Gluren bij de buren

Gluren bij de burenDe belangrijkste reacties op mijn vorige blog over de campagne Hetnieuwewerkendoejezelf.nl gaan over cultuurverandering in de organisatie. Dat aspect kwam tijdens de campagne onder andere aan bod in de Open Huizen waar werkgevers en werknemers elkaar ontmoetten: gluren bij de buren die ‘het’ al doen. Door welke goede HNW-buur laat u zich inspireren?

Nieuwe organisatiestructuren, meer verantwoordelijkheid krijgen en nemen, een nieuwe rol voor werknemers en voor managers, dat zijn elementen van cultuurverandering voor HNW. De verandering moet komen ‘van onder en van boven’. Daarom was er in de campagne Hetnieuwewerkendoejezelf een spoor getrokken voor zowel werknemers als werkgevers. Ruim vierhonderd van hen ontmoetten elkaar in de Open Huizen van de 21 bedrijven die hun deuren openstelden. Wat viel de bezoekers op bij het kijken in de keuken? En wat zien ze graag in een volgende campagne?

Hoe concreter hoe beter

‘Goed om te zien en te horen hoe het concept werkt in de praktijk. Vooral aandacht voor het implementatieproces is belangrijke informatie,’ vond een bezoeker van MEE Utrecht. Dat het om veel meer gaat dan alleen thuiswerken of flexibele werkplekken was voor de meeste deelnemers wel duidelijk. Bezoekers wilden weten wat er allemaal mogelijk is en hoe je dat kunt waarmaken. ‘Veel en duidelijke informatie over de invoering en de gevolgen voor de organisatie en de medewerkers’ mailde een bezoeker van E-office en ‘veel inspiratie om mee aan de slag te gaan’, vond een HR-manager die een van de Open Huis-kantoren van Rabobank bezocht.

De openheid van de bedrijven en de laagdrempelige opzet werden erg gewaardeerd. En er was ruimte voor discussie en het uitwisselen van visies. ‘Ik heb gezien dat het nieuwe werken heel verschillend kan zijn!’ en ‘Gelukkig werd er ook ingegaan op de menselijke kant van HNW, een stuk dat vaak nogal onderbelicht blijft.’

Snuiven aan cultuur

Veel mensen zeggen actief aan de slag te gaan met HNW. De meesten zijn nog in de beginfase. Wat zouden ze in een volgend Open Huis willen zien? De eerste behoefte aan informatie over praktische en technische aspecten is al een beetje vervuld. ‘Ik ben nu op zoek naar de culturele verandering.’ Een goede tip voor de organisatie: ‘Ik vind het handig om vooraf te weten in welke ontwikkelingsfase de bedrijven zijn die een Open Huis organiseren. Dan kan ik een bedrijf uitzoeken dat aansluit bij mijn vragen.’  En nog een goede praktische tip: ‘Zorg ook voor  avondrondleidingen. Ik was ergens tussen 15 en 17 uur en ging daarna in de file naar huis.’  Practice what you preach!

Angsthazen?

Een houdingsverandering voer je niet één-twee-drie door. Herhaling van de boodschap, uiteraard in aangepaste vorm, is nodig om bij een grote groep een houdingsverandering en een gedragsverandering te bewerkstelligen. Aandacht voor de cultuur is daarbij essentieel.

Quote manager: “Prima initiatief. De grootste uitdaging zit in het overtuigen van het middenmanagement in bedrijven. Daar zitten de grootste angsthazen.”

Stel je Huis open voor startende HNW-ers

Jij  bent geen angsthaas, dat weet ik zeker, want anders las je deze blog niet. Je bent waarschijnlijk goed in staat om beginnende HNW-ers te enthousiasmeren en te inspireren. Wellicht heb je je vaste basis op een kantoor waar je  zo af en toe nog komt. Laat anderen zien hoe jouw  bedrijf HNW heeft ingevoerd, en wat dit betekent voor verantwoordelijkheid van management en medewerkers. Stel je Huis open en deel je ervaringen in de vervolgcampagne dit najaar.Plaats jouw Huis onder dit bericht als reactie. Dan maken we het Open Huis nog vele malen groter.

En wie is jouw inspirator?

Heerlijk om je geïnspireerd te voelen en hartstochtelijk pleitbezorger te mogen zijn voor HNW. Ooit ben je zelf geïnspireerd geraakt. En wellicht heb je nog steeds mensen op je netvlies wiens ideeen en enthousiasme je anderen gunt. Door wie voel je je geïnspireerd? Ik hoor het graag. Binnen- of buitenland, maakt niet uit. Jouw inspirator waar ook wij blij van worden zal in de volgende campagne op een of andere manier te zien of te horen zijn. Plaats onder dit bericht als reactie een naam, een link naar een website, filmpje of een presentatie.

Deel dit artikel met anderen
Willem-Jan van Grondelle - Campagneleider ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’
Willem-Jan van Grondelle is campagneleider van ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’, een initiatief van Natuur & Milieu samen met tal van bedrijven, organisaties en overheden. Hiervoor organiseerde hij o.a. het project c,mm,n, de Auto van de Toekomst op de AutoRAI 2007 en 2009. Zijn passie is om samen met anderen groene innovaties op te sporen en te versnellen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

4 reacties


    Edwin Kanis zegt:

    Imtech ICT heeft ervoor gekozen de HNW route te volgen en heeft inmiddels ook 3 lokaties gesloten door op andere lokaties medewerkers beter te faciliteren met ruimtes, flexplekken, it middelen zoals een social platform en een flexibele projecten organisatie. Opbrengsten rondom gebouw eliminaties is 1 mjn euro tot eind 2012. Het is een totaal proces en we zitten er midden in, al is er nooit een einde, maar iedereen die een wil komen spreken is welkom.

    Inspirators zijn de medewerkers zelf, het is super gaaf om te zien dat soms omze servicedesk ruimte gewoon leeg is (12 man) terwijl je weet dat ze keihard werken en actief met elkaar communiceren wie waar werkt en wat oppakt etc. Dus kudo’s aan de medewerkers!

    Zoek je contact, bel dan rustig, contact gegevens op http://www.imtech.nl/is

    Joris van der Hoeven zegt:

    Bij Finext (ca. 130 medewerkers, 0 managers) vertellen we altijd graag over onze manier van organiseren, die tegenwoordig vaak als “nieuw” omschreven wordt. Kernwoorden: zelfsturing, eigen verantwoordelijkheid en transparantie met als motto “Talenten boven structuren”. Geïnteresseerden zijn van harte welkom !

      TelewerkForum zegt:

      Joris,
      Graag willen we je benaderen voor het Open Huis in november 2011. Wil je contactgegevens doorgeven aan info@telewerkforum.nl?
      @telewerkforum:disqus 
      Alvast bedankt.
      Met vriendelijke groet,
      Arianne Rutgers

    Joost Vuijk zegt:

    Creative Valley in Utrecht en dan in het bijzonder het kantoor van YNNO is ook een zeer interessante omgeving om een kijkje te nemen.

    Creative Valley is een bedrijfsverzamelpand waarin vijftien innovatieve MKB organisaties zijn gehuisvest.Creative Valley bestaat uit een langgerekt betonnen middenschip met centrale voorzieningen. Met stalen vakwerken zijn daar glazen uitbouwen aan gehangen, die de verschillende kantoorruimtes bevatten.

    De centrale voorzieningen in het middengebied bevatten onder meer een brasserie, lounge, multimedia bibliotheek, vergaderkamers en auditorium. Het maakt het gebouw een plek waarin het makkelijk is om met elkaar in contact te komen en samen te werken. Niet alleen binnen de verschillende bedrijven, maar juist ook met de andere bedrijven in het gebouw.

    Een van de initiatiefnemers voor de realisatie van dit gebouw is YNNO, adviesbureau voor ‘nieuwe manieren van werken’. Het kantoor van YNNO past perfect bij een flexibele adviesorganisatie. Er zijn veel verschillende typen werkplekken en overlegruimtes. Er wordt voornamelijk digitaal gewerkt (er is géén papieren archief), en iedere medewerker kan zelf een laptop/tablet/smartphone uitkiezen.

    meer info:
    http://thewayweworktoday.com/creative-valley
    http://ynno.com/nl/profile/het-voorbeeld-zijn

    Het lijkt me leuk om een of meerdere rondleidingen te verzorgen, waarbij ook de initiatiefnemers van het eerste uur (ik werk er zelf pas sinds kort) uitleg kunnen geven over het hoe en waarom van ‘het concept’ Creative Valley. En dat kan ook best op file-ontwijkende tijdstippen. 🙂

    Mijn telefoonnummer: 06 27 06 60 70. Bel gerust voor meer informatie!