Het Nieuwe Werken Ontraadseld

hans
Door Hans Doorenspleet van CP Factory - 23 mei 2011
4 Reacties

Het Nieuwe Werken ontraadseldMet een naamsbekendheid van 96 procent is Het Nieuwe Werken inmiddels een begrip in Nederland. Als werkgever kun je er dan ook eigenlijk niet meer omheen. Of je wilt of niet, of je de toegevoegde waarde ziet of niet, je móét er wel aan meedoen. Doe je dat niet, dan verlies je je aantrekkingskracht als werkgever. En daar ben je gevoelig voor, want zelfs als je verdere handelen daar maar weinig op gericht is, wil je als werkgever sexy zijn – je wilt immers de beste medewerkers binnenhalen.

Maar wat is dat eigenlijk, Het Nieuwe Werken? Dat is nog wel een aardige vraag. Knap is dat: een begrip dat iedereen kent. Een begrip waar je niet meer omheen kunt. Een begrip ook waarvan niemand precies weet wat het inhoudt. Klinkt als een reclameproduct, waar vervolgens allerlei mensen mee aan de haal zijn gegaan. En dat is exact wat het is.

Daar sta je dan als bedrijf. Je moet er iets mee, met de Nieuwe Werken, de toegevoegde waarde is volgens alle publicaties immers onvoorstelbaar. Hogere productiviteit, grotere betrokkenheid, betere samenwerking, hogere arbeidsparticipatie, lager ziekteverzuim, afname filedruk, lagere huisvestings- en energiekosten, dus je bent ook nog eens maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Het lijkt wel toveren. Maar wat je dus precies moet dóén om Nieuw te gaan Werken is onduidelijk. Verwarrend. Vervelend.

Discussie over HNW

In de zoektocht naar informatie over HNW kom je heel veel columns, talloze artikelen en tig discussies over dit onderwerp tegen. Daarin vind je niet alleen heel veel verschillende ideeën over wat HNW is, wat het inhoudt en wat de gevolgen zijn. Ook zie je een sterk afzetten tegen het ‘oude’ organiseren. Reden waarom er allerlei ideeën ontstaan over wat er anders kan of moet. Ideeën die soms breed en enthousiast onthaald worden. Met oplossingen die vaak vooral bestaan uit een drastisch anders doen en waar heel mooie effecten aan worden toegerekend puur en alleen omdat ze anders zijn.

Samengevat hebben we dus:

  • Een fenomeen dat zeer in de mode is;
  • Een oprechte behoefte aan verandering bij medewerkers;
  • Een fors verbeterpotentieel bij heel veel bedrijven;
  • En schijnbaar geweldige oplossingen voor bestaande problemen.

Zo bezien is het HNW een wondermiddel. Maar: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar. Er zijn nog veel mogelijkheden om de productiviteit van medewerkers te verhogen – iets wat we hard nodig hebben bij een verkrappende arbeidsmarkt. Maar dit potentieel echt aanboren vraagt om iets meer dan een paar eenvoudige ingrepen. Het is een behoorlijk ingrijpend veranderproces, waarin heel veel kan misgaan.

Maar het is ook: een kans. Een bron van mogelijkheden om echt iets goeds te doen. En dat is precies wat ik adviseer: doe echt iets goeds met HNW. Lift een beetje mee op de hype, maar maak vooral je eigen keuzes. Kies voor een integrale veranderaanpak en niet voor cherry picking. En word daarmee onderscheidend in markt en arbeidsmarkt.

In een serie blogs zal ik daarom ingaan op een aantal begrippen, aannames en vooral ook oplossingen die aan een Nieuwe manier van Werken zijn verbonden. Met relativering. Met nuchterheid. Met lessen uit het verleden. Maar ook met een enorm geloof in de kracht van mensen. Kortom: Het Nieuwe Werken Ontraadseld.

Lees hier deel I in deze serie Het Nieuwe Werken ontraadseld over de zzp’er

Lees hier deel II in deze serie Het Nieuwe Werken ontraadseld over ‘vertrouwen’

Deel dit artikel met anderen
Hans Doorenspleet - Adviseur en verandermanager
Adviseur en verandermanager met zijn wortels in de accountancy, met een ruime en gedegen kennis van bedrijfskundige onderwerpen. Coach van bedrijven, teams en individuen. Kenmerk daarbij is het creëren van daadwerkelijke, duurzame beweging.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

4 reacties


    Babs Sturkenboom zegt:

    Dag Hans, ik ben benieuwd naar je komende serie blogs over Het Nieuwe Werken. Zonnige groetjes Babs

    Tom Verhoeve zegt:

    Hans, hoe kom je aan de bewering dat HNW een naamsbekendheid kent van 96 procent? Ben benieuwd naar je bron.

      Hans Doorenspleet zegt:

      Tom,

      Ik las dat vorige week (of twee weken terug) in een krant. Geen idee of het waar is, het geeft alleen wel aan (en daar gaat het me om) dat het echt een ‘begrip’  aan het worden is.

    Hans Doorenspleet zegt:

    Tom,

    Lees net dit artikeltje, waar de 96% weer opduikt:
    http://www.nuzakelijk.nl/werk/2528720/vooral-management-omarmt-nieuwe-werken.html

    Groet,
    Hans