Een kijkje in de keuken van SNS REAAL op het Microsoft 360 event

Op 27 april jl. was ik aanwezig op het Microsoft event ‘360° – Werkend in uw Wereld’. Het doel van dit evenement was om circa 300 klanten (profit- en non-profit) te ontvangen en gedurende de dag met elkaar in contact te brengen over het thema Het Nieuwe Werken.

Zo waren er diverse klantpresentaties over bedrijven die Het Nieuwe Werken aan het implementeren zijn (o.a. SNS REAAL, Rabobank, TNT en Philips). Eén van de sessies die ik daar heb bijgewoond was een presentatie van SNS REAAL. Via deze weg een kort verslag van deze zeer interessante presentatie.

In vogelvlucht

De presentatie werd verzorgd door Albert Roelofswaard (fysiek aanwezig) & Evelien Hennevelt (virtueel aanwezig). Beide zijn sinds enkele jaren betrokken bij de transitie die SNS REAAL momenteel doormaakt richting Het Nieuwe Werken.

Zij hebben een duidelijke visie waarbij ze kijken wat allemaal ‘losgemaakt kan worden’ en ‘wat onnodig vastzit’. Denk bijvoorbeeld aan het losmaken van vaste werkplekken, werktijden, werklocaties, managementstijl en wat juist vastgezet moet worden, zoals het verankeren van nieuwe technologie, het maken van nieuwe afspraken, nieuwe managementstijl, etc.

Doelstellingen die SNS Reaal hiermee wil realiseren zijn o.a.

  • Een hogere medewerkertevredenheid
  • Aantrekkelijke werkgever zijn
  • Een betere bediening van de klant
  • Dit alles met lagere kosten en hogere productiviteit

Ook voor productiemedewerkers

Momenteel heeft SNS REAAL via Premières (pilot projecten waarbij geen weg meer terug is) zo’n 550 mensen overgebracht naar Het Nieuwe Werken. Dit betreft zowel kennis- als productiemedewerkers. De laatste groep is erg interessant omdat over het algemeen gedacht wordt dat Het Nieuwe Werken alleen voor kenniswerkers geschikt is. SNS Reaal bewijst in praktijk het tegenovergestelde door hun callcenter medewerkers volgens de principes van Het Nieuwe Werken te laten werken!

Ze hebben daarbij middels veranderprogramma’s de ‘activiteit gerelateerde werkstijl’ geadopteerd en technologie ter beschikking gesteld om op nieuwe manieren te kunnen werken. Zo heeft men o.a. een laptop, een smartphone en software om gemakkelijk virtueel mee te communiceren en samen te werken.

Wat opvallend is, is dat men geen nieuwbouw project heeft gebruikt voor HNW. Het betreft hier allemaal ‘verbouw’ wat binnen de kaders past van de huidige financiële crisis. Momenteel is men druk bezig met een verdere uitrol van het concept voor in totaal 1800 medewerkers. Hierbij zit ook de Raad van Bestuur en de Directies. Uiteindelijk is de doelstelling om eind 2013 het hele concern over te hebben op Het Nieuwe Werken.

Wat zijn de feiten?

  • SNS REAAL gaat uit van een werkplekfactor van 0.6. Dit betekent dat voor iedere 100 medewerkers er 60 werkplekken aanwezig zijn op kantoor.
  • De productiviteit van hun productiemedewerkers is, door ontwikkelingen zoals Lean Sig Sigma, gemakkelijker te meten dan die van hun kennis- of ambulante medewerkers. Door de perceptie te meten heeft men toch een goed beeld van eventuele productiviteitstoename onder deze groep.
  • Alle medewerkers die over zijn naar HNW hebben de beschikking over Smartboards, video- en audioconferentie, laptop, smartphone, portals, et cetera.
  • Het nieuwe intranet is een belangrijke spil in het ‘papierarm (niet papierloos)’ werken. Hierdoor is het mogelijk om kennis & informatie centraal op te slaan, dat kennis & informatie altijd en overal beschikbaar is en dat er geen vergaderstukken meer hoeven worden rondgemaild. Het ‘weggooien’ van zowel papieren als digitale kennis & informatie is hierbij een belangrijk element en een proces wat even wat tijd kost om te landen bij de managers & medewerkers.
  • Op het gebied van de mens/HR component is belangrijk gebleken dat het maken van werkafspraken, het op de juiste wijze op het juiste moment informeren & communiceren en het elkaar aanspreken op goed en foutief gedrag cruciaal zijn voor de adoptie van de juiste HNW werkstijl. Ook het door leidinggevenden sturen op resultaat in plaats van op aanwezigheid, het leggen van de verantwoordelijkheid bij de medewerker en specifieke aandacht voor de sociale cohesie blijken essentieel te zijn geweest.

Tot slot werden er aan het einde van de sessie nog wat succesfactoren genoemd. Denk hierbij aan het hebben van commitment van de top. De CIO van SNS REAAL was opdrachtgever van HNW en had hierbij het support van de Raad van Bestuur.

Ook het zien van HNW als middel en niet als doel werd benoemd als een succesfactor, evenals de gekozen benadering vanuit het integrale aspect van Mens, Plaats & Technologie. Andere succesfactoren zijn het expliciet maken van de mentale transitie, het gebruik maken van premières voor de eerste adoptie en het SMART maken van de overal doelstellingen richting de specifieke afdelingen.


Conclusie

Al met al een zeer boeiende en inspirerende sessie die door de mix van fysieke- en virtuele aanwezigheid van de sprekers nog eens een extra dimensie meegaf aan het begrip HNW. Mocht er een lijst bestaan met bedrijven die een voorbeeld zijn voor HNW, dan hoort SNS REAAL hier zeker bij.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat zijn voor u de voorbeelden van Het Nieuwe Werken?

Deel dit artikel met anderen
Mark Meerbeek - Senior Strategie Consultant Het Nieuwe Werken
Mark Meerbeek begeleidt diverse beursgenoteerde organisaties in hun transitie naar Het Nieuwe Werken. Hierbij staat toegevoegde waarde voor het bedrijfsresultaat, slimmer samenwerken en een verbeterde werk/privé balans centraal. Hij is daarnaast auteur van diverse boeken en artikelen over innovatief samenwerken.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

6 reacties


    Bastiaanb zegt:

    Interessante case en zoals je aangeeft goed een voorbeeld te hebben dat HNW niet alleen toegepast kan worden in een omgeving met kenniswerkers. Maar ik vraag me een ding af: waarom is het zo opvallend dat er geen nieuwbouwproject is gebruikt voor HNW?

      Mark Meerbeek zegt:

      Hi Bastiaan,

      Laat ik allereerst beginnen met de opmerking dat dit vooral voor mij persoonlijk opvallend is. De voorbeelden van organisaties die ik ken combineren de overgang naar Het Nieuwe Werken vaak met een nieuw gebouw(en)/locatie. Ik denk hier dan bijvoorbeeld aan Rabobank, Microsoft & TNT. Het ‘verbouwen’ ipv ‘nieuwbouwen’, zoals SNS REAAl heeft toegepast, geeft mij persoonlijk het inzicht dat HNW ook los van een nieuwbouw locatie kan worden gezien. Dat maakt hun case voor mij bijzonder. Hiermee besef ik dat ik niet het volledige overzicht heb en laat ik me graag inspireren over organisaties die een soortgelijke aanpak hebben gekozen.

      Albert Roelofswaard zegt:

      SNS REAAL verbouwt inderdaad haar bestaande kantoren. Afgelopen jaar is er voor de premieres zelfs, noodzakelijker wijs, voor gekozen om maar heel beperkt her in te richten. Dit heeft als nadeel dat met name voor leidinggevende de werkomgeving op kantoor niet optimaal is. Overigens zijn veel voordelen dus wel prima te behalen.

      Mark Meerbeek zegt:

      Hi Bastiaan,

      Laat ik allereerst beginnen met de opmerking dat dit vooral voor mij persoonlijk opvallend is. De voorbeelden van organisaties die ik ken combineren de overgang naar Het Nieuwe Werken vaak met een nieuw gebouw(en)/locatie. Ik denk hier dan bijvoorbeeld aan Rabobank, Microsoft & TNT. Het ‘verbouwen’ ipv ‘nieuwbouwen’, zoals SNS REAAl heeft toegepast, geeft mij persoonlijk het inzicht dat HNW ook los van een nieuwbouw locatie kan worden gezien. Dat maakt hun case voor mij bijzonder. Hiermee besef ik dat ik niet het volledige overzicht heb en laat ik me graag inspireren over organisaties die een soortgelijke aanpak hebben gekozen.

      Bastiaanb zegt:

      Dank voor de toelichting! De combinatie van Het Nieuwe Werken met de overgang naar een nieuw gebouw is inderdaad erg veel gehoord, maar naar mijn mening niet per definitie een voorwaarde voor het invoeren ervan, vandaar mijn vraag.

      Het fysieke aspect van Het Nieuwe Werken en daarmee de 'besparing' op het aantal werkplekken is een groot voordeel en wellicht een van de meest tastbare/berekenbare. Toch geloof ik dat de echte winst bij HNW te behalen is in werk/prive balans, productiviteit van medewerkers en samenwerking/communicatie onderling.

      Onze ervaring is dat HNW wordt ingezet vanuit het herinrichten van een intranetomgeving en kennismanagementsysteem en dat daarmee de gebruiker in staat wordt gesteld beter kennis te delen en samen te werken en daarmee ook tijd- en plaatsonafhankelijk kan werken en dat het fysieke deel pas later wordt ingezet of helemaal niet.

    Ha Vo zegt:

    Beste Mark,

    Ik denk dat grote organisaties die de luxe hebben om nog zo 'traag' en 'ouderwets' hypes, trends, marketing guru's en consultants denken nodig te hebben, terwijl ik persoonlijk denk dat het meer aan de leiderschap ligt. Plaats- en tijdonafhankelijk werken is helemaal niet nieuw, bij Componence doen we het al sinds onze oprichting. Bij ons was de noodzaak dubbel en dwars aanwezig, omdat we sinds het begin van ons bestaan werken met offshoring. Of het nu HNW of Enterprise 2.0 heet, voor ons hebben deze effectievere manieren van werken ons zowel strategisch, tactisch en operationeel voordeel opgeleverd. Voor geinteresseerden, deze blog vertelt dit in meer detail: http://mashup.componence.com/verhalen/how-to-ma

    Startups, ZZP'ers hebben niet de luxe om dure kantoren te huren, dure werkplekken te hebben en dure IT systemen aan te schaffen. Door noodzaak werken ze overal waar ze kunnen (zolders, huiskamers, cafes, s2m) en kiezen ze gratis tooling waarmee dit mogelijk wordt (Gmail, Dropbox, WordPress, Slideshare, Linkedin, …). ZZP'ers halen dan ook substantiele omzetten via social media: http://www.zzpbarometer.nl/?p=128

    Bij nieuwe technologien moeten we als mens veranderen en dat is voor ons simpelweg moeilijk, tenzij we echt moeten. HNW, Enterprise 2.0 kan beter worden ingevoerd als een organisatie het ook echt daadwerkelijk noodzakelijk vindt om elk jaar 20% effectiever te werken. En we hebben echt niet de nieuwste apparatuur nodig, met skype kunnen we al heel makkelijk videoconferences doen, doen we bij Componence dagelijks met onze kantoren in India en Oekraine. Maar hoe krijgen we het nou voor elkaar dat we skype gaan gebruiken voor meetings ipv vergaderzalen? Als Enterprise 2.0 of HNW beleid echt zou zeggen dat dat er mensen niet meer bij de organisatie passen, dus ontslagen worden, als ze binnen 3 jaar niet bewezen X% effectiever werken. Dit artikel over overlevingsdrang (gaat wel over antropologie) kan hier wat meer inzicht over geven: http://www.scholieren.com/werkstukken/30603

    De andere kant van overleven (lees niet ontslagen worden) is naar mijn mening inspireren. Het best zou zijn als leiders dit doen, maar bottom up werkt nog beter. Dit voorbeeld over hoe de Estlandse bossen door een burger initatief met 50.000 (4% van Estland) mensen in een dag werd opgeruimd, iets waar de overheid meer dan 3 jaar en ruim 23 MLN Euro eigenlijk voor nodig zou hebben. De kosten uiteindelijk waren 0,5 MLN. http://www.youtube.com/watch?v=A5GryIDl0qY

    HNW is niet nieuw, hoe krijgen we mensen te veranderen? Dat is het belangrijkst! Net als dat Hybride auto's niet nieuw waren, maar de overlevingsdrang heeft ervoor gezorgd dat deze auto's nu opeens heel normaal en gewild zijn.

    Dus als je consulting projecten doet over HNW, focus dan ook op elementen die medewerkers echt forceren of inspireren om hun gedrag te veranderen.

    Gr. Ha