HNW gaat over het creëren van kleinschaligheid

Het Nieuwe Werken bevordert groeiQuote van een deelnemer aan een van mijn workshops enige tijd geleden: ‘Ik zit in een prachtig team van twintig frisse mensen, waarbij ik echt mezelf kan zijn en de anderen kunnen dat volgens mij ook. Ik vind het geweldig om deel uit te mogen maken van zo’n inspirerende en productieve omgeving.’

Toen ik dat hoorde, ging ik eens bij mezelf te rade: waarom ben ik op mijn werk eigenlijk vaak zo veel anders dan in privésituaties? Thuis verkeer ik in kleiner verband dan op het werk (al moet ik zeggen dat mijn vier kinderen ook een heel team vormen…), voel ik me dichter bij mezelf en doe ik de dingen die ik belangrijk vind. Maar waarom floreer ik met name in kleinschalige, nieuwe teams? 

Alles wat aandacht krijgt, groeit. In een kleinschalige omgeving is er nog de ruimte om medewerkers individueel aandacht te geven, kennen de medewerkers elkaar nog net iets beter, willen teamleden nog echt van elkaar leren, ontstaat er respect voor elkaar en voor de kwaliteiten en eigenaardigheden van de ander. Bovendien willen alle leden hun schouders eronder zetten, hebben ze op voorhand veel krediet en verantwoordelijkheid om samen de klus te klaren, waarbij bovendien duidelijk is wat die klus dan is. Het Nieuwe Werken gaat hierover.

Persoonlijke aandacht en collectieve richting

Het Nieuwe Werken gaat immers over medewerkers in hun kracht zetten, zodat zij vol inspiratie en passie kunnen bijdragen aan het bereiken van de organisatiedoelen. Het is de uitdaging van organisaties om sociale kleinschaligheid te organiseren waarin mensen zichzelf mogen en kunnen zijn en zichzelf kunnen ontwikkelen in een grootschalige omgeving waarin in hoge mate efficiënt wordt gewerkt. 

Het is de uitdaging van elke manager om te balanceren tussen persoonlijke aandacht en collectieve richting en ambitie. Uiteraard kan de fysieke inrichting een duit in het zakje doen, door verschillende werkomgevingen en verschillende sferen te creëren. En ICT kan ons eveneens een handje helpen, door het ons gemakkelijk te maken elkaar op te zoeken, te spreken en te zien. Het gaat natuurlijk om aandacht: om de aandacht van een manager voor zijn mensen, de aandacht van de medewerker voor zijn collega. 

Het Nieuwe Werken: minder structuur, minder tijdsdruk

Kijk als manager of medewerker maar eens in je agenda: wat doe je zoal in zo’n werkweek? Besteed je tijd aan de zaken waar je echt tijd aan wilt besteden of heb je het druk en doe je de dingen die moeten gebeuren? En hoe vaak heb je de rust en de tijd om er echt te zijn voor de ander? Deze week sprak ik een andere manager die door Het Nieuwe Werken meer tijd had gekregen om te kijken, te observeren, even rustig een moment voor zichzelf te hebben. Hij heeft minder geplande vergaderingen en bila’s. Met minder structuur en minder tijdsdruk besteedt hij meer aandacht – en nu ook opréchte aandacht – aan de mensen in zijn team.

Dialoog in plaats van discussie, waardoor zijn mensen het gevoel hebben gehoord te worden en betrokken te zijn bij de uitvoering en de besluitvorming van de afdeling. Tijd en aandacht, zoals we kennen wanneer we in kleinschalige sociale groepen, zoals thuis, of nieuwe kleine teams opereren, dat is ook Het Nieuwe Werken.

Het Nieuwe Werken, het zou dus moeten kunnen. Sterker: het kan dus echt!

Deel dit artikel met anderen
Richard Wibbelink - Eigenaar
Richard Wibbelink is eigenaar van NooitMeerVergaderen en facilitator van leiderschapsreizen voor de Foundation for Natural Leadership. Verbeteren van resultaat van teams en organisaties is het doel van zijn werk. Wibbelink gelooft dat echte (verander)kracht van binnenuit komt, dat je met plezier een stuk verder komt en dat elke transitie vooral praktisch moet zijn. Graag onderzoekt hij waar mensen, teams en organisaties echt goed in zijn en begeleidt ze in het trainen en volhouden van dat wat ze willen bereiken. Dit doet hij door hard en zacht te combineren en te werken aan klantgerichtheid, teamontwikkeling en persoonlijk leiderschap.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    A Bos zegt:

    hi Richard

    herkenbaar; we zijn nogal eens de mens (medewerker en klant) uit het oog verloren, doordat structuren, blauwdrukken en targets leidend zijn geworden

    Alwin Notenboom zegt:

    Hi Richard, goed stuk. Helemaal eens. 
    Vraagt wel veel van managers die momenteel in een organisatie zit die gestuurd wordt op aandeelhouderswaarde en daarmee veel aandacht voor korte termijn heeft. Idem voor managers in grote overheidsorganisaties. Het is voor deze managers de uitdaging om enerzijds de druk van bovenaf op de schouders te nemen en weg te houden van zijn mensen en anderzijds binnen het vaak aanwezige politieke spel toch de juiste keuzes te maken. Meer focus op de goede dingen doen (zoals hierboven door jou mooi aangegeven) ipv de gevraagde dingen goed doen. Dit vraagt naast de juiste intenties ook veel lef.En van mij uit een kleine nuance op de stelling “HNW gaat immers over medewerkers in hun kracht zetten”. Ik formuleer dit liever als “HNW gaat over een omgeving te creëren waarin medewerkers het beste uit zichzelf halen”. De medewerkers is verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling en succes, de organisatie ondersteunt en inspireert hierin. Binnen HNW kan je mensen niet dwingen te excelleren, wel helpen duidelijk te krijgen wat ze kunnen/willen en helpen de voor hen juiste keuzes te maken.