Meer doen met minder

Door Ronald van den Hoff van Mindz.com - 25 augustus 2009
Reacties gesloten

Op Hyped.nl las ik een verhaal met als titel “Starbucks moet ban op laptops en einde Wifi overwegen”. Dit omdat veel Starbucks vestigingen te kampen hebben met tegenvallende resultaten, mede veroorzaakt door de laptoppers, die veel fysieke plek in beslag zouden nemen en slechts weinig omzet genereren.

In het FD van 24 augustus een artikel over het feit dat gemeentes de komende jaren zullen moeten gaan bezuinigen, omdat de inkomsten (uit grondverkopen en Rijksbijdrage bijvoorbeeld) teruglopen, maar er een groter beroep gaat worden gedaan op de sociale voorzieningen. Deze bezuinigingen worden bereikt door hetzelfde werk met minder ambtenaren en helaas de dienstverlening te versoberen.

Beide artikelen laten een saneringsmethodiek zien, die bij veel bedrijven gehanteerd wordt: bezuinigen door kosten besparing, terugschroeven van benefits voor medewerkers, leveranciers onder druk te zetten om goedkoper te leveren, de betalingstermijn van de crediteuren te verhogen en als laatste en meest negatieve benadering, de producten en diensten uitkleden. Bij de (semi) overheids diensten gaat het nog eenvoudiger. Veel van deze instellingen hebben een soort monopolie of er zijn er maar een paar van. Denk maar aan de Buma, een van de auteursrechten heffingsclubs of de pensioenfondsen. De Buma kort gewoon de muziekanten uitbetaling vanwege een enorm verlies op de beleggingsportefeuille. Bij de pensioenfondsen moeten klanten meer premie betalen maar ontvangen de komende jaren een lagere uitkering.

Oude organisaties, oud denken

Kortom, de omzet/inkomsten gaan naar beneden en de stakeholders mogen het gelach betalen. De bestuurders blijven zitten. De eerste bonussen worden inmiddels alweer uitbetaald. Dus zodra die stakeholders, de klanten, leveranciers en medewerkers, de kans krijgen lopen ze gillend weg, de organisaties in vertwijfeling achterlatend.

Organisaties zijn daarmee definitief op weg naar het einde. “De economie is een Zombieconomy geworden”, zegt de Strategist Umair Haque op zijn Harvard blog. En hij vervolgt: “20th Century business is unable to grapple with the challenges of the 21st Century. Vast swathes of the economy are paralyzed and crippled: inhabited only by zombie companies. They are the economic living dead: unable to create authentic value.” En zo is het maar net.

“Meer doen met minder” is de ogenschijnlijke paradox waar veel organisaties mee geconfronteerd worden. Zoals recent een salesmanager van een bekende hotelgroep verzuchtte: “Ze (de klant) willen een 5 sterren service voor een 2 sterren prijs”.

De beroemde management goeroe K.C. Prahalad zegt daarover in zijn nieuwste boek “The New Age Of Innovation”:

“The company/organization as the centre of value creation has gone. Value is created by having access, not ownership and by influence, not control. Value is created outside of the present comfort zone of companies. In a time where Internet creates global connectivity, convergence, digitization and social networking, the balance of power is shifting form the organization towards the consumer/stakeholders.

The company or organization has to transform to a Nodal entity : a platform to facilitate collaboration between all stakeholders. Enterprise2.0!

The Client is 1. Unique. Period. Every client wants a personalised, co-created experience when dealing with the Nodal Company. There is the competitive advantage. Thus N=1

The Resources are Global. Even for smaller companies. Information is everywhere. Collaboration in the value chain, without any reservations, is the key. Thus R=G.”

En zo is zijn nieuwe model dus N=1 & R=G.

Nieuwe business modellen

Je moet de dingen anders organiseren en een business benadering/model zoeken buiten het bekende/bestaande.

Zo hebben we bij ons nieuwe vergaderconcept Seats2meet.com deze theorie, alsmede de Blue Ocean Strategy toegepast. Wij verhuren geen vergaderzalen meer maar vergaderstoelen. Het reserveringssysteem berekent met 32 variabelen zelf een prijs per stoel. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is. Samen met de klant bepalen we welke ruimte het best past bij zijn bijeenkomst. Je kunt muziek op maat krijgen en zelfs een geur op maat via onze scent-cubes. Je mag annuleren wanneer je wilt, zonder kosten. ZP’ers mogen bij ons gratis werken en lunchen. En overal is gratis Wifi natuurlijk.

De gehele markt/stakeholder communicatie loopt via ons eigen socio-business netwerk Fris in je hoofd.  We co-creeren eindeloos. We brengen leveranciers rechtstreeks in contact met de klant. Kortom, stakeholders zijn super betrokken. Daardoor werken we maar met 20% van het aantal medewerkers dat de traditionele bedrijven nodig hebben. Dus hebben we veel succes: zelfs in deze tijden van recessie hebben we een groeiende omzet en is onze winst structureel 3X zo hoog als bij de gevestigde orde. Maar daarover een volgende keer meer.

Deel dit artikel met anderen
Ronald van den Hoff - Directeur-eigenaar Mindz.com & CDEF Holding BV
Ronald van den Hoff is horeca- en internetondernemer en enthousiast webtrend-strategist. Hij is oprichter van Mindz.com en publiceert columns op diverse toonaangevende platforms. Hij is regelmatig gastspreker op de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere opleidingsinstituten.
Zie zijn blog en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten