Interview: “De MKB-coöperatie: Het Nieuwe Werken voorbij!”

Allard JanssenZelfstandige professionals die de koppen bij elkaar steken, de juiste technologie erbij kiezen en gaan! Dat is wat Het Nieuwe Werken is. Het beperkt zich dan ook niet tot de grote bedrijven, veel verder gaande voorbeelden zijn juist te vinden in het MKB. Denk hierbij aan samenwerkende vaklieden in team-, project- en netwerkorganisaties. Samenwerkingsverbanden tussen mensen en tussen organisaties. Niks geen Angelsaksische top-down implementaties van Het Nieuwe Werken door programmamanagers. Of ‘een nieuw hoofdkantoor’ als aanleiding. Maar lekker bottom-up met geinspireerde mensen als startpunt. Zo was Het Nieuwe Werken toch bedoeld?

Op deze plek zal ik verslag doen van een aantal voorbeelden. Vandaag deel 1. Een interview met Allard Janssen, mede-initiatiefnemer van Call for Action, een full-service online businessagency, in de vorm van een MKB-coöperatie. Het Nieuwe Werken voorbij!

Wat is Call for Action?

Call for Action is een full service online businessagency met dertig zelfstandige professionals op senior-niveau. Zij hebben allen in, en voor grote organisaties gewerkt maar zijn nu zelfstandig. Door samen te werken bieden we de markt een full-service propositie. Dat is bovendien ook vakinhoudelijk interessant. Wij zijn een coöperatie, een bijzondere rechtsvorm die is ingericht rond het principe van associates’ value en niet rond shareholders’ value. De mensen die werken binnen Call for Action zijn allen eigenaar van de onderneming en delen in de winst. De waarde die zich opbouwt in de organisatie is direct gekoppeld aan de persoonsgebonden inbreng bij gerealiseerde klantprojecten.”

Waarom een coöperatie?

“Ik vind dat klantdoelen zo beter ondersteund worden dan in een klassieke werkgever/werknemerrelatie. En het past goed bij de drijfveren van zelfstandige professionals. De coöperatie als rechtsvorm biedt aan opdrachtgevers dezelfde juridische faciliteiten als een BV.”

Wat was de aanleiding?

“Ik heb drie jaar geleden het boek van Dik Bijl over Het Nieuwe Werken gelezen. Ik had het vol post-it’s geplakt maar vond het toch te dominant Angelsaksisch. Hoe kan je ‘de mens als startpunt nemen’ en daar dan top-down ontworpen veranderprogramma’s op loslaten? En omvangrijke Sharepoint implementaties niet te vergeten. Het boek van Mathieu Weggeman ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’ sloot beter aan op mijn visie hoe je om zou moeten gaan met kenniswerkers. Ik ben dus niet gestart vanuit Het Nieuwe Werken of vanuit technische mogelijkheden, maar heb een werkmodel gezocht om mensen met intrinsieke motivatie met elkaar te verbinden in plaats van ‘aan te jagen’. Zelfs een organisatorisch model is niet leading, dat blijft de markt. Als daar geen opportunity is, heb je niks aan een organisatie of technologie. De volgorde was dus: klant centraal, dan een flexibel organisatiemodel definiëren. Zonder overhead, want wat heeft een klant daaraan? Ik wilde ook niet hoeven adviseren vanuit een vaste personeelsformatie. Dat leidt tot het oneigenlijk vullen van klantprojecten met bankzitters. Als associates bij Call for Action op de bank zitten, is dat hun eigen bank. Ik vind dat zuiverder.”

Hoe richt je een coöperatie op?

“Eenmaal op het spoor van de coöperatie bleken veel geraadpleegde fiscalisten en adviseurs te praten vanuit hun eigen ervaring en verdienmodel. Het optuigen van een holding met diverse BV’s is voor hen lucratiever dan een coöperatie. Daar zijn alleen statuten en een huishoudelijk reglement voor nodig. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de heer Wattenberg van Koningswaal Consultancy, tevens voorzitter van de MKB-coöperatieraad. Hij heeft de MKB-Coöperatie mèt winstoogmerk èn uitgesloten aansprakelijkheid gedefinieerd en voor ons uitgewerkt.”

En toen?

“Samen met mijn compagnon Marc Rouffaer hebben we dertig mensen bijeen geroepen met wie we eerder hadden gewerkt. Met alle expertise om een full-service propositie waar te kunnen maken. We presenteerden ons plan en wilde iedereen een week bedenktijd geven. Het liep heel anders. De kernwaarden en filosofie spraken de groep dermate aan dat iedereen direct instemde met deelname. We waren blij verrast. De praktische voordelen hielpen daarbij natuurlijk ook mee, zoals het met elkaar interessante full service trajecten doen, terwijl acquisitie en administratie zijn uitbesteed. Deelname aan het netwerk wordt zichtbaar door de Call for Action sticker die associates achterop hun eigen visitekaartjes hebben geplakt. Daarmee is ook precies helder wat de verhouding is: eerst de professional. Deelname aan het netwerk is daarvan een afgeleide.”

Welke rol speelt technologie?

“Technologie is de ‘driver’ van nieuwe manieren van organiseren en samenwerken. We werken hoofdzakelijk samen via internet: Ning als besloten omgeving, Google Apps voor (video) chat, agenda en het delen van, en samenwerken aan, documenten. Verder Skype, Thymer (voor projectmanagement en tijdregistratie) en Moneybird voor facturatie.”

Hoe kijk je nu tegen Het Nieuwe Werken aan?

“Banken hebben Nederland aan kantoren geholpen. Daar zitten lucratieve vastgoeddeals achter. Ik vind het om die reden grappig dat juist financiële instellingen nu Het Nieuwe Werken ‘implementeren’. Een mooi verhaal om kantoormeters te beperken. Als medewerker mag je vervolgens telewerken en nadenken over ‘hoe’ je werkt. Over het ‘wat’ denkt iemand anders na. Ik ben over Het Nieuwe Werken niet cynisch, wel realistisch. Binnen grote ondernemingen is het zeker op het cultuuraspect vaak trekken aan een dood paard. Goede mensen zijn als eerste weg, gaan met elkaar aan de slag en zijn in netwerkverband tot heel veel in staat. Wel leuk natuurlijk dat de steeds aangehaalde Rabobank ook een coöperatie is.”

Hoe zie je de toekomst van de specialist?

“Ik denk dat we aan het begin staan van een decennium waarin de zelfstandige specialist toegang krijgt tot interessante klussen. Tot twee jaar geleden waren bij grote opdrachtgevers de afdelingen Juridische Zaken en Inkoop onneembare hordes voor zelfstandige professionals. Maar opdrachtgevers zien dat veel CV-schuivers die op de preferred supplier lijstjes staan niets toevoegen en alleen marge inpikken. Ik merk dat opdrachtgevers de voordelen van direct inkopen beginnen te zien. Ze willen specifieke mensen voor specifieke projecten. Daarbij past het ‘you are in or out’ niet langer.”

Wat zijn uitdagingen gebleken?

“Wij kunnen ons niet met enorme kortingen ‘inkopen’ bij grote klanten. Associates hebben hun eigen tarieven en houden daaraan vast. Werkplekken is een ander ding. We hebben geen vaste bureauplekken, maar werken op locatie bij klanten of huren projectruimte elders. We doen waar het project baat bij heeft. Verder zie ik het eigenlijk vooral als een groot sociaal experiment. Wij proberen niet teveel in te vullen zodat we verrast kunnen worden door de kracht van de groep. Ik voorzie geen onneembare barrières.”

Tot slot, je favoriete boek, app en site?

“Met het werkboek ‘Business Model Generation’ van Alex Osterwalder kan je perfect samen een businessmodel maken. Windguru is mijn favoriete iPhone app voor het vinden van de juiste kitesurfspot. Met Twitter en de RSS-reader van Google blijf ik op de hoogte.”

Welke voorbeelden van echt vooruitstrevend Nieuw Werken ken jij? Laat even weten!

Deel dit artikel met anderen
Sam van Buuren - Zelfstandig adviseur & internetondernemer
Sam van Buuren helpt (netwerk)organisaties tot 250 mensen met Het Nieuwe Werken. Zijn aanpak is pragmatisch en actiegericht. Hij geeft ook workshops en lezingen, is docent en auteur. Meest recente initiatief: Nederland Werkt Online.nl
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

9 reacties


    Anonymous zegt:

    Ik herken veel uit dit artikel. Ik werk samen in een bedrijvencollectief Studio De Paardenstal. Ook bij ons de gedachte om door bundeling van veel en diverse (maar aansluitende) expertise je krachten te bundelen. Dit soort samenwerkingsverbanden van ZP-ers (Zelfstandige Professionals) combineren schaalgrootte en continuïteit met de gedrevenheid van een zelfstandige. Volgens mij worden dit soort collectieven een steeds aantrekkelijker partner voor (grote) opdrachtgevers.
    Ons collectief is te vinden onder http://www.studiodepaardenstal.nl. Wij zitten in Amsterdam.

    Paul de Bruijn, Arnhem

    Sam van Buuren zegt:

    @depaardenstal. Kende jullie #flexplek020 nog niet. Nu wel :) Begrijp ik dat jullie ruimte/ideeen/projecten delen, maar geen gezamenlijk juridische structuur ?

    Guest zegt:

    Ik herken veel uit dit artikel. Ik werk samen in een bedrijvencollectief Studio De Paardenstal. Ook bij ons de gedachte om door bundeling van veel en diverse (maar aansluitende) expertise je krachten te bundelen. Dit soort samenwerkingsverbanden van ZP-ers (Zelfstandige Professionals) combineren schaalgrootte en continuïteit met de gedrevenheid van een zelfstandige. Volgens mij worden dit soort collectieven een steeds aantrekkelijker partner voor (grote) opdrachtgevers.
    Ons collectief is te vinden onder http://www.studiodepaardenstal.nl Wij zitten in Amsterdam.

    Paul de Bruijn, Arnhem

    Sam van Buuren zegt:

    @depaardenstal. Kende jullie #flexplek020 nog niet. Nu wel :) Begrijp ik dat jullie ruimte/ideeen/projecten delen, maar geen gezamenlijk juridische structuur ?

    Anonymous zegt:

    Beste Sam,

    Jouw artikel spreekt mij bijzonder aan. Als nieuw netwerk van ZKM-coaches zijn wij (onder de naam van ZON)onlangs in Oost-Nederland gestart met initiatieven om de handen ineen te slaan. Wij hebben ons in dit kader voor het eerst naar buiten gepresenteerd op de MKB-dag in Radio Kootwijk op 12 november jl., een dag georganiseerd door Syntens onder de inspirerende naam “MKBKrachtcentrale”. Een werkelijk groots avontuur, waarvan wij graag veel willen leren via de sociale netwerken die voor handen zijn, zoals dit blog.

    Guest zegt:

    Beste Sam,

    Jouw artikel spreekt mij bijzonder aan. Als nieuw netwerk van ZKM-coaches zijn wij (onder de naam van ZON)onlangs in Oost-Nederland gestart met initiatieven om de handen ineen te slaan. Wij hebben ons in dit kader voor het eerst naar buiten gepresenteerd op de MKB-dag in Radio Kootwijk op 12 november jl., een dag georganiseerd door Syntens onder de inspirerende naam “MKBKrachtcentrale”. Een werkelijk groots avontuur, waarvan wij graag veel willen leren via de sociale netwerken die voor handen zijn, zoals dit blog.

  • Trackbacks

  • Trackback van Interview: “ZZP BV, grootste bedrijf Amersfoort” – Het Nieuwe Werken Blog – Verruimt uw inzicht in Het Nieuwe Werken
    dinsdag, 23 februari, 2010

    […] mensen als startpunt. Zo is Het Nieuwe Werken toch ook bedoeld?Op deze plek doe ik verslag van een aantal voorbeelden. Dit is deel 2. Een interview met Hans van Helden, organisator van de Roadshow van ZZP BV. Lees hoe […]

  • Trackback van ZZP BV | Sam van Buuren interviewt Hans van Helden over ZZP BV
    maandag, 1 maart, 2010

    […] doet Sam van Buuren verslag over ontwikkelingen op het gebied van het Nieuwe Werken. Kijk hier voor een aantal andere voorbeelden Deel deze pagina […]

  • Trackback van Interview: “ZZP BV, grootste bedrijf Amersfoort” | HNWB
    maandag, 10 januari, 2011

    […] deze plek doe ik verslag van een aantal voorbeelden. Dit is deel 2. Een interview met Hans van Helden, organisator van de Roadshow van ZZP BV. Lees hoe […]

  • Trackback van Sterker door samenwerken | ZZP-LOG
    woensdag, 15 februari, 2012

    […] Tip van de avond: Ook samenwerking binnen een coöperatie is mogelijk voor zzp-ers. Allard Janssen, mede-initiatiefnemer van het fullservice internetbureau Call for Action, koos samen met zijn partners voor deze rechtsvorm en hield tijdens het KvK-seminar op 13 februari een inspirerend betoog. Het Nieuwe Werken Blog publiceerde onlangs een interview met hem over werken binnen een coöperatie met zelfstandige professionals […]