Basisrecept voor bedrijfsmissie Het Nieuwe Werken [#KRHNW]

receptenboek
Door Receptenboek Het Nieuwe Werken van - 8 augustus 2011
3 Reacties

Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.

Basisrecept voor een bedrijfsmissie: Wie ben ik?

Dit is het basisrecept voor alle overige recepten in dit boek. Wie een goede bedrijfsmissie kan bereiden, zal de meeste uitdagingen waar het nieuwe werken hem voor stelt, met gemak kunnen pareren. Dit recept is echter niet zo eenvoudig.

Het Nieuwe Werken recepten benodigdheden recept 1Vaak worden de verkeerde ingrediënten gebruikt of is de bedrijfsmissie een opgeklopt geheel zonder substantie. We beginnen dit recept daarom met uitleggen wat een bedrijfsmissie eigenlijk is en welke ingrediënten ervoor nodig zijn. Pas als we alle ingrediënten klaar hebben staan, kunnen we de bedrijfsmissie ook echt gaan maken.

Wat is de missie van je bedrijf of organisatie? Wat wil je bereiken, los van geld verdienen om het voortbestaan van de organisatie te garanderen? Of om het populair te zeggen: waartoe is deze tent op aarde? Wat is de zin van dit hele gedoe? Nadat jarenlang de nadruk heeft gelegen op geld verdienen, komen we er steeds meer achter dat dit niet voldoende is om het bestaan van de organisatie te rechtvaardigen en om de mensen binnen die organisatie voldoende te motiveren.

Mensen in het Westen hebben al voldoende geld om vrijwel alles te doen wat ze maar willen, zoals een fijn huis kopen en drie keer per jaar op vakantie gaan. Meer geld motiveert hen niet extra. Dat is ook de reden waarom het nieuwe werken is ontstaan: omdat medewerkers niet langer gemotiveerd worden door nog meer geld, maar dingen willen doen die ze werkelijk zinvol vinden, dingen waar ze trots op kunnen zijn, waar ze energie van krijgen en waarvoor ze die extra stap wel willen zetten.

Het Nieuwe Werken passieDe kunst van een goede bedrijfsmissie ligt dus in het vinden van een gemeenschappelijke bedrijfswaarde. Een waarde is iets wat mensen belangrijk vinden, waar ze letterlijk waarde aan hechten. Binnen de westerse cultuur is rechtvaardigheid bijvoorbeeld een belangrijke gedeelde waarde, evenals vrijheid en gelijkheid voor iedereen. Doordat we deze waarden met elkaar delen en ze hebben geïnternaliseerd, kost het de meesten van ons weinig moeite om ons aan de daaruit voortvloeiende gedragsregels – de normen – te houden. Ze sturen, bijna automatisch zo lijkt het, ons gedrag.

Waar loop jij warm voor?

Een gedeelde bedrijfswaarde is dus goud waard voor elke organisatie en vormt een onmisbaar ingrediënt voor een goede bedrijfsmissie en ook voor het slagen van het nieuwe werken. Maar het vinden van deze waarde is nog niet zo eenvoudig. Veel mensen, vooral managers, hebben moeite om zich los te maken van de afgod die rijkdom heet, en vinden dat gepraat over bedrijfswaarden eigenlijk maar soft gezwets. Ze doen er alleen aan mee omdat ze denken dat ze dan nog meer geld kunnen verdienen. Door deze houding worden veel bedrijfsmissies slechts met de mond beleden.

Dus de eerste stap in het vinden van je bedrijfsmissie is een oprechte interesse in wat de mensen binnen je organisatie motiveert. Waar lopen zij warm voor? En waar loop je zelf warm voor? Wat geeft je energie? Als je dat eerlijk voor jezelf kunt bepalen, dan kan dit recept eigenlijk al niet meer mislukken.

Het is voor de meeste mensen heel moeilijk om deze vragen eerlijk voor zichzelf te beantwoorden. Ze geven sociaal wenselijke antwoorden, durven de consequentie van hun antwoorden niet onder ogen te zien of hebben een iets te rooskleurig beeld van hun eigen functioneren. Daarom kan het goed zijn om een buitenstaander te betrekken bij het vinden van de bedrijfswaarden. Een stevige gespreksleider kan er tevens voor zorgen dat er een sfeer ontstaat waarin medewerkers zich vrij voelen om hun mening te geven en zich kwetsbaar durven op te stellen.

Hart van de organisatie

Het Nieuwe Werken 49 recepten vuurFormeer vervolgens een groepje van medewerkers die naar jouw gevoel het hart van de organisatie vormen (dat hoeft echt niet het managementteam te zijn, maar kan net zo goed de receptioniste of de helpdeskmedewerker zijn) en organiseer een aantal benen-op-tafelsessies. Vertel elkaar waar je blij van wordt in je werk, waarom je dit werk doet en wat je de meeste voldoening geeft. Zeg ook waar je van baalt, waar je slapeloze nachten van hebt of wat je zo lang mogelijk uitstelt. Herhaal dit met verschillende groepjes met zo veel mogelijk medewerkers binnen je bedrijf en probeer een grote discussie binnen je organisatie tot stand te brengen.

Uiteindelijk moet het mogelijk zijn om een aantal waarden te formuleren waarvoor je elke dag weer je bed uitkomt. Als het goed is, hebben deze waarden te maken met de klant (want die vormt het bestaansrecht van elke organisatie) en bevatten ze een flinke dosis toegevoegde waarde. Wat onderscheidt jouw organisatie van andere, vergelijkbare organisaties? Als je deze vraag weet te beantwoorden, heb je je missie eigenlijk al te pakken. Klop het geheel op tot een luchtig, maar stevig beslag waar je een mooie missiestatement van vormt.

Omdat de waarden voor elke organisatie verschillen, zal het resultaat elke keer weer anders uitpakken. Je kunt er zelfs een verhaaltje van maken in plaats van een pakkende slogan; het belangrijkste is dat er voor iedereen in één oogopslag duidelijk uit spreekt wat de organisatie echt belangrijk vindt. En dat zo veel mogelijk mensen binnen de organisatie erachter staan.

Wil je niet wachten op publicatie van de volgende recepten? Koop hier het boek.

ReTweet dit recept en win een gratis exemplaar!

Onder de retweets verloot e-office twee-wekelijks 3 exemplaren van het Klein receptenboek voor HNW.

Lees ook recept 2: Het Nieuwe Werken-recept voor een heldere bedrijfsvisie.

Deel dit artikel met anderen
Receptenboek Het Nieuwe Werken -
Roland Hameeteman, auteur van het succesvolle boek 'De kracht van mensen', geeft samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor het nieuwe werken.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

3 reacties


    Laurens zegt:

    Plagiaat of toeval? Al geruime tijd circuleren vooraankondigingen van ons eigen recepteboek voor Het Nieuwe Werken. Ook was al een hoofdstuk als voorproefje gepubliceerd.

      alexve zegt:

      Beste Laurens, 

      Het kein receptenboek HNW is in 2009 door Roland, Gonny en Ben geschreven en wordt in boekvorm sinds dien uitgegeven door Haystack. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken. Aangezien de inhoud nog steeds actueel is, hebben de auteurs en Het Nieuwe Werken Blog besloten om dit ook via de blog te delen. Hopelijk is hiermee e.a. meer duidelijk. 

        Laurens zegt:

        Bedankt voor de uitleg. Mijn vraag is daarmee beantwoord. Toeval en … als dit er al in 2009 was, onoplettendheid van onze zijde. Overigens is ons receptenboek toch wel wat anders, namelijk voor 50% een echt kookboek. Per HNW recept een bijpassend culinair recept. We zullen ook zorgen dat de titel anders is.