Fuck Het Nieuwe Werken!

wout-bucker
Door Wout Bucker van Partner Appedemic - 18 juni 2015
Reacties gesloten

Het is natuurlijk fantastisch dat organisaties hun medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen laten werken. Maar een ander belangrijk organisatiedoel wordt uit het oog verloren.  Hoe waarborg je de communicatie met de klant?De laatste tijd is het nogal in om ‘Fuck ….’ te bezigen, in wat voor context dan ook. Goed beschouwd geldt dat zeker ook voor Het Nieuwe Werken…

Waarom? Omdat HNW inmiddels een begrip is geworden met vele ladingen. Gestart vanuit het idee dat werknemers gefaciliteerd moesten worden in mobiel werken, in de jaren ’90 ‘thuiswerken’, is de inhoud inmiddels zo breed en diep, dat HNW allang geen HNW meer is. Maar wel over het algemeen nog steeds gefocust op de relatie tussen organisaties en werknemers. En onze professionele wereld is allang veel breder dan die scope.

Check de veranderingen die aan de gang zijn en de daarmee gepaard gaande actuele discussies:

  • Meer verantwoordelijkheid op de werkvloer en minder controle (werkvloer? Ook al zo’n oud begrip)
  • Weg met de manager
  • Output gericht sturen
  • Beloning naar toegevoegde waarde
  • Van werknemer naar Zelfstandig Professional
  • De Flexibele Schil
  • De ruil- en deel economie en de opkomst van nieuwe waardesystemen en valuta
  • Het basisinkomen en de discussie over de sociale zekerheid
  • Co-creatie binnen, en over organisaties heen
  • De nieuwe HRM standaards, check Knab met het Gamification programma
  • Werken in de Cloud
  • Het toenemende gebruik van (enterprise) social media
  • De nieuwe flexwet en de spastische bewegingen van (vooral grote) werkgevers, de vakbonden (over ‘oud denken’ gesproken) en de overheid
  • En nog veel meer….

Organiseren en managen
HNW is ontstaan in de oude context van organiseren en managen. Aansturen en controleren. Werken of een uitkering ontvangen. Inspanning belonen in plaats van toegevoegde waarde belonen. Inmiddels zijn er allerlei modellen die volledig buiten die context uitstekend werken. En zorgt ook wet- en regelgeving voor groteren en kleinere bewegingen, soms met weinig, soms met veel impact.

Al die onderwerpen maken dat organisaties, inclusief hun management en werknemers, in een toestand van verwarring komen of al zijn. De mens hangt van nature aan de dingen die hij kent, of het nou een vakantieland, eten of de manier waarop we ons brood verdienen. Er hebben de laatste decennia heel veel dienstverleners goud geld verdiend met het helpen van organisaties om ‘mee te bewegen’ met de nieuwe trends. Het bedenken en implementeren van een andere cultuur. Volstrekte onzin, een echte cultuurverandering kan alleen van binnenuit en in een mix van bottum up en top down tot stand gebracht worden.

Fokke & Sukke maakten daar een briljante plaat van in het kader van een strakke planning: “en de cultuuromslag? Die is donderdag de 17e om half vier…”.

Vertrouwen en Het Nieuwe WerkenHet Nieuwe Werken is dood
HNW is dood en kan gezien worden in de grotere context van alle hierboven beschreven veranderingen en bewegingen. Het is tijd voor een algehele APK van onze samenleving, waarin HNW geen losstaand element is.

De basis van alles? Heel grof gezien is dat vertrouwen geven en nemen, en denken in nieuwe waarden. Neem het burgerinitiatief ‘Ons Geld’ omdat ‘we’ de banken niet meer vertrouwen. Neem het toegenomen wantrouwen tegen de politiek en ons bestuur: de burger percipieert geen toegevoegde waarde meer uit die hoek maar alleen beperkingen. Neem nieuwe organisaties die zaken doen zonder dikke algemene voorwaarden (maar ik ken ook gerenommeerde bedrijven die daar afstand van gedaan hebben). Diezelfde basis ligt ook onder alle professionele relaties, die wij ‘werk’ noemen.

Dat is waarom Het Nieuwe Werken niet meer kan. De context is verbreed en verdiept en vermengd met een groot aantal veranderingen in onze maatschappij. Afschaffen dus en vooral ook geen nieuw stickertje bedenken.

Daarom roep ik met volle overtuiging: “Fuck HNW, leve de nieuwe samenleving!

Deel dit artikel met anderen
Wout Bucker - Chief Fun Officer
Wout Bucker is partner bij Appedemic en houdt zich voornamelijk bezig met de impact van 'mobile' op organisaties en processen. Zijn missie is om bedrijven te helpen met 'mobile' aan de business kant. Naast Appedemic is Bucker een van de stadsmanagers in het Appril team. Appril organiseert in de maand april 2014 in een vijftal steden meer dan 80 evenementen en sessies over apps. www.appril.nl
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten