Het Nieuwe Werken is beginnen met goede koffie

nan-van-grootel
Door Nan van Grootel van Van lief naar LEF! - 29 januari 2013
9 Reacties

Koffie als motor van Het Nieuwe WerkenOver de invoer van Het Nieuwe Werken wordt vaak veel te ingewikkeld gedaan. Een dik rapport is – lijkt het – een absolute must om HNW te laten slagen. Terwijl het zo simpel kan zijn. Begin gewoon eens met de kleine dingen.

‘Alles voor de klanten!’, ‘De klant leggen we hier in de watten’, ‘De klant mag het aan niets ontbreken!’ Allemaal terechte uitspraken. Klanten krijgen vaak ook de beste koffie te drinken.

Dit verhaal begint bij een organisatie die me vroeg een programma te maken voor de invoering van HNW. Verschillende besprekingen verder werd ik steeds meer gezien als het meubilair (‘Nan, jij weet zelf wel waar de koffie staat, hè?’). Dat weet ik inmiddels, ja. Ineens besef ik, roerend in mijn bekertje, dat de koffie tekenend is voor het probleem dat zich in deze organisatie afspeelt. HNW komt in de koffie helemaal samen.

Parelen voor de zwijnen

Bij mijn eerste binnenkomst kreeg ik nog espresso uit een porseleinen kopje, netjes op een schoteltje, zoetje ernaast en een keurig lepeltje. Het vriendelijk aangeboden stroopwafeltje sloeg ik destijds af. Nu, twee maanden verder, roer ik met een plastic roerstaafje in een kartonnen bekertje en de koffie krijgt nog enigszins smaak omdat mijn zoetje op een crèmelaagje drijft (espresso zit niet in het keuzemenu). Stroopwafeltjes zijn nergens te bekennen. Als ik de Manager Operations and Facilities vraag waarom er verschillende soorten koffie worden geschonken, zegt ze me: ‘Echte bonenkoffie is voor onze gasten, de goedkopere vrieskoffie is voor de collega’s!’ Naïeve ik: ‘Ja maar, die vrieskoffie is toch veel minder lekker?’ ‘Ach, koffie is koffie, hè? Deze is wel goedkoop.’

HNW-advies in één keuzevraag

Ik besluit de organisatie voor de keuze te stellen: die vochtontrekkende automatenkoffie bij het chemisch afval en voor iederéén echte bonenkoffie, of voor iedereen automatenkoffie… De CEO snapt me gelukkig meteen, waarom vieze, goedkope koffie voor mensen die onze klanten in de watten moeten leggen, maar wel goede koffie voor diezelfde klanten? Waarom hebben we dat al die tijd zo gedaan?

Échte waardering

Ik ben blij, inmiddels geniet elke medewerker van een kopje echte-bonenkoffie. Porselein blijft vaak onaangeroerd omdat een kartonnetje toch handiger blijkt. Er zijn twee medewerkers die tegenwoordig koekjes bakken en deze meenemen. De ingrediënten komen voor rekening van de organisatie en het saamhorigheidsgevoel spat ervan af! Goedkeuringen van de werkvloer voor verbeter- en verandertrajecten zijn met een loep te vinden. De complimenten over de koffie daarentegen kan ik niet meer tellen. Een van de medewerkers verzekerde me: ‘Doordat we nu fatsoenlijke koffie te drinken krijgen, hebben we vertrouwen in wat komen gaat!’ 1-0 voor de koffie!

Wat ik hiervan heb geleerd? Voordat we over HNW gaan praten: eerst goede koffie voor iedereen. Het signaal is meer dan duidelijk. Proost!

Deel dit artikel met anderen
Nan van Grootel -
Nan van Grootel is als adviseur betrokken geweest bij meerdere HNW-projecten. Vanuit zijn ervaring blogt hij met enige regelmaat over de voor- en nadelen van HNW. Daarbij gaat hij geen dilemma, taboe of dogma uit de weg. Zijn motto: managers uit de spotlights, hun medewerkers erin!
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

9 reacties


    Jan van Dongen zegt:

    Spijker op z’n kop. Eén van de belangrijste lessen uit mijn cursus Middenmanagement destijds (1992, oeps…): kleine insentives zijn positieve prikkels. Toen, en ook nu.

      Nan zegt:

      Kun je nagaan: HNW is tijdsonafhankelijk :)

    Wout bucker zegt:

    Leuk Nan, met Goede Koffie (inderdaad, met hoofdletters) begint de FUN.
    Wout Bucker
    Chief Fun Officer

      Nan van Grootel zegt:

      Thnx voor je reactie Wout!

    Marianne Sturman zegt:

    HNW geeft mensen juist de mogelijkheid om daar te werken waar goede koffie is (thuis, onderweg, flexlocatie). Ik zou dus zeggen: geen goede koffie op kantoor is juist een stimulans voor HNW…:-)

      Nan van Grootel zegt:

      Sorry voor m’n late reactie Marianne. Ik vind niet dat HNW nou betekent dat je zoveel mogelijk iedereen uit je kantoor moet jagen maar kantoor moet juist de plek zijn waar naartoe je verleid wordt. 

    Gkvdberg zegt:

    Glashelder!

    Frans E. Keur zegt:

    dit zijn nou de dingen die gewoon werken, zonder dat je er voor hebt moeten doorleren. mijn complimenten.

      Nan van Grootel zegt:

      Dankjewel Frans!