Het Nieuwe Werken: onze size fits nobody

Door Kees Froeling van Conclusion - 27 mei 2011
2 Reacties

Tempo maken, projectmanager erop en invoeren maar! Veel organisaties willen Het Nieuwe Werken zo snel mogelijk kunnen implementeren, liefst gisteren nog. Ze zien de voordelen voor medewerkers, klanten en andere belanghebbenden. Kom dus maar hier met die uitkomsten!

Standaard of maatwerk?

Helaas: Het Nieuwe Werken is niet iets dat je implementeert. Onze size fits nobody. Het is geen kant-en-klaar maaltijd. Je plukt de vruchten niet door iedereen een iPad of smartphone te geven. Al zie je bij veel organisaties dezelfde elementen terugkomen, het is het maatwerk dat ervoor zorgt dat HNW een maatpak wordt. Passend op de desbetreffende organisatie, de verlangens van management en medewerkers, en inspirerend – ook voor de omgeving. Daarbij moet je je de vraag stellen: kan iedereen voluit meedoen met Het Nieuwe Werken?

Zelfbeschikking en samenwerking

Op de vraag of HNW toe te passen is op elke functie zeg ik volmondig: ‘Ja!’ In principe zou je geen functie mogen uitsluiten. Wel is het zo dat er verschillen zullen zijn. Zo kan een accountmanager veel meer vrijheid in keuze van werkplek hebben dan een operator in het productieproces. Hoe graag je ook wilt, dat werk dient toch vooral in de fabriek plaats te vinden.

Maar dat betekent niet dat deze personen niet kunnen meedoen. Waarom krijgen ze niet de vrijheid om met elkaar de roosters te maken? Om andere aspecten van hun werk inhoud te geven zoals zij dat zelf willen – mits het binnen de kaders past natuurlijk. Het Nieuwe Werken is niet hetzelfde als telewerken, het gaat om zelfbeschikking en samenwerking. En kan dus ook achter de lopende band of aan het ziekenhuisbed.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

De vraag of HNW voor elke persoon mogelijk is, levert een ander antwoord op: ‘Nee, helaas niet’. Elk mens is anders. De een kan heel goed met vrijheid en verantwoordelijkheid omgaan, de ander heeft daar meer moeite mee of wil die vrijheid of verantwoordelijkheid simpelweg niet. Is dat fout? Absoluut niet, het is gewoon anders. De een is goed in het een, de ander in het ander.

Laat mensen de dingen doen waar ze goed in zijn en zich daarop verder ontwikkelen. Prikkel ze in die ontwikkeling. Maak helder wie ermee kan omgaan en wie niet voordat je die vrijheid en verantwoordelijkheid geeft. Zowel voor de manager als voor de medewerker. Daar zijn goede instrumenten voor. Als je dat doet, weet je waar de kansen liggen en waar sommige valkuilen. En kun je daar op anticiperen.

Er zijn verschillen. Gelukkig maar. Respecteer en waardeer ze. Juist die verschillen zorgen ervoor dat je met elkaar tot een beter resultaat komt.

Deel dit artikel met anderen
Kees Froeling - Solutionmanager Het Nieuwe Werken bij Conclusion
Kees Froeling is solutionmanager Het Nieuwe Werken bij Conclusion. Hij help organisaties met het vormgeven van hun eigen versie van HNW en het daadwerkelijk realiseren van die visie in co-creatie met zijn collega's rondom communicatie, Human Capital, Organisatie, Werkplek en ICT. Kees heeft bijgedragen aan diverse publicaties, waaronder boeken, artikelen, workshops en lezingen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    Arthur Kruisman zegt:

    Goed artikel Kees. Je raakt de essentie, ik voel exact hetzelfde. 

    Anita Sanders zegt:

    Zo meer eens Kees,
    voor de een is zelfstandigheid een uitdaging voor de ander een ondraagbare last.
    Voor de een is het overduidelijk hoe hij informatie verkrijgt.. overdracht is communicatie en communicatie is voor ieder een andere taal.
    Vanuit mijn passie en speerpunt het enneagram, zorgen drijfveren en angsten voor compleet afwijkende gedragingen en interpretaties van mensen en van situaties.
    Zelfroosteren, maar vooral zelf goed afstemmen met alle betrokkenen maakt dat ook zo’n snelle zelfstandige omgeving, veilig blijft voor iedereen.
    !!succees en groet
    Anita

    Bijvoorbeeld de aansturing middels ‘Productiegestuurd en output beoordeeld’ zal voor iedere organisatie, en ieder team een andere opzet betekenen. 
    Het vergt een andere manier van communiceren over wat er bedoeld wordt. Transparantie en helderheid vanuit alle ervaringen is niet eenvoudig en zeker niet eenduidig.