Nummer één excuus bij gedragsverandering voor efficiënter werken

sanneke-kats
Door Sanneke Kats van e-office - 2 november 2011
3 Reacties

Geen tijd voor Het Nieuwe Werken‘Ik heb geen tijd om daarmee aan de slag te gaan’ is het meest gehoorde excuusnummer om niet te starten met Het Nieuwe Werken. In de praktijk van implementaties van werkconcepten als (tools voor) efficiënter en slimmer werken kom ik dit argument bijna dagelijks tegen. Dat je er uiteindelijk tijdswinst mee boekt, wordt hierbij over het hoofd gezien.

Hoe komt het dat dit argument zo veel gebruikt wordt? En hoe weerleg je het? Het blijkt hardnekkig, met name doordat het sociaal geaccepteerd is. We vallen onszelf af als we ertegenin gaan, want wie heeft deze reden niet opgegeven bij het aanleren van iets nieuws in drukke tijden?

Buiten onszelf

Alhoewel we dit argument bij onszelf gerechtvaardigder vinden dan bij anderen (‘Ja, maar ík heb écht geen tijd, want…’) accepteren we het ook van anderen als goede reden om op de gebaande paden te blijven. Het slaat bovendien de discussie dood. Vragen naar waarmee iemand dan druk is, vinden we een aanslag op het privéleven en wordt sociaal niet geaccepteerd, zelfs niet als het gaat over iemands zakelijke agenda. Dus stel je die vraag niet zo snel.

‘Ik heb er geen tijd voor’ lijkt ook buiten onszelf te staan, alsof we er geen invloed op kunnen uitoefenen en overgeleverd zijn aan druk van buitenaf. Iemand sluit zich hiermee af om nieuwe dingen te leren. Dat het geen kwestie van tijd maar prioriTEIT is, behoeft geen nadere uitleg, dan alleen dat je er wel degelijk invloed op hebt.

Direct belonen

Ons brein is daarnaast ingesteld op kortetermijnbeloningen. Dit type beloning krijgt voorrang op die op de langere termijn, omdat het langetermijneffect door ons lastig in te schatten is en we dus liever kiezen voor de kortetermijnversie. Zo is het effect van efficiënter werken moeilijk direct in te schatten en loont het zich niet meteen. Mensen hebben het gevoel veel tijd te moeten investeren in iets waarvan ze nog niet precies weten hoe het er over een langere periode gaat uitzien. Doorgaan op de huidige wijze van werken loont dan meer, hoewel hóé dan vaak niet direct helder is.

Kleine stappen

Waarmee kun je deze ogenschijnlijk legitieme argumentatie weerleggen en zelfs omzeilen? Begin eenvoudig en klein bij de implementatie van een andere manier van werken. Focus je op quick wins – handelingen die eenvoudig zijn uit te voeren en die vrijwel direct resultaat opleveren. Wat die precies zijn, is uiteraard afhankelijk van je organisatie en werkwijze.

Weliswaar een harde manier, maar wel een effectieve, is het niet langer aanbieden van werkwijzen en tools die het oude gedrag ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan documentschijven die op alleen-lezen worden gezet, waardoor er wel gewerkt móét worden in de nieuwe (online) omgeving waarin documenten worden gedeeld en centraal beheerd.

Zelf ervaren door training

Voor elk nieuw soort gedrag en/of tool, is het raadzaam een fysieke training aan te bieden. Online trainingsmaterialen voor een nieuwe tool met een vrijblijvend karakter, die mensen op een zelfgekozen moment kunnen bekijken, worden zelden gebruikt als ze niet worden gecombineerd met fysieke momenten. Je aanmelden voor een training van een uur is toegankelijker dan zelf een moment in de agenda te prikken en ervoor gaan zitten – zeker als het niet verplicht is.

Vervolgens kunnen bijvoorbeeld floorwalkers de medewerkers op hun werkplek ondersteuning bieden, vragen beantwoorden en direct laten zien hoe iets werkt. Vaak wordt hiermee de drempel om op een andere manier te gaan werken grotendeels weggenomen.

Excuses en Het Nieuwe WerkenNo pain, no gain

En tja, het is nou eenmaal zo dat je je eerst een beetje moet inspannen om uiteindelijk verbeteringen in je werk te kunnen aanbrengen. No pain, no gain… Om je te verbeteren in bijvoorbeeld sport moet je je ook eerst inspannen door training en het verleggen van je grenzen.

‘Nothing is forever, except change’ is een gevleugelde boeddhistische uitspraak, die de kern van Het Nieuwe Werken in de context van ‘veranderende wereld van werken’ raakt. De manier waarop wij werken is continu aan verandering onderhevig en door dit te accepteren, staan we meer open voor nieuwe manieren van werken die dit naar mijn idee alleen maar leuker maken.

Deel dit artikel met anderen
Sanneke Kats -
Sanneke Kats helpt met e-office organisaties met de adoptie van Het Nieuwe Werken rond om effectief (samen)werken, kennis delen en communiceren met behulp van diverse technologische middelen. Kats komt oorspronkelijk uit de marketingcommunicatiehoek en heeft een hbo Psychologie- en coachachtergrond.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

3 reacties


    Rkoopman zegt:

    “No pain, no gain” ben ik het wel mee eens! Maar toch blijft ook dit verhaal moeilijk uit te leggen om op een andere manier te werken. Misschien eerst zelf ervaren? Het lijkt me verstandig dat diegene die “een” voorbeeld kunnen zijn van het nieuwe werken zich ook als voorbeeld gaan gedragen. Er zijn tegenwoordig blijkbaar leiders nodig die het  “goede” voorbeeld geven.
    Laat zien hoe je dingen doet en concretiseer het verhaal voor de individu. Laat concrete voorbeelden zien. Zo krijg je mensen mee in mijn ogen.

    Ook dit zijn weer woorden, maar het is wel een oproep naar diegene die van voorbeeld –> naar Boegbeeld willen gaan!

    Jos v.d. Voort v.d. Kleij zegt:

    Nieuwe gewoontes aanleren is altijd een heikel punt en bij grote organisatorische processen zoals de overgang naar HNW altijd een probleem. Niets heeft zoveel weerstand tegen verandering als de moderne kenniswerker: vaak eigenwijze en eigenzinnige professionals.

    Het is goed je te realiseren dat nieuwe gewoontes aanleren minimaal een week of 6 duurt. Om diezelfde nieuwe gewoontes duurzaam in het gedrag te verankeren kost minimaal 6 maanden. Ik wil hiermee een pleidooi houden om vooral langdurige begeleiding aan te bieden bij de invoering van HNW in de organisatie. Bewustwording en bewust zijn dat nieuwe gewoontes niet zomaar vanzelfsprekend geadopteerd worden binnen de organisatie is van het grootste belang.

    Ook is aandacht voor de productiviteit van de medewerkers belangrijk. Niet iedereen kan zelfsturend de aan hem of haar toebedeelde taken werken.

  • Trackbacks

  • Trackback van “Ik heb het zo druk” « 2 BE JAMMED
    zaterdag, 5 november, 2011

    […] week las ik op HNW blog dat het geen-tijd-hebben nummer 1 excuus is bij gedragsverandering. Het gebruiken van social media […]