Business Consumerization en Het Nieuwe Werken

Business Consumerization

Anytime, anyplace en anywhere bij je documenten kunnen, niets is deze dagen belangrijker voor werknemers. Maar hoe ga je hier als werkgever op een verantwoorde manier mee om? Klaas Betzema en Karin Winters geven een voorzet voor beleid op BYOD. Met een overzicht hoe u deze Business Consumerization tot een succes maakt voor uw organisatie.

30 oktober 2012 door Klaas Betzema en Karin Winters
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken en leiderschap

Het Nieuwe Leiderschap

Waar voorheen de leidinggevende ervoor zorgde dat alle puzzelstukjes bij elkaar kwamen, moeten teamleden er nu zelf zorg voor dragen dat ze van hun collega’s krijgen wat ze nodig hebben om de afgesproken doelen te halen. Dat vraagt om leiderschap. Klaas Betzema en Nele Manheim vertellen hoe collega’s aan te sturen die formeel op hetzelfde niveau werken als jij.

1 oktober 2012 door Klaas Betzema en Nele Manheim
3 Reacties
Het Nieuwe Werken en de verschillende manieren van denken

5 tips voor succesvol HNW bij verschillende menstypen

Ondanks alle goede stappen die al zijn gezet, is Het Nieuwe Werken voor veel leidinggevenden vaak toch nog even wennen. Reden voor Klaas Betzema en Tjalda Postma om vijf punten te belichten waarmee je HNW stapsgewijs tot een succes maakt. Zowel voor creatieve als meer gestructureerde werkers.

20 september 2012 door Klaas Betzema en Tjalda Postma
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken en afspraken over resultaten

Het dilemma van de manager (Deel 2)

Nadat je op talent hebt geselecteerd om je team tot topprestaties te brengen, is het tijd om goede afspraken te maken over de resultaten. Verlies daarbij niet uit het oog dat ieder mens uniek is, aldus Swier Miedema. Het ontwikkelen van je medewerkers leidt zo uiteindelijk tot een verrassend resultaat.

18 september 2012 door Swier Miedema
3 Reacties
Zo vind je talent

Het dilemma van de manager (Deel 1)

Elke dag weer staan managers voor de vraag: Hoe houd ik een goede controle op mijn team en richt ik het op prestaties, terwijl ik weet dat ik niet iedereen op dezelfde manier kan laten presteren? Swier Miedema stelt: Selecteer op talent. Dat doe je als volgt.

11 september 2012 door Swier Miedema
1 Reactie
Vijf onderwerpen waar Lean en HNW elkaar versterken

Het Nieuwe Lean (Werken): 5 onderwerpen waar HNW en Lean elkaar versterken

Zowel Lean als het Nieuwe Werken zijn in essentie allebei complexe veranderingen in werken, samenwerken, organiseren, gedragen en communiceren. Voor beide geldt dat het integrale en interdisciplinaire vraagstukken zijn. Waar kunnen ze elkaar versterken?

6 september 2012 door Albert Roelofswaard
10 Reacties
Medewerkers en een eigen vrije wil; een illusie?

Zelfkennis essentieel voor laten slagen van HNW

Medewerkers die “nieuw” gaan werken, zullen een aantal eigenschappen moeten hebben om in zo’n omgeving succesvol te kunnen zijn. Cruciaal daarin is de persoonlijke effectiviteit, betoogt Paul Ruijgrok. Daarmee gaan we uit van bewuste, pro-actieve mensen met een eigen wil. Maar bestaat de eigen vrije wil wel? En zo niet, hoe kunnen we medewerkers dan toch goed laten functioneren binnen een “nieuw”-werkende organisatie?

4 september 2012 door Paul Ruijgrok
2 Reacties
Manager overbodig bij Het Nieuwe Werken

Manager overbodig in Het Nieuwe Werken?

Een lastig thema binnen het Nieuwe Werken is de rol van de manager. Want hoe geef je leiding aan werknemers als deze niet fysiek in de buurt zijn? Sturen op louter resultaat vraagt een andere manier van leiding geven. Maar misschien vraagt HNW wel een andere manier van bedrijfsvoering. Is de manager zoals we die nu kennen nog wel ‘nodig’ in Het Nieuwe Werken?

28 augustus 2012 door Erik van Sandwijk
9 Reacties
Moderne organisatie en klanten en nieuwe werkers

Dag traditionele organisatie

De traditionele organisatie komt steeds meer onder druk te staan. En die druk komt ook nog eens van twee kanten: van klanten en van medewerkers. Het organisatienetwerk kan een oplossing bieden om, gebruikmakend van de passies en talenten van medewerkers, de (complexe) problemen van klanten en maatschappij beter aan te pakken.

23 augustus 2012 door Patrick Kenis
2 Reacties
HNW: Regulatie of inspiratie?

Het Nieuwe Werken: Regulatie of inspiratie?

Het Nieuwe Werken biedt een voortdurende uitnodiging om buiten bestaande kaders, systemen en structuren te treden. Uiteraard ontginnen we daarmee onbekend terrein. De vraag is: Zijn we bereid ons te laten inspireren door wat we misschien nog niet in vorm kennen of timmeren we bij voorbaat alles dicht met regels en richtlijnen?

21 augustus 2012 door Arnold Timmerman
4 Reacties
HNW The Next Step

Het Nieuwe Werken; the next step

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe manier van werken echt op gaat leveren wat er van te voren van werd verwacht, moet een volgende stap gezet worden. Essentieel is dat de nieuwe manier van werken niet alleen enthousiasme oplevert bij de vrijheidszoekers en de innovatieve denkers, maar dat het gaat leven bij alle groepen medewerkers in de organisatie. De sleutel daarvoor ligt in het achterhalen van de drijfveren van de medewerkers.

15 augustus 2012 door Richard Wibbelink
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken en oude organisatiestructuren

HNW: Hoe bot is uw harkje?

Slimmer werken begint met het onschadelijk maken van de bijwerkingen van het denken in harkjes. Harkjes die we ondertussen al een eeuwigheid gebruiken om de opbouw van onze organisaties weer te geven. Verhoging van productiviteit, flexibilisering van arbeid en aanpassingsvermogen zijn de thema’s op de managementagenda’s. Of dat gaat lukken met oude manieren van organiseren, is maar zeer de vraag. Vertrouwen en loslaten lijken de toverwoorden, maar hoe organiseren we dat dan? Ontharken lijkt een stap in de goede richting.

8 augustus 2012 door Wilco van Gelderen
3 Reacties
Muziek op de werkvloer

Facilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 2)

In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. In dit tweede deel gaat hij in op aspecten als muziek op de werkvloer en parkeren. En is een fulltime bemande receptie nog wel nodig? Of zijn er andere oplossingen?

6 augustus 2012 door Loek van den Broek
1 Reactie
De medewerker en Het Nieuwe Werken

De medewerker buitenspel in Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is niet zaligmakend voor iedereen. Het vraagt bijvoorbeeld een hogere mate van zelfredzaamheid van de medewerker dan voorheen terwijl veel mensen van nature behoefte hebben aan structuur en binding. Volgens Erik van Sandwijk is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om de behoefte en competenties van de werknemer in kaart te brengen voordat een organisatie overstapt op Het Nieuwe Werken.

1 augustus 2012 door Erik van Sandwijk
11 Reacties
Recept 49: Vier je succes; champagnetaart

Vier je successen; champagnetaart [#KRHNW]

Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week het laatste recept: Vier je successen met een flinke taart, een glas champagne en een dansje. Logisch? Waarom gebeurt het dan zo weinig?

Reacties gesloten
Hoe zet je het personeel in om als organisatie waarde toe te voegen

Waarde toevoegen in je organisatie met behulp van je medewerkers, hoe doe je dat?

In deze spannende tijden zijn organisaties in toenemende mate op zoek naar een manier om waarde toe te voegen zodat hun diensten en producten afgenomen blijven worden. Vaak kunnen betere keuzes worden gemaakt door effectiever gebruik te maken van de hulpbronnen die reeds aanwezig zijn, maar niet ten volle benut worden. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je waarde opbouwt zodat je organisatie kan groeien of soms zelfs, kan overleven?

25 juli 2012 door Swier Miedema
4 Reacties
Recept 48: Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje

Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje [#KRHNW]

Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 48: Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Het Nieuwe Werken horen bij elkaar. Wie wil dat de omgeving (klanten, partners, maatschappij) kennis en welvaart deelt, kan het zich niet veroorloven om alles voor zichzelf te houden. Wees echter kritisch op goede bedoelingen alleen.

Reacties gesloten
Vetrouwen in virtuele teams

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.

19 juli 2012 door Nico Swaan
1 Reactie