Hoe je als bedrijf omgaat met de vele technologische ontwikkelingen

sander-wijdemans
Reacties gesloten

The internet of things krijgt steeds meer vorm. Dit jaar zou bovendien ook het jaar zijn van het 5G-internet, van spraaktechnologie en van Smart Cities. De komende jaren zullen ook kunstmatige intelligentie en augmented reality aan die agenda worden toegevoegd. Die trends en ontwikkelingen zullen niet alleen onze manier van leven maar ook onze manier van ondernemen drastisch veranderen.

Hoe ga je als onderneming om met die veranderende technologische omgeving? Hoe spring je op trends en waar let je maar beter voor op? Kortom: hoe transformeer je die technologische ontwikkelingen in een succesverhaal voor jouw onderneming? Wij geven jou alvast enkele aandachtspunten.

Erken de kansen

Om diezelfde technologische ontwikkelingen maximaal in te zetten, is het in de eerste plaats belangrijk om het potentieel ervan te erkennen. Als manager is het dan ook belangrijk om een ruim technisch inzicht te hebben in die digitale kentering. Toch geven heel wat managers aan dat ze daar maar moeilijk de tijd en energie voor aan de dag kunnen leggen. Het erkennen van de kansen impliceert dan ook het vrijmaken van tijd en budget om ze te ontdekken. Het jaarlijks vooropstellen van een innovatiebudget is een eerste stap in de goede richting. Dat budget kan dan gebruikt worden voor de deelname aan testprojecten, de bijscholing van de managers of om ruimte te bieden voor nieuwe IT vacatures.

Durf te veranderen

Ontevreden gebruiker van nieuwe-werken-technologieNog steeds laten managers zich beperken door hun visie op het ‘klassieke werken’. Het erkennen van de kansen staat dan ook gelijk aan het erkennen van de veranderende omgeving. Die wijzigende omgeving zal automatisch ook het nieuwe werken vormgeven.

Artificial intelligence hoeft bijvoorbeeld lang niet alleen te gaan om het ontwikkelen van slimme robots. Zelflerende technologie kan eveneens ingezet worden voor het automatisch verwerken en catalogeren van patiëntendossiers of voor een slimmere data-analyse. 5G-internet moet het de medewerkers toestaan om overal te werken. Spraaktechnologie zal de invulling van functies dan weer drastisch veranderen. De technologie en de impact ervan (er)kennen, is dan ook cruciaal om de technologische ontwikkelingen te omarmen.

Maak keuzes

Lang niet iedere technologische ontwikkeling zal een meerwaarde zijn voor de onderneming. Het is dan ook belangrijk om beslissingen te nemen in functie van het vrijgemaakte budget. Hiervoor zouden we kunnen vertrekken van welomlijnde probleemstellingen, alhoewel dat zich eveneens zou baseren op een bestaande structuur en ons al te veel zou kunnen beaperken.

Misschien loont het dan ook de moeite om te denken in voordelen en de kosten-batenanalyse enkel op lange termijn te maken, zonder automatisch te vervallen in doemscenario’s. Vroeger hadden managers immers te vaak de neiging om nieuwe ontwikkelingen als kortdurende trends te bestempelen, waardoor ondernemingen intussen tegen steeds groter wordende achterstanden aankijken. Nu de technologie steeds verder reikt en een impact heeft opa alle facetten in de maatschappij, kan dergelijke laksheid drastische gevolgen hebben voor de ondernemingscijfers. Toch zal je nooit alle ontwikkelingen in de onderneming kunnen integreren: durf dan ook te kiezen.

Tot slot: houd ook rekening met de gevaren!

Wennen aan nieuwe technologieTechnologische ontwikkelingen impliceren automatisch ook nieuwe gevaren. Die gaan dan ook veel verder dan louter de boot missen. Die bekommernis zien we ook bij CEO’s terugkomen. In de Benelux zouden ongeveer 33% van de CEO’s zich dan ook zorgen maken over de nieuwe risico’s met betrekking tot processen en systemen. Vooral de technologische disruptie en de cyberveiligheid zouden gevreesd worden, terwijl slechts 44% van diezelfde CEO’s aangeven zeer goed te zijn voorbereid op zo’n cyberaanval. Ook budgettaire bekommernissen ontspringen de dans niet. Toch kunnen heel wat maatregelen getroffen worden. Dat je op vlak van cyberveiligheid maar beter actie onderneemt, hoeven we daarbij vast niet te herhalen.

Budgettaire bekommernissen hoeven bijvoorbeeld lang niet altijd een obstakel te vormen. Het warm water hoef je immers zelf niet meer uit te vinden, waardoor je beroep kan doen op externe expertise. Waarom bijvoorbeeld zelf IT’ers aanwerven om een nieuwe Business App te ontwikkelen terwijl er heel wat specialisten werken bij Ciber of andere innovatieve ondernemingen? Beroep doen op externe expertise is daarom misschien wel de belangrijkste tip op weg naar het omarmen van de nieuwste technologische ontwikkelingen.

Het verschil tussen schaapjes op het droge en een kat in de zak: die eerste brengt de gevaren in kaart, onderzoekt hoe obstakels vermeden kunnen worden en omarmt de technologische ontwikkeling. Technologische vernieuwing achteloos implementeren? Dan houd je er maar beter mee op.

Deel dit artikel met anderen
Sander Wijdemans - Online marketeer en ondernemer
Sander Wijdemans is freelance online marketeer en online ondernemer. Door de jaren heen heeft hij verschillende platforms, blogs en webshops opgezet, waaronder de succesvolle internationale webshop www.woodiful.com. Sander Wijdemans werkt als freelance marketeer onder de bedrijfsnaam SW Online Marketing & Media.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten