De ROI van The Social Enterprise

wilco-turnhout
Door Wilco Turnhout van Rapid Circle - 18 februari 2010
7 Reacties

Afgelopen dinsdag sprak Geert Visker van Gartner op de Industrieele Groote Club over de agenda van de CIO/ IT Directeur voor 2010. Hij gaf aan dat één van de belangrijke nieuwe innovaties voor het jaar 2010 zal zijn: Nieuwe platformen voor samenwerking en innovatie, waarbij sociale tools en -netwerken een belangrijke rol gaan spelen. Waarbij SharePoint als belangrijkste platform genoemd werd. Voor mij, als enthusiast of the Social Enterprise (Enterprise 2.0), klinkt dat als muziek in de oren. SharePoint 2010 bevat sociale tools zoals microblogging, en als je die echt goed wilt implementeren, dan is dat goed te doen met behulp van externe componenten.

Leuke uitspraak van Gartner, maar in mijn ervaring zijn er maar weinig bedrijven in Nederland die dit ook echt organisatiebreed gaan implementeren in 2010, in plaats van bottom up. Ik ken er wel een paar, maar de meeste vragen zich allereerst af wat het oplevert. En daar ligt voor mij een uitdaging. Hoe reken je iemand uit de business voor hoeveel harde euro’s het oplevert? Wat is de ROI van de Social Enterprise?

Want wij kunnen veel argumenten aanhalen waarom dit goed is voor de productiviteit, kwaliteit, brand value en innovativiteit van een organisatie, maar wie heeft dit al eens gemeten in een gecontroleerde omgeving op basis van een 0 meting? Ik nodig u uit om te reageren.

Wat is the Social Enterprise?

Binnen een dergelijke organisatie deelt iedereen graag kennis en is er veel interactie over silo’s heen en veel interactie met de buitenwereld. Kennis wordt niet gedeeld door emails, maar gedeeld door postings van content, dat wordt gelezen doordat mensen andere mensen, onderwerpen, projecten of klanten volgen. Zij kiezen daar zelf voor, in plaats van die informatie in de cc-mail binnen te krijgen. Die informatie komt vanzelf binnen, in plaats van dat men dit eerst moet opzoeken. Er komt snel samenwerking met mensen die je normaal niet tegenkomt, want expertise en ervaring is snel gevonden en nieuwe contacten snel gelegd. De ultieme Social Enterprise is naar de buitenwereld transparant en de samenwerking en communicatie gaat net zo gemakkelijk over de organisatiegrenzen heen. In deze post heb ik het vooral over de ROI van een Social Enterprise, waar de nadruk op interne netwerken en -samenwerking ligt.

  • Kennisdelen via 140 karakters: snel
  • Snel aanvullen en verspreiden van ideeën
  • Alle kennis, posts, documenten, bestanden, snel te vinden via zoektermen
  • Snel kunnen scannen van kennis, ervaringen en ideeën van anderen
  • Snel contact leggen en experts vinden door reageren op posts
  • Bijdragen en delen wordt beloond

Kortom, meer relevantie in minder tijd en meer ideeën die ook tot uitvoer komen. Maar wat zijn dan de harde euro’s? Toename innovatie meten? Is mogelijk. Maar wie zegt wat de oorzaak was? Er is meer kennis in de organisatie aanwezig? Moeilijk te meten. Wellicht hebben aannames rondom gebruik email en tijdsbesteding in zoeken naar informatie meer kans voor het berekenen van de besparing. Hoeveel tijd is men kwijt aan lezen van emails, waarbij zij in de cc staan? Hoeveel tijd is men bezig om informatie, kennis en talent te zoeken? Dit is onderzocht en komt op 6 a 10 uur per week. Stel, je kunt 2 uur daarvan besparen? Dat levert heel veel op, maar hoe bewijs je dat?

Hoe dan ook, wie doet een duit in het zakje? Wie kan helpen de business case te maken?

Deel dit artikel met anderen
Wilco Turnhout - Oprichter en eigenaar van Rapid Circle
Wilco Turnhout is ondernemer, creatief met technische innovatie en is medeoprichter-eigenaar van Rapid Circle, dat zich specialiseert in het innoveren van samenwerking, communicatie en kennisdeling. Via Office 365 en SharePoint. Specialisaties van Rapid Circle zijn onder andere 'Slimmer Werken, Enterprise Social Networking, Mobiele Sociale Werkomgeving en Cloud-Apps'.
Zie zijn website en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

7 reacties


    Rick Mans zegt:

    Wat helpt om de ROI te meten is om niet te kijken naar de individuele features die social biedt, maar naar het proces waar het inzet. ROI is makkelijker meetbaar over het proces heen en juist nagenoeg niet meetbaar als je op de tool meet.

    Wilco Turnhout zegt:

    @Rick Helemaal mee eens. Ik denk ook niet moet kijken naar wat tools opbrengen, maar wat een nieuwe manier van kennis, ervaringen en ideeën delen kan opbrengen. Heel veel denk ik. Zoals meer en betere innovatie, effectievere samenwerking en groei van de kennis en dus verbetering van onder andere de beslissingen. Zeker als je daar ook de tevredenheid (@Guest) bij optelt. Maar ik blijf mij afvragen hoe we het management eerder kunnen laten aanhaken. Daar helpt een ROI obv euro’s goed bij. Anders ben je genoodzaakt om van het management believers te maken. Ook te doen, maar dat kost meer tijd, als je geen ROI voorbeelden kunt overleggen. Wie helpt?

    Jacco van der Pol zegt:

    Er is een groeiende groep mensen voor wie de ‘harde euro’s’ niet meer het enige belangrijke argument zijn om te vernieuwen. Met andere woorden, als je naar de roi kijkt, zou je verder moeten kijken dan de euro’s die het oplevert. Winst in euro’s vertegenwoordigen een waarde, maar blije medewerkers ook, net als innovatieve slagkracht in een veranderende economie en uitstraling. Diverse onderzoeken laten zien dat mensen de inhoud van het werk, de mate van vrijheid en het contact met collega’s als belangrijker waarderen dan de uiteindelijke beloning. Dus waarom steeds maar achter de euro’s aanrennen terwijl we allemaal weten dat we andere dingen eigenlijk belangrijker vinden? Waarom zou je een lagere winst (of hogere kosten) niet accepteren ten gunste van een gezonde, innovatieve en motiverende werkomgeving? Dit is een vraag die je aan het management van een bedrijf of instelling eigenlijk niet mag stellen. Het is ‘not done’. Daarom is het een uitdaging om het wel te doen. Ook aan jezelf.

    Sam van Buuren zegt:

    @wturnhout Goed verhaal! Input qua Social ROI: mijn projecten financieren zichzelf. Makkelijk zat.

    Stap 1) Bestaande ICT uitbezuinigen door deze online te betrekken (private en/of public cloud). Dat scheelt direct 50% kosten op licenties, ijzer en mannetjes. De helft van de besparing steekt opdrachtgever in z’n zak, andere helft beschikbaar voor stap 2, 3 en 4.

    Stap 2) Aanvullend benodigde HNW/sociale functionaliteit ‘as is’ uit de cloud betrekken. Geen maatwerk, maar standaard producten van marktleiders. Die zijn goed genoeg. Tegen lage flexibele maandbedragen, zonder contract. Vaak ook nog met ‘unlimited users’.

    Stap 3) Workshop voor aanvullende kennis en vaardigheden voor de ‘Nieuwe Werkers’.

    Stap 4) Eventueel voortgang meten met Factor4Index (organisatie, inspiratie, technologie, cultuur).

    Extra: vrijheid voor ondernemer en medewerkers om zich meer in netwerkverband, teams en projecten te organiseren zonder teveel email/telefoon/woon/werk verkeer.

    Anonymous zegt:

    Je zou eens kunnen kijken naar sites als http://www.innocentive.com.
    De prijs die geboden wordt voor verschillende odnerzoeksvraagstukken is een deel van de business case. Schijnbaar hebben bedrijven dat er wel voor over (en zal de opbrangst dan ook wel vele malen hoger zijn).
    Allereerst denk ik dat het moeilijk is de investment te meten. De totale omvang van de investering zal nooit helemaal zwart-wit zijn vrees ik.
    Social Enterprises en Het Nieuwe Werken vragen misschien ook wel om andere control-mechanismen. ROI is een uitermate financiele. Miscchien horen bij de nieuwe tijd ook wel andere denkkaders dan uitsluitend financiele.
    je kan je zelfs afvragen of de grenzen van de organisatie nog wel zo hard zijn in de toekomst. Wellicht is een benefit voor een social-partner wel voordeling voor mij en zou ik dat dan ook niet moeten rekenen tot de opbrengst van mijn (en het kan ooit alleen ‘mijn’ zijn) investering.

    De Betere Wereld zegt:

    Erwin leest “ROI van The Social Enterprise”

    KeesRomkes zegt:

    Is meten van het aantal contactmomenten, social network usage / mail dan onmeetbaar ? Nee. Kijk eens naar tools als Wakoopa (notabene van NL’se bodem) om dat soort zaken meetbaar te maken. Ideaal voor managers om ze overigens ook nog eens in de gaten te houden (en stiekem zijn ze ook 2.0 bezig)

    Er zijn gewoon harde cijfers nodig voor je uberhaupt mag spreken over social media. Wat is het resultaat ? Of steek het dusdanig laag in prijstechnisch, zodat je “mag” spelen en bewustwording kan creeren (mijn businessmodel)

    De toekomst zal het uitwijzen, maar zorg er als “corporate” voor dat je voorbereid bent, actief in al die omgevingen en “iemand” verantwoordelijk gemaakt voor het “monitoren” van al die platformen en mensen.