Maak van een succesvolle HNW-blauwdruk geen keurslijf

wilma-kuipers
Door Wilma Kuipers van - 3 oktober 2014
Reacties gesloten

HNW bij de overheid en ambtenaar 20Inmiddels wordt Het Nieuwe Werken veelvuldig toegepast in het bedrijfsleven. Zo nieuw is het eigenlijk niet meer, maar ja, what’s in a name? Ondanks dat er al behoorlijk veel ervaring is opgedaan, kent HNW nog steeds wisselende successen. Best practices van voorlopers, zoals Microsoft, vormen een interessant uitgangspunt voor organisaties die HNW invoeren. Echter, blijkt het niet zaligmakend om van een succesverhaal een blauwdruk te maken en die één op één te transporteren naar een andere organisatie.

Er ontstaan hierdoor in de praktijk benarde situaties, waarbij organisaties tegen vervelende obstakels aan lopen. Wat zijn de obstakels en hoe kunnen organisaties voorkomen dat HNW een klemmende korset wordt? Niet geheel onbelangrijke vragen voor HR-professionals, aangezien HR vaak de aangewezen partij is om de nieuwe manier van werken goed in een organisatie te laten landen.

Obstakels Het Nieuwe Werken
Er zijn voorbeelden te over van situaties waar HNW geen uitkomst biedt, sommige zijn op het satirische af: thuiswerkende moeders die maar niet met rust gelaten worden door hun kinderen, collega’s die elkaar weken niet zien, medewerkers die erop aangesproken worden omdat ze teveel op een vaste werkplek zitten. Wie kent ze niet? Nader onderzoek van Profile Dynamics in samenwerking met TNO toont aan dat werknemers de meeste nadelen van HNW ondervinden op sociaal vlak. Zo geven ze bijvoorbeeld aan dat het aan persoonlijk en face-to-face contact ontbreekt. Samenwerking en logistiek worden respectievelijk als de volgende grootste nadelen ervaren. De bereikbaarheid van collega’s laat namelijk nog weleens te wensen over en ook vervanging is moeilijker te arrangeren. Daarnaast blijken er soms te weinig werkplekken op kantoor te zijn, waardoor er zelfs medewerkers zijn die zich niet welkom voelen. Anderen ervaren teveel herrie of vinden het hinderlijk dat ze met hun zakelijke ‘hebben en houden’ steeds moeten verkassen.

Genuanceerde aanpak
De nadelen die medewerkers ondervinden zijn natuurlijk niet bevorderlijk voor het werkplezier, met alle consequenties van dien. Terwijl het organisaties juist alles aan gelegen is om doelstellingen van HNW te behalen. Veelgenoemde doelstellingen zijn gericht op bezuiniging, taakprestatie, aantrekkelijk werkgeverschap en kennisdeling. Averechtse effecten zijn niet welkom, maar dan zullen de blauwdrukken voor de invoering van HNW toch aangepast moeten worden. Want in de praktijk blijkt dat de aanpak die bij de ene organisatie werkt, bij de andere organisatie minder goed aanslaat. Dit komt omdat er grote verschillen zijn tussen bedrijven, afdelingen en mensen, die bepalend zijn voor de manier waarop er tegen HNW wordt aangekeken en ermee wordt omgegaan. Er zal dan ook meer rekening gehouden moeten worden met de diversiteit tussen mensen en (werk)culturen. Daarnaast is de aard van de functie een belangrijke factor. Sommige functies lenen zich beter voor HNW dan de andere.

HNW als een begin van innovatie (afbeelding van blog.crit-research.it)Blauwdruk als richtlijn
Een blauwdruk gebruiken als bron van inspiratie, daar is zeker niks mis mee. Maak alleen van die blauwdruk geen keurslijf, dat is de boodschap. De eerder genoemde nadelen die medewerkers ervaren zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. In veel gevallen zie je ze al van verre aankomen. Doe het korset een knoopje losser, kijk goed naar je eigen organisatie en stel je de vraag ‘gaat dit bij ons wel werken?’ En gebruik vooral je gezonde verstand. Om HNW binnen een organisatie goed te laten landen, is het belangrijk om een genuanceerde benadering te kiezen.

Het is een proces dat vraagt om maatwerk.

Deel dit artikel met anderen
Wilma Kuipers -
Wilma Kuipers is mede-oprichter van Profile Dynamics. Het bedrijf biedt inzicht in de onderliggende waardensystemen die mensen hanteren en die grotendeels hun denken en gedrag bepalen, maar dat is niet het enige. Het geeft tevens de mogelijkheid om deze praktisch te benutten. Een sleutel tot succes om de organisatie en de mensen die er werken beter op elkaar af te stemmen, de werksfeer te verbeteren en de organisatie op een hoger plan te brengen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten