Is jouw organisatie klaar voor generatie Z?

saskia-langenberg-en-roos-wouters
Door Saskia Langenberg en Roos Wouters van Mindshake - 9 september 2016
Reacties gesloten

Generaties en Het Nieuwe WerkenJe ziet ze in trams, op pleinen en in hippe koffietenten. Hun mobieltjes en andere aaibare schermen altijd in de hand. Swipend, selfies makend en whatsappend. En ze trekken zich niets van de hiërarchische machtsverhoudingen aan. Geen idee waar het over gaat? Over Generatie Z.

De oudsten van generatie Z (geboren tussen 1992 en 2012) betreden nu de arbeidsmarkt al, en vind je de jeugd verwend, zet je dan maar schrap want nu de beroepsbevolking krimpt, de overheid zich terugtrekt en de technologie zich sneller ontwikkelt dan ooit, zullen we deze nieuwe tech-generatie hard nodig hebben.

Geboren netwerkers

Generatie Z bestaat uit geboren netwerkers die ingrijpende veranderingen in de manier waarop we nu nog werken zullen afdwingen. Deze generatie groeit op in een 24/7 informatiemaatschappij en kent weinig beperkingen, kan razendsnel informatie vinden en filteren en gaat zappen door het leven. Ondertussen veranderen de politieke en economische verhoudingen, komen de natuurlijke bronnen verder onder druk te staan, een ook het vertrouwen in grote multinationals neemt af.

Andere pikorde

Instituties die van oudsher op respect konden rekenen, zullen te maken krijgen met het aangeboren wantrouwen van generatie Z. Deze generatie houdt hen verantwoordelijk voor de onverantwoorde wijze waarop er met economische en natuurlijke bronnen is omgesprongen. Bovendien is ze van huis uit gewend om mee te onderhandelen en mee te beslissen. Hiërarchische verhoudingen, waarbij eigen inbreng ongewenst is, kent de generatie niet of nauwelijks. Ze kent een heel andere pikorde. Deze generatie maakt namelijk deel uit van sociale netwerken, waarin iedereen, ongeacht de positie, rechtstreeks benaderbaar is. Wie de meeste waarde aan het netwerk toevoegt, verdient het meeste respect ongeacht leeftijd of positie.

De generaties en Het Nieuwe WerkenOok organisaties worden door hen gezien als netwerken. Elk lid van een goed functionerend en aantrekkelijk netwerk vormt een cruciale schakel binnen het geheel. Is de (online) reputatie van dit netwerk niet goed, dan zullen jongeren er geen deel vanuit willen maken. En een ding is zeker: Window-dressing werkt averechts want ze kijken er dwars doorheen.

Een organisatie die de talenten van jong en oud optimaal wil benutten, zal het ouderwetse arbeidsethos – aanwezig zijn, doen wat de baas zegt, je mond houden en loyaal aan je bedrijf blijven – moeten vervangen door een “netwerkethos” waarbij “de leidinggevende” jong en oud ondersteunt en inspireert. De eis om aanwezig te zijn als dat niet strikt noodzakelijke, evenals gebrek aan eigen inbreng, zal door deze generatie niet meer worden geaccepteerd. Forenzen doen zij liefst zo min mogelijk en ook op andere terreinen is deze generatie minder bereid de balans tussen werk en privé op te offeren aan de carrière. Jongeren bepalen zelf wat ze waar en wanneer doen en ze zijn niet van plan hier verandering in aan te brengen omdat ze een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan.

Zal jouw organisatie hieronder lijden?

Misschien. Zijn de verhoudingen binnen jouw organisatie nog zeer hiërarchisch en is de aanwezigheidscultuur nog leidend, dan zal het wel even slikken zijn. Maar is jouw organisatie al aan het experimenteren met nieuwe manieren van werken dan zal de komst van deze generatie vooral een stimulerende factor zijn om het echt eens anders te doen. Groener en gericht op het toevoegen van waarde met transparante communicatie- en beloningsstructuren. Wellicht wordt jou organisaties dan nog sneller een organisatie die bijdraagt aan het geheel en daarmee het meeste respect (en marktaandeel) verdient.

Bron: Veel van de informatie in dit artikel is afkomstig uit het boek Generatie Z.

Deel dit artikel met anderen
Saskia Langenberg en Roos Wouters - Managing Partners
Mindshake staat voor anders denken en anders doen. Zelf denken en doen Saskia Langenberg en Roos Wouters, de managing partners van Mindshake, het al jaren anders. Sinds 2015 doen ze dat samen! Saskia vanuit Linz (Oostenrijk). Roos vanuit Amsterdam. Daarmee brengen ze Het Nieuwe SamenWerken op een hoger plan. Binnen hun eigen organisatie en mogelijk ook binnen die van jou.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten