Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De medewerker (3)

Wat is het verband tussen de succesvolle implementatie van HNW en de drijfveren van medewerkers? In dit derde deel van hun drieluik verdiepen Diana Russo en Marnix van der Zalm zich aan de hand van Graves’ drijfverentheorie in de medewerker. Wat heeft die nodig om dusdanig houvast te vinden dat hij Het Nieuwe Werken kan omarmen binnen de eigen comfortzone?

Reacties gesloten
Vrijheid

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De leidinggevende (2)

Het Nieuwe Werken kan alleen vanuit alle drijfveren succesvol worden geïmplementeerd als de organisatie eerlijk is over de beweegredenen, de vorm past bij de kernwaarden en de invoering voldoende rekening houdt met het type leidinggevende en medewerker. Behalve dat het veelal een hele toer is de medewerkers ‘mee’ te krijgen, heeft vaak ook de leidinggevende moeite met HNW. Diana Russo en Marnix van der Zalm weten hoe dit te ondervangen met Graves’ drijfverentheorie.

Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De organisatie (1)

Het Nieuwe Werken vraagt om alle kleuren van de regenboog: De organisatie (1)

Succesvol HNW implementeren vraagt om eerlijkheid over de beweegredenen. Maar zijn organisaties hierin wel altijd zo eerlijk? Diana Russo en Marnix van der Zalm menen van niet. In de aanloop naar de Week van Het Nieuwe Werken een toelichting op de uiteenlopende beweegredenen voor invoering van HNW. Aan de hand van Graves’ drijfverentheorie.

Reacties gesloten
Marktdenken en Het Nieuwe Werken

Marktdenken en Het Nieuwe Werken

Eigenlijk verschillen volwassenen tegenwoordig niet veel van kleuters. Ze kunnen de verleiding niet weerstaan en verkiezen kortetermijnprofijt boven een duurzaam, algemeen- of bedrijfsbelang. En niet alleen de snelle zaken- en bankjongens gaan voor de instant bevrediging en hoofdprijs, ook schoolbesturen, woningbouwcorporaties, gemeenten en overheden kunnen slecht alleen worden gelaten met een spekkie voor het bekkie. Wat er in ze is gevaren? Door emoties bevangen marktdenken, stellen Roos Wouters en Jan Wever.

15 oktober 2013 door Roos Wouters
Reacties gesloten
Koffie als motor van Het Nieuwe Werken

Waar is toch die koffieautomaat?

Bij de introductie van Het Nieuwe Werken verdwijnt de koffieautomaat in figuurlijke zin, terwijl deze juist zo belangrijk is voor het teamgevoel. Dus niet langer moet het management nadenken over de reguliere overleggen, juist de informele ‘koffieautomaatmomenten’ behoeven aandacht, vindt Ruben van der Laan. Door dit op een ludieke manier in te kleden, een manier bovendien die het belang ervan onderstreept, kan veel koffieleed worden voorkomen.

3 oktober 2013 door Ruben Van der Laan
Reacties gesloten
Sleutel naar Het Nieuwe Werken

Als je helemaal opnieuw zou mogen beginnen, zou je het dan weer zo doen?

Organisaties en managers richten zich veelal op het verbeteren van het functioneren van medewerkers. Productievere werknemers komen de organisatie immers ten goede. Er wordt echter nog veel meer bereikt wanneer medewerkers deel gaan uitmaken van het collectieve brein van een organisatie, stelt Bas Hoorn. Aan de hand van de theorie van Michael Hammer een handleiding.

1 oktober 2013 door Bas Hoorn
Reacties gesloten
Traditionele organisatie wordt vervangen door organisatienetwerk

Communiceren en Het Nieuwe Werken

Niet alleen de communicatiemuren tussen afdelingen beslechten, maar ook de communicatie tussen de hiërarchieën binnen de organisatie bevorderen. Het klinkt bijna als een utopie. Verre van, betoogt Aad van den Kieboom, met een Social Business Netwerk verloopt dit eenvoudig, open en op natuurlijke wijze.

24 september 2013 door Aad van den Kieboom
Reacties gesloten
Geen wettelijk recht op Het Nieuwe Werken

Geen wettelijk recht op Het Nieuwe Werken

Terwijl er in de Tweede Kamer stemmen opgaan om individuele werknemers sterke rechten te geven ten aanzien van de invoering van plaats- en tijdonafhankelijk werk, stelt Mr. Victor de Pous juist dat een strategische, succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken zich niet juridisch laat afdwingen. Neem alleen al het feit dat de invoering van HNW een uiterst strategische beleidsbeslissing betreft, die organisatiebreed in allerhande gebieden doorwerkt. Geen sinecure.

9 september 2013 door Victor de Pous
Reacties gesloten
Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: de hype (1)

Waarom het niets wordt met Het Nieuwe Werken: de hype (1)

In deze septembermaand zal John Lasschuit elke donderdag zijn licht laten schijnen op ‘de hype’ die Het Nieuwe Werken is geworden. In de vier delen bespreekt hij achtereenvolgens die hype, Werken 3.0, keuzevrijheid en vertrouwen. Dit keer de dilemma’s die de manager met betrekking tot HNW kan ervaren en hoe die kunnen worden getackeld. Want, misverstand: Het Nieuwe Werken staat niet gelijk aan flexwerken.

5 september 2013 door John Lasschuit
Reacties gesloten
Gouden kettingen, schijnzekerheid

Gouden kettingen, schijnzekerheid

Veel werknemers zitten al stil sinds 2008. Ze zijn gestopt zich te ontplooien, mogen geen opleidingen meer volgen, salarissen zijn bevroren en de korte termijn is het enige dat nog telt. Maar heeft dit gedrag van kuddedier, gemakzuchtig geklaag en blijven wachten tot het overwaait iemand iets gebracht? Nee toch zeker, vindt Pauline Huijzer. Het is tijd te beseffen dat de wereld niet meer zo wordt als voorheen. Maar is dat wel zo erg?

22 augustus 2013 door Pauline Huijzer
Reacties gesloten
HNW: de arbeidsrechtbalans slaat vooralsnog door in het voordeel van de werknemer

Met je kop in het zand door het nieuwe arbeidsland

Juridische normering vraagt per organisatie om extra aandacht en is bovenal onvermijdelijk. Want zijn werkgevers zich wel voldoende bewust van de risico’s van werken op afstand in relatie tot digitale technologie en automatische gegevensverwerking, vraagt Mr. Victor de Pous zich af. Daarbij denkt hij aan het voorkomen van softwarepiraterij of privacyinbreuk. En het beschermen van commerciële en technische knowhow. De ins en outs.

20 augustus 2013 door Victor de Pous
Reacties gesloten
Jongere medewerker wil terug naar kantoor om oudere collega’s te ontmoeten (2)

Jongere medewerker wil terug naar kantoor om oudere collega’s te ontmoeten (2)

Hoe kunnen organisaties helpen de verschillen tussen generaties te overbruggen en hen effectief laten samenwerken? Een debat tussen Thijs Huis in ’t Veld, Senior Consultant bij IPMMC Consult, Marjette Slijkhuis, docent Toegepaste Psychologie Hanzehogeschool Groningen, Bianca Krijgsman – Van Gulik, Directeur Nederland van Steelcase Solutions enTanja Schmitz, Regional Deversity Manager bij Siemens onder leiding van Aart Bontekoning. ‘Het kantoor als tweede thuis is niet de oplossing.’

16 juli 2013 door Aart Bontekoning
Reacties gesloten
De vergeten succesfactor bij HNW: regel ondernemerschap

De vergeten succesfactor bij HNW: regel ondernemerschap

Veel organisaties dromen van meer verantwoording lager in de organisatie, maar de praktijk is weerbarstig. Leiderschap heeft meer grijze dan groene randjes, en de gripreflex blijft nieuwe organisatievormen als Het Nieuwe Werken in de weg staan. Wilco van Gelderen weet hoe dit aan te pakken met als resultaat Het Nieuwe Werken in de meest pure vorm.

18 juni 2013 door Wilco van Gelderen
Reacties gesloten
Hoe stuur je effectief op output?

Hoe stuur je effectief op output?

De karavaan van Het Nieuwe Werken trekt zijn spoor door het land, samen met een pleidooi voor outputsturing. Dit besturingsmodel biedt een verantwoordingskader om medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk te laten werken. Een goed idee? Ja, zeggen veel pleitbezorgers van HNW, het model geeft de medewerker de ruimte die hij mist. Bedrijfseconomen zijn niet tegen, want de overhead krimpt. Nee, vindt Maarten de Winter, outputsturing leidt vaak tot verminderde samenwerking en afnemende effectiviteit van de organisaties die het invoeren. Om van Het Nieuwe Werken een succes te maken is een ander sturingsmodel nodig.

11 juni 2013 door Maarten de Winter
Reacties gesloten
Zonder Japanse mentaliteit geen Het Nieuwe Werken

Zonder Japanse mentaliteit geen Het Nieuwe Werken

Wat zou er gebeuren als de Nederlandse werknemer voortaan het arbeidsethos van de gemiddelde Japanner tentoon zou spreiden, vraagt Sjoerd Gerritsen zich af. Allereerst zou er natuurlijk veel en veel harder gewerkt worden in ons land, maar zou het niet ook ten goede komen van Het Nieuwe Werken? Absoluut! Dus wie durft zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken?

4 juni 2013 door Sjoerd Gerritsen
Reacties gesloten
Heeft u al een flexibel HNW-supportovereenkomst?

Heeft u al een flexibel HNW-supportovereenkomst?

Een flexibel HNW-supportovereenkomst is onontbeerlijk voor Het Nieuwe Werken, vindt Aad van den Kieboom. Een HNW-traject is immers voor elke organisatie verschillend. Support moet dus afgestemd zijn op de balans tussen de voorliggende veranderingseisen en het vermogen van de organisatie om deze te herkennen en op te pakken voor implementatie.

30 mei 2013 door Aad van den Kieboom
Reacties gesloten
Het Nieuwe Vergaderen, 10 tips

Het Nieuwe Vergaderen, 10 tips

Het lijkt tegenwoordig enkel nog te gaan om de hoeveelheid vergaderingen die er worden gehouden en hoe lang deze duren. Terwijl de focus eigenlijk zou moeten liggen op de kwaliteit van de inhoud. Het met elkaar om de tafel zitten en een agenda aflopen is dan ook maar één manier van overleggen. Er zijn er nog zo veel meer. Henk van der Steen geeft tien tips om te experimenteren met nieuwe manieren van overleg.

8 mei 2013 door Henk van der Steen
Reacties gesloten
Is HNW op zijn retour of gewoon toe aan gezonde kritiek?

Is HNW op zijn retour of gewoon toe aan gezonde kritiek?

Er is veel te doen om de vraag: is Het Nieuwe Werken voltooid verleden tijd? Dat zeker niet, stelt Roos Wouters, wel vereist het Nieuw Denken. Er moet een verschuiving plaatsvinden van harde naar zachte waarden: wat is er nodig om te sturen op de loyaliteit van je medewerkers, hoe zet je hun talent en passie in ten bate van de organisatie en hoe creëer je meerwaarde voor hen en de klant?

2 mei 2013 door Roos Wouters
Reacties gesloten