not filling a bucket, but lighting a fire. En zo is het ook in het bedrijfsleven. Iedereen heeft verschillende drijfveren om zich te ontwikkelen en iedereen heeft een eigen uniek talent. Tijdens workshops en heidagen stel ik vaak de vraag: Wie heeft jou in jouw carrière het meest geïnspireerd als manager, en waarom? Vaak volgt een antwoord in de trant van: Die en die, omdat hij oprecht in mij geloofde, mij volledig vertrouwde en me op de juiste momenten aandacht gaf.

Reden waarom die persoon een sprong veroorzaakte in jouw ontwikkeling. En dat is wat we eenieder gunnen en wat daarmee voor mij de essentie van Het Nieuwe Werken is: de mens centraal stellen. Als je als manager echt aandacht durft te schenken aan iemand, hem leert te vertrouwen en daarmee het vuur in iemand kan laten ontbranden, dan zal deze medewerker een sprong maken in zijn ontwikkeling. Een sprong die waarde heeft voor hemzelf én voor de organisatie!

Deel dit artikel met anderen
Richard Wibbelink - Eigenaar
Richard is organisatieadviseur en begeleid teams en organisaties naar meer resultaat, en plezier in samenwerken. Bovendien organiseert hij leiderschapsreizen in de natuur in Nederland en in de bergen van Zwitserland; is hij docent van een coachopleiding en brengt hij vitaliteit weer terug bij mensen en teams. Richard Wibbelink werkt voor www.aho.nu en www.nooitmeervergaderen.nl.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

7 reacties


    Wim zegt:

    Beste Richard,
    Ik onderschrijf volledig jouw stelling t.a.v. de dyslecten. Mensen met een grote capaciteit, zowel creatief als intelligent. In hun leerproces moeten zij echter anders met de informatie omgaan. Dat leer ik hen door middel van de Kernvisiemethode. http://www.kernvisiemethode.nl

    Marcel Kesselring zegt:

    Blij met deze blog! Natuurlijk weten we dat dyslecten grote moeite hebben met automatiseren en stampwerk. Het zijn knokkers omdat zij al vroeg hebben moeten leren tegen de stroom in te werken. Wanneer wordt het onderwijs wakker en gaan we meer gebruik maken van hun talenten?

    Lees ook: 
    http://marcelkesselring.wordpress.com/2011/04/25/de-kleine-kampioen-tegen-het-onderwijssysteem/

    Missassie zegt:

    Ben het zo eens met deze blog! Ik heb een zoon met erge dyslectie en fantastische leiderscapstalent (nu al), juist omdat hij de dingen anders bekijkt. Helaas zijn scholen nog niet aak in staat dyslectie ls kwaliteit te zien, en leidt dat soms tot gebrek aan zelfvertrouwen en faaangst.

    Sandra Ahlers zegt:

    De kop en de inleiding van je artikel triggerde mij om te gaan lezen. Goede insteek dacht ik gelijk! Jammer dat het artikel uiteindelijk verzand in een algemeen verhaal over het nieuwe werken en de essentie van het artikel me totaal onduidelijk. Er worden suggesties gedaan die voor iedere medewerker van toepassing zijn en een soort promo gegeven over het Nieuwe Werken. Jammer, had echt een goed artikel kunnen worden.

    Claudi zegt:

    Ben het geheel eens met Sandra. Het riekt naar ‘waar zullen we het Nieuwe Werken nog meer onder hangen’. Erg jammer en ook erg pretentieus. De link dyslexie en Nieuwe Werken is mij in ieder geval onduidelijk. Heb overigens zelf een kind met dyslexie en om nou bij voorbaat uit te gaan dat zij tot de groep leiders van de toekomst hoort, enkel en alleen omdat zij dyslectisch is…. Meen toch dat er meer bij komt kijken als het gaat om leiderschap.

    Arie zegt:

    kritiek op het onderwijs zonder een oplossing die werkbaar is met een groep van 25 tieners; goedkoop en jammer. Personeelsbeleid is heel wat anders dan onderwijs aan tieners. Daarbij past het bij een pedagogisch beeld wat we al jaren hebben afgeschreven.

    Jan van der Ploeg zegt:

    Dus over een paar jaar staat misschien in de vacatureteksten: Dyslexie is een pré .. 🙂

    Een aantal succesvolle mensen uit de geschiedenis als Albert Einstein, Winston Churchill, Walt Disney en Henry Ford waren ook dyslectisch.