Nieuwe werkers, nieuwe skills

Door Marianne Sturman van Moneypenny - 13 augustus 2012
4 Reacties

Het Nieuwe Werken, nieuwe praktische skillsDoor meer op afstand te werken, neemt de afhankelijkheid van technische hulpmiddelen toe. Of is het de toename van technische innovaties die ervoor zorgt dat er meer vanaf afstand wordt gewerkt? Hoe dan ook, zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor de communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Skype, Podio, Basecamp, Yammer, Dropbox en HootSuite zijn zomaar wat voorbeelden. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke kant ervan.

Communicatieve vaardigheden

Het inzetten van tools heeft alles te maken met communicatieve vaardigheden. En die moeten bij een ‘nieuwe werker’ sterk ontwikkeld zijn. Immers, als je elkaar fysiek minder tegenkomt, wordt communicatie een grotere uitdaging. Weten welke tools wanneer in te zetten is een communicatie-skill die de ‘nieuwe werker’ feilloos moet beheersen.

Voor een brainstormsessie is een conference call bijvoorbeeld niet de beste keuze. Beter is het om elkaar face-to-face te zien of een speciale online mindmap– of webmeeting-tool in combinatie met eventueel een beeldverbinding te gebruiken. Zodat je ideeën direct kunt delen met elkaar en ook de non-verbale communicatie kunt meekrijgen. Een lastige boodschap mededelen? Liever niet via de e-mail, maar telefonisch. Een snelle vraag is echter via de chat weer snel beantwoord.

Positioneren als nieuwe werker

Social media: hét middel om bij Het Nieuwe Werken in contact te zijnVooral oudere werknemers, de werknemers die niet zijn opgegroeid met moderne communicatiemiddelen en de nieuwste technieken, hebben een zekere aversie tegen dergelijke innovaties. Social media? Het zal mijn tijd wel duren, is de houding. Zelf behoor ik ook tot deze categorie oudere werknemers. En ja, ook ik word wel eens moe van het bijhouden van al die nieuwe technologische snufjes.

Tegelijkertijd zie ik ook steeds meer in dat het voor je positie op de arbeidsmarkt maar al te belangrijk is om je te positioneren als ‘nieuwe werker’. En hiermee bedoel ik niet dat het per se noodzakelijk is om als ‘nieuwe werker’ je sollicitatie in videovorm aan te leveren. Daarentegen is het wel verstandig je LinkedIn profiel op orde te hebben. Én die ook mee te sturen met een sollicitatie. Oftewel; door jezelf te presenteren als een professional die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en daar, bij voorkeur, ook nog eens eigen ervaring mee heeft.

Wensenlijst

Werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe aanwas hebben professionals met uitstekende vaardigheden op het gebied van nieuwe technologie hoog op hun wensenlijstje staan. Het zijn niet alleen communicatie- en marketingprofessionals waarvan dit verwacht wordt. Het zijn juist ook de functieprofielen waarbij het op het eerste zicht minder een vanzelfsprekendheid is dat iemand van zekere technische ontwikkelingen op de hoogte is.

Nieuwe skillsDenk bijvoorbeeld aan het profiel van een secretaresse. Hieraan worden steeds vaker geheel andere eisen gesteld dan vroeger. In plaats van het corrigeren van een brief, is het nu noodzakelijk dat deze secretaresse een Facebook-pagina voor de baas kan opzetten en bijhouden. En dan is er de Sharepoint-omgeving die nog moet worden ingericht. Een mooie taak voor de secretaresse. Idem voor het synchroniseren van de agenda’s.

Vaardigheden verbreden en verdiepen

Om te voldoen aan de laatste verwachtingen van een toekomstige werkgever, om optimaal te kunnen functioneren in een (nieuwe) werkomgeving, maar ook om zo veel mogelijk uit een functie en daarmee eigen ontwikkeling te halen, is het een must om als professional continu je vaardigheden te verbreden en uit te diepen. Het gaat dan niet alleen om vaardigheden die specifiek van toepassing zijn op een functie, zoals een communicatiemanager die volledig op de hoogte is van alle communicatiemiddelen. Maar ook om meer algemene vaardigheden op het gebied van nieuwe technologie waarover tegenwoordig elke professional geacht wordt te beschikken.

Meegaan met de trends

Overigens betekent dit niet dat een professional à la minute volledig moet excelleren op de nieuwste technologische trends. Meegaan met de trends betekent dat je er niet bang voor bent en er voor open staat. Niemand verwacht van een nieuwe werker dat hij of zij een techneut is, maar wel dat hij of zij handig is met tools en bereid is om nieuwe tools aan te leren indien nodig.

Deel dit artikel met anderen
Marianne Sturman - Directeur van Moneypenny
Marianne Sturman is oprichter en directeur van Moneypenny en sinds dit jaar ook van Cloudworkers. Ze behaalde haar BA-opleiding in de VS en haar MBA-diploma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar expertise ligt op het gebied van sales en marketing van hightechconcepten en -producten.
Zie haar linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

4 reacties


    Sjoerd Hoogendoorn zegt:

    Leuk herkenbaar artikel!

    Voor een interimmer is dit zeker een goede mogelijkheid om je te onderscheiden van je interim-collega’s.

    Daarnaast kunnen deze tools ook goed gebruikt worden voor een stuk kennisdeling.

    Bedankt voor het opfrissen van deze tools Marianne, ik ga weer eens aan de slag met het Online Brainstormen met Mindmanager!

    Tony de Bree zegt:

    Marianne, jammer dat je in een stuk over het nieuwe werken meewerkt aan het neerzetten van oudere medewerkers op een onterechte, pijnlijke manier. En ook nog feitelijk onjuist.

    Daarnaast bestaan de meeste dingen die je “nieuw” noemt al sinds de jaren’90 toen grote organisaties waaronder de bank waar ik voor werkte al druk bezig was met thuiswerken, thuisleren met pc’s en nog veel meer. Dus oude koek (behalve social media dan).

    Ik daag je uit om in het openbaar een quiz te doen over het nieuwe werken, social media, mobiel of wat dan ook. Wedden dat ik win?

    Tony de Bree @tonydebree

    Sjoerd Hoogendoorn zegt:

    Tony,

    ik moet zeggen dat ik het niet met je eens ben. 

    Het neerzetten van oudere medewerkers op een pijnlijke manier? Ik had dit echt niet zo ervaren maar dat komt misschien omdat ik hiervoor te “jong” ben. Ik herken juist wel de situatie dat de veelal “oudere” medewerkers niet mee willen in de veranderingen die HNW met zich meebrengt.

    Daarnaast lees ik jouw post meer als een aanval en en manier om een reactie uit te lokken. 

    William van Nistelrooij zegt:

    Goed verhaal Marianne,
    Ik denk dat de technologie en communicatiemiddelen zover zijn dat daar geen restricties meer zijn(behalve soms het kostenaspect).
    Veel bedrijven werken al met data in een data-center of op een eigen server waarop eenvoudig ingelogd kan worden. In theorie kan bijna iedere werknemer al overal werken. 
    De Cloud is er.
    Dan komt de vraag welke werknemer op welke wijze en waar het beste excelleert.
    Ik ben van mening dat dat in verschillende omgevingen is. Waarbij de een toch een vertrouwd  kantoor wil of meer op kantoor en de andere werknemer gewoon lekker overal en nergens wil werken. Eigenlijk moet het allemaal mogelijk zijn en kan het ook om hiermee maximale flexibiliteit te bieden.
    En dan komt de bedrijfsorganisatie om de hoek kijken. Dit zal overal verschillend zijn naar wensen bestuurders, organisatievorm of eigenlijk? Wat willen we als bedrijf.
    We draaien nu dus de boel om: Technologie-Personeel-Organisatie.
    Bovenstaande lees ik als HMW concept: Het Moderne Werken. 

    Ik heb eigenlijk een vraag:
    De provincie Noord-Brabant wil haar gebouw verbouwen voor .. miljoen om geschikt te maken voor het nieuwe werken. De gemeente Boxtel idem.
    Waarom moet een gebouw aangepast worden om HNW mogelijk te maken?

    William van Nistelrooij