Het Nieuwe Leren

johan-tol
Door Johan Jol van - 28 juli 2011
5 Reacties

Het Nieuwe LerenIn het voorjaar van 2011 gaf ik voor de Thomas Jefferson Law School in San Diego het vak Internationaal Rechtsvergelijkend Faillissementsrecht. Het aardige is dat het volledig online kon worden gevolgd. Dat betekende voor mij als docent dus dat ik ook flexibel was voor wat betreft de locatie waarvandaan ik de lessen gaf. HNW staat volop in de belangstelling. HNL, het Nieuwe Leren, veel minder. Tijd dus om iets over mijn positieve ervaringen te melden.

Locatieonafhankelijk leren

Als gezegd, studenten en docent hoeven niet meer te reizen om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen. Dat gebeurt in een virtueel klaslokaal. Je logt in en ziet wie er in de klas zit. De persoon die spreekt zet zijn webcam aan en de rest kan hem zien. Er zijn ook al systemen waarbij iedereen tegelijkertijd elkaar kan zien. Zo zaten er in mijn klasje studenten die de lessen vanaf verschillende plekken in de Verenigde Staten volgde.

Ik maakte optimaal gebruik van de mij geboden vrijheid door de les afwisselend te geven vanuit huis, vanaf een tweetal vakantieadressen in Frankrijk (een keer vanuit een bed and breakfast in de Correze en een keer vanaf het terras van een internetcafé op Corsica – wees gerust, ik was de enige bezoeker van het terras, alleen de zee was als achtergrondruis te horen – en twee keer vanuit het huis van vrienden). Een snelle internetverbinding is alles wat je nodig hebt, de rest (laptop, hoofdtelefoon, microfoon en iPad) maakt standaard deel uit van mijn Legal Nomad Worker kantoortas. Mobiel internet heb ik niet geprobeerd, maar zou mogelijk ook al voldoende zijn.

Alles online

De Cloud is hot en bestaat ook al voor universiteiten. Vele maken al gebruik van zogenaamde Blackboards waar al het collegemateriaal op beschikbaar is. De voordelen van dit systeem worden gebruikt in de gewone lesomgeving: al het studiemateriaal kan online ter beschikking worden gesteld. Geen gedoe meer met het maken van syllabi en het laten drukken; de docent kan het allemaal vanuit zijn eigen omgeving. Bovendien, studenten zijn tegenwoordig zeer vertrouwd met het vergaren van kennis en studeren via de computer. In de leslokalen worden de laptops meegenomen, er wordt online naar informatie gezocht en de artikelen worden vervolgens op de computer (of de e-reader) geraadpleegd.

Ook de universiteitsbibliotheken merken dat we overschakelen naar virtueel kennis vergaren. Webpagina’s van het internet zijn vaak welkome aanvullingen op artikelen. Via het internet is tegenwoordig ook veel audiovisuele content beschikbaar. Zo vond ik voor mijn collegereeks een paar aardige filmpjes over een aantal van mijn onderwerpen. Maar, bij het virtueel lesgeven is er een belangrijk bijkomend voordeel. De colleges worden opgenomen en kunnen dus ook later geraadpleegd worden. Absoluut, dat zou ook bij gewone colleges kunnen, maar daar zijn dan allerlei weer dure voorzieningen voor nodig terwijl, wat bij het virtuele lesgeven niet het geval is. Het voordeel van het opnemen is helder: de student kan nog eens nagaan wat er nu precies gezegd werd en als hij het college miste, kan hij ervoor kiezen het op een ander moment te volgen.

Live testen

Een – in theorie bestaand, maar door mijn nog niet toegepast – voordeel is de mogelijkheid om live te testen. Het systeem heeft de mogelijkheid om studenten zogenaamde polls af te laten leggen om zo hun betrokkenheid en kennisniveau te meten. Omdat de studenten niet van elkaar (hoeven te) zien wat het antwoord is, kan dit een mooie optie zijn. In sommige organisaties is de zogenaamde e-learning al volledig ingevoerd voor onderwerpen als bijvoorbeeld Compliance.

Nadelen Het Nieuwe Leren

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Koffiedrinken met elkaar (of na afloop een kroeg bezoeken) is niet mogelijk. Voor nu is een combinatie van virtuele colleges en het daadwerkelijk live samenkomen de beste oplossing. Maar wie weet verandert dat snel, aangezien we steeds beter met de virtuele (leer)omgeving kunnen omgaan. Een ander nadeel kan zijn dat je de studenten niet ziet. De vage blikken, de non-verbale communicatie van studenten heb je niet, tenzij het systeem iedereen laat zien. In dat verband is aan te bevelen dat je elkaar voortdurend kunt zien. Vragen stellen kan wel via een chatbox, en dat werkt goed. Bij daadwerkelijk live samenkomen is het evenmin zo dat iedereen actief participeert.

Mijn conclusie is dat online educatie een welkome aanvulling is van de bestaande studiemogelijkheden en mijn verwachting is dan ook dat Het Nieuwe Leren een grote vlucht gaat nemen.

Deel dit artikel met anderen
Johan Jol -
Johan Jol is onder de namen Legal Houdini en Legal Houdini Academy werkzaam als zelfstandig jurist, publicist, docent en opleider, vooral op het gebied van banking en finance. Jol noemt zichzelf ook wel Legal Nomad Worker om aan te geven dat hij met behulp van de moderne techniek zijn activiteiten uitoefent zonder dat hij over een vaste locatie beschikt.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

5 reacties


    gast zegt:

    Het Nieuwe leren??? Dit bestaat al jaren en heet e-learning. En er zijn vele goede en slechte voorbeelden van natuurlijk.

      Bert Boymans zegt:

      Door het Nieuwe Leren te reduceren tot e-learning gaat voorbij aan het gecombineerde gebruik van sociale media, persoonlijke leernetwerken, personal knowledge management. E-Learning is in het concept van het Nieuwe Leren slechts een en absoluut niet de beste optie. De voordelen worden alleen behaald in combinatie met de mogelijkheid om met anderen digitaal of analoog het leren te reflecteren. Heel informatief in die zin is de Social Learning Community van Jane Hart (even Googelen)

        Kees Froeling zegt:

        Eens met Bert: HNL gaat veel verder dan elearning. Net als dat HNW veel verder gaat dan telewerken!

    T Watts-jones zegt:

    Geachte heer Jol, beste lezers,

    Het nieuwe leren is wezenlijk anders dan E-learning zoals jullie hieronder ook al concluderen. E-learning staat voor locatie onafhankelijk als ik het goed begrijp, maar centraal staat nog steeds een actor, de hoogleraar, die vanuit waar dan ook studenten les kan geven, wellicht gemixt met wat sociale media. Het nieuwe leren gaat veel verder.

    Het nieuwe leren is gebaseerd op het feit dat klassikale colleges, maar ook allerhande klassikale trainingen en cursussen weinig tot geen leerrendement opleveren. Vraag een klas / groep die een training heeft gevolgd wat er de week ervoor geleerd is en de opbrengst is veelal bedroevend laag.

    Het nieuwe leren schept ruimte om leerlingen / medewerkers, zelf te laten kiezen wat zij willen / moeten leren om hun tentamen / werk, te halen / beter te kunnen uitvoeren. Dit vraagt een geheel ander aanpak en open mind van werkgevers en universiteiten.

    Helaas is het nu echter nog te vaak zo dat bij universiteiten de aandacht uitgaat naar de docent / hoogleraar en bij werkgevers naar de manager die er voor zorgt dat de gehele afdeling een training moet volgen. Pas wanneer we deze twee ingesleten patronen durven te doorbreken en de student / medewerkers de ruimte geven om zelf te bepalen wat hij/zij wenst te leren, komen we een stap dichter bij het nieuwe leren.

    De discussie hierover voeren is een eerste stap.

    Hartelijke groet,

    Tom Watts-Jones
         

    criminal record check zegt:

    Excellent post, I will be checking back frequently to look for updates