Eye opener: De talloze mogelijkheden van ICT

Door Marianne Sturman van Moneypenny - 10 april 2012
2 Reacties

ICTOm Het Nieuwe Werken met succes te implementeren, is een aanpassing in de bestaande ICT nodig, aldus de opvatting binnen bedrijven. Dit is lang niet altijd waar. De ICT-systemen waarmee de meeste organisaties (in ieder geval de grotere jongens) zijn uitgerust, vormen al de perfecte basis voor Het Nieuwe Werken.

Standaard – zo nieuw is HNW niet meer! – bevatten deze systemen virtuele vergadermogelijkheden, uitgebreide conference call-opties en talloze snufjes om in the cloud te werken. Daarbij zijn niet alleen dergelijke communicatiesystemen volledig up to date. Ook de meeste systemen die nodig zijn om bepaalde inhoudelijke werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zoals SAP, zijn geschikt om plaatsonafhankelijk te gebruiken. Kortom, met de benodigde software en tools zit het wel goed.

Drastische maatregelen

In mijn dagelijkse praktijk merk ik echter dat bedrijven zich hier nog te weinig van bewust zijn. En er dus van uitgaan dat de ICT onder handen moet worden genomen. Niet verwonderlijk dat dit als een hele stap wordt gezien en om die reden vooruit wordt geschoven, want ‘ingewikkeld, kostbaar en gedoe’. Ook het inwinnen van extern advies is eerder regelmaat dan uitzondering. En er zijn zelfs voorbeelden waar rigoureus is overgestapt naar een nieuw ICT-systeem om HNW-proof te zijn. Zonde, want onnodig!

Gebruik de eigen mogelijkheden

HNW is, zeker anno 2012, geen hogere wiskunde en moet dus ook niet als zodanig worden benaderd. De crux zit hem in het feit dat bedrijven zich bewust moeten zijn van de bestaande ICT-mogelijkheden die ze al lang en breed in huis blijken te hebben. En deze moeten gebruiken!

Grote stappen

Toekomst ICTICT-deskundigen hebben hierbij een cruciale rol. Zij kunnen hun toegevoegde waarde bewijzen door de functionaliteiten van ‘hun’ systemen waar veel vraag naar is direct en pro-actief onder de aandacht te brengen. Simpelweg op het moment van implementatie, of op z’n minst tijdens één van de onderhoudsbeurten die de meeste bedrijven wel hebben met externe ICT-partijen. Op verzoek van klanten bieden wij – hoewel we geen ICT-ers zijn – inmiddels tijdens het implementatietraject van HNW een knoppentraining oftewel gebruikerstraining aan. Voor ons een extra service, waarbij we gebruik maken van professionals die alles over deze knoppen weten. Uiteindelijk komt het dus toch weer bij een ICT-expert te liggen, maar die had extra punten kunnen scoren door hier op voorhand al op in te gaan. Als ICT-dienstverlener ben je pas echt succesvol als gebruikers je systemen ook daadwerkelijk gebruiken!

Deel dit artikel met anderen
Marianne Sturman - Directeur van Moneypenny
Marianne Sturman is oprichter en directeur van Moneypenny en sinds dit jaar ook van Cloudworkers. Ze behaalde haar BA-opleiding in de VS en haar MBA-diploma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar expertise ligt op het gebied van sales en marketing van hightechconcepten en -producten.
Zie haar linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    Ad Gerrits zegt:

    Het is niet mijn ervaring dat bestaande ICT-systemen binnen bedrijven al vaak voldoen. Maar er is wel genoeg gratis (aanvullende) software om op een HNW-achtige manier te kunnen werken. Door die slim in te zetten kun je nu al prima aan de slag. En hoef je niet te wachten op de modernisering van veel nu in gebruik zijnde bedrijfssoftware.

    Chiel zegt:

    dgdsgfdgsadsfgafgdsfgdsaffdsf