Het Nieuwe Werken in Europa, 1.0 versus 2.0?

jacques-de-smit
Door Jacques de Smit van - 13 juli 2011
6 Reacties

Nederland Europees voorloper Het Nieuwe Werken In ons land begint Het Nieuwe Werken inmiddels heel aardig in te burgeren. Van zowel profit- als non-profitorganisaties zijn schoolvoorbeelden te noemen van de invoering van HNW en ook de minder snelle adapters beginnen nu overstag te gaan. Maar hoe vlot het in de rest van Europa, waar de mindset over het algemeen misschien wat traditioneler en in ieder geval minder vernieuwend is dan in Nederland?

De jas van het nieuwe werken zit mij als gegoten: als internationaal salesmanager voor een Duitse logistiek dienstverlener (in het oude werken heette dit nog gewoon ‘handelsreiziger’) reis ik de hele wereld over. Daarbij beschik ik over de technische hulpmiddelen om mijn werk waar dan ook te kunnen uitvoeren: smartphone, laptop, conference call, video conference, et cetera. Deze stellen mij in staat te communiceren met collega’s en klanten, ongeacht locatie of tijdstip. En als ik niet reis, heb ik een flexplek op ons kantoor in Nederland of werk ik thuis. Dankzij dit laatste kan ik de balans werk/ privé in acht nemen en me bezighouden met de kinderen wanneer het mij uitkomt. Die e-mails komen dan ’s avonds wel als ze in bed liggen.

Das neue Arbeiten

Wat me echter opvalt als ik ergens in Europa een bezoek breng aan een klant of een vestiging van het bedrijf waarvoor ik werk, is dat ze daar ruim minder ver zijn op het gebied van Het Nieuwe Werken. Medewerkers worden geacht van negen tot vijf op kantoor te zijn, mogen niet thuis werken en flexplekken zijn eerder uitzondering dan regel. De manager zit in zijn eigen kantoor, het “voetvolk” met twee of drie man/ vrouw op een kamer. Die manager wordt bovendien met Herr of monsieur aangesproken en als de medewerkers er om 09.30 uur nog niet zijn, wordt er toch even een telefoontje gepleegd waar ze blijven.

Een mooi voorbeeld van het verschil in benadering van HNW internationaal is de voorgenomen verhuizing van ons hoofdkantoor naar een nieuwe locatie, waarbij heftig werd gediscussieerd over het dilemma of flexplekken wel echt nodig zijn. Het vraagstuk of een nieuwe kantooromgeving ingericht dient te worden volgens de principes van Het Nieuwe Werken met bijvoorbeeld teamwerkplekken of loungeruimtes kwam al helemaal niet aan de orde. Mede dankzij de bemoeienissen van enkele “buitenlanders” zal de kantoorinrichting in ieder geval minder traditioneel zijn dan aanvankelijk gepland, al blijft de noodzaak van een loungeruimte moeilijk te verkopen…

Om al deze redenen heb ik voor de aardigheid maar even gegoogled op “Das neue Arbeiten”. Resultaat: 8,6 miljoen hits. Ter vergelijking, “Het Nieuwe Werken” levert 9,1 miljoen hits op. En dat terwijl Duitsland toch vijf keer meer inwoners heeft!

Traditionele gezagsverhoudingen

Uiteraard heeft dit een historische achtergrond die met name vanuit het mentale aspect van Het Nieuwe Werken verklaard kan worden: Het Nieuwe Werken vereist een nieuwe manier van organiseren en kent geen traditionele gezagsverhoudingen, minder regeltjes en zeker minder procedures. Mijn stelling is dat we daar in Nederland een stuk verder in zijn dan de ons omringde landen. De technische hulpmiddelen zijn niet anders of minder, maar het toekennen van meer vrijheid en verantwoordelijkheden aan medewerkers, het benaderen van kantoorinrichting vanuit de guidelines van Het Nieuwe Werken, alsook het zowel zakelijk als privé ruimte geven aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, daaraan ontbreekt het elders in Europa nog te veel.

Niets onveranderlijker dan de mens

Als traditioneel volger van het Angelsaksische model bekleedt ons land dus een redelijk vooruitstrevende positie in Europa. Van oudsher meer in zichzelf gekeerde landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje hebben nog een flinke reis naar HNW voor de boeg! Aangezien niet het fysieke of virtuele aspect maar het mentale aspect van Het Nieuwe Werken hierin het grootste struikelblok lijkt, zal het nog wel even duren voordat deze landen ons voorbeeld en masse gaan volgen. Niets is onveranderlijker dan de mens.

Het zal aan de generatie Y zijn om deze kloof te slechten en de Anschlusstreffer te maken. En gelukkig is die generatie ook in de ons omringende landen ruim vertegenwoordigd. Met een beetje geluk geniet dus ook de rest van Europa binnen niet al te lange tijd van de voordelen van Het Nieuwe Werken.


Lees over de invoering van HNW in Europa ook de blog van Caroline van Soelen over HNW in Engeland en het interview van HNWblog met senior VP van Plantronics Philip Vanhoutte.

Deel dit artikel met anderen
Jacques de Smit -
Jacques de Smit is senior business development manager bij DB Schenker, een wereldwijde aanbieder van logistieke diensten op het gebied van lucht- en zeevracht, weg- en railtransport en warehousing. De Smit ontwikkelt voor global accounts in de elektronica-industrie oplossingen op het gebied van logistiek en supply chain management.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

6 reacties


    Gast zegt:

    Toch een beetje jammer dat er in zulke normatieve termen wordt gesproken, bijvoorbeeld dat andere landen “nog niet zo ver zijn” etc. Er spelen vele factoren een rol, zoals de cultuur van een land en hoe de gezagsverhoudingen liggen. Of dat goed of slecht is, lijkt me niet aan ons om te bepalen. Ik denk dat HNW in Nederland ook zo grootschalig wordt doorgevoerd omdat het in veel gevallen een kostenbesparing oplevert. En daar houden wij Nederlanders nou eenmaal van.

    Martin zegt:

    @2a1f768a31bd6cd3b31a736f0a1975e4:disqus Bijzonder grappig dat je HNW koppelt aan kostenbesparingen en ‘doorgevoerd’ ziet worden. Dat resoneert voor mij met alles wat 1.0 is: doorvoeren van top naar bottom, optimalisatie van processen volgens strakke protocollen ten gunste van een zo optimale, voorspelbare output voldoende aan door de top geformuleerde eisen.
    De grootste uitdaging is om generatie overstijgend te ontdekken hoe mooi het kan zijn om te vertrouwen op netwerkdynamieken en te ervaren hoe iets meer waarde kan krijgen door het los te laten of door te geven zonder daar direct zelf waarde of ‘kosten’ aan te verbinden.

      Gast zegt:

      Je hebt helemaal gelijk. Maar om je beeld even bij te stellen: ik ben een jonge medewerker, helemaal klaar voor al het mooie dat HNW ons te bieden heeft. Maar in mijn werkomgeving voelt het toch als doorvoeren en opleggen. Waarom? Omdat het management iets bedenkt (en kosten spelen bij ons wel degelijk een belangrijke rol) en de werkvloer daar niet bij betrekt. En dan voelt het als opleggen. Ik ben benieuwd hoe de gemiddelde medewerker in Nederland tegen HNW aankijkt. Want hoe mooi de ideeën ook zijn, als je het gedachtengoed niet aan je medewerkers meegeeft en probeert draagvlak te creëren, kan je statistisch gezien nog zo ver zijn met HNW, maar in de praktijk hoor je veel gemor.

    Sanneke Kats zegt:

    Bij een internationaal bedrijf wordt op dit moment een intern social media en samenwerkingssysteem uitgerold. Wat opvalt, is dat de vestiging in Frankrijk er vanaf de lancering erg veel gebruik van maakt, wat wij niet verwacht hadden, gezien de hiërarchische cultuur in Frankrijk. De resultaten van Duitsland zijn nog niet binnen, maar het zou me niet verbazen als ook daar het gebruik een grote vlucht gaat nemen.

    Jacques de Smit zegt:

    Bedankt voor jullie reacties op mijn blog. Voor mij is het belangrijkste uitgangspunt dat HNW kaders schept waarin individuen zo optimaal mogelijk kunnen functioneren rekening houdend met de balans werk/prive. Uiteindelijk zal dit de meeste productiviteit opleveren. Inderdaad, dit vereist van werkgevers dat ze moeten durven loslaten en hun organisatie op een andere manier besturen. Helaas zie ik dit nog niet al te vaak in praktijk worden gebracht en worden HNW initiatieven onderbouwd met “low hanging fruit” besparingen zoals bezuinigingen op aantallen werkplekken. Ik denk dat HNW meer dimensies heeft dan alleen deze… Niettemin, we zijn er voorlopig nog niet over uitgepraat en ik blijf graag in discussie over nieuwe ontwikkelingen.     

    villa estartit zegt:

    Uw post is een grote hulp voor mij als ik snel ben verhuizen naar de Europa en was benieuwd om te weten over de conditie .. Ik heb verzamelde een enorme kennis .. Ik zal zeker uitkijken naar het ..