Samen denken

Online samenwerken? 5 Tips om te helpen zoeken.

Het zoeken van een online samenwerkingsplatform is niet eenvoudig en makkelijk. Waar begin je, wat kost het en wat zijn de gevolgen? In deze blog kunnen we je een aantal tips meegeven die belangrijk zijn in je zoektocht naar een gebruiksvriendelijk samenwerkingsplatform.

7 april 2015 door Haye Elgersma
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken & kantoorautomatisering

Het Nieuwe Werken & kantoorautomatisering

Werken waar je maar wilt, het is helemaal van deze tijd. Wil je op elke werkplek productief aan de slag kunnen, dan is het belangrijk dat de kantoorautomatisering goed werkt. Zo moeten werknemers niet alleen…

1 april 2015 door Sander Wijdemans
Reacties gesloten
Vergaderen – Voorkom de reis naar het land van besluiteloosheid en wollige praatjes

Vergaderen – Voorkom de reis naar het land van besluiteloosheid en wollige praatjes

Vergaderingen zijn vaak ronduit inefficient. Slechte voorzitters of langdradige collega’s zijn daarvoor vaak een oorzaak. Toch ligt het vooral aan de tijd ver voor de daadwerkelijke vergadering: de voorbereiding.

17 maart 2015 door Aschwin Brandt
Reacties gesloten
BYOD (afbeelding van securedgenetworks.com)

Ben jij bereikbaar?

Om flexibel te kunnen werken is bereikbaarheid op veel verschillende plekken noodzakelijk. Er zijn verschillende manieren waarop dat mogelijk is. Via telefoon, chat, via wifi of een eigen internetverbinding. Wat zijn de laatste trends op dit gebied en hoe gaan we hier het beste mee om?

12 maart 2015 door Annelies Hoogveld
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: houd je e-mail in de hand

Weg met een vol postvak in! HNW biedt kansen op lean emailverkeer!

Ondanks de grotere keus aan communicatiemiddelen die de gemiddelde medewerker na invoering van HNW tot z’n beschikking heeft, kiest de meerderheid nog steeds op de automatische piloot voor het gebruik van e-mail. En dat terwijl volle inboxen grote stress en energievreters zijn. Wil je van die stress af en wil je meer tijd voor taken die er voor jou echt toe doen? Dat kan.

10 maart 2015 door Denise Hulst
Reacties gesloten
Deur Het Nieuwe vergaderen

De 5 kenmerken van De Nieuwe Voorzitter

Andere werkvormen (dan zittend om een tafel) en een andere structuur van je overleggen helpen je veranderen. Maar minstens zo essentieel is een voorzitter die het anders aanpakt, die helpt de deelnemers te ontdekken wat ze wel willen. Zodat deelnemers niet alleen verzuchten: ‘we weten wat we niet willen’ maar daar aan toevoegen: ‘en we hebben nu ideeën en acties geformuleerd over wat we wel zouden willen.’ De Nieuwe Voorzitter dus!

18 februari 2015 door Ruben Van der Laan
Reacties gesloten
De genetwerkte organisatie van Het Nieuwe Werken

Is mijn bedrijf telefonisch bereikbaar?

Telefonie is en blijft een belangrijk kanaal voor klantcontact. Bellers willen graag snel en goed geholpen worden. Het Nieuwe Werken zorgt er voor dat personeel ook steeds meer vanuit huis werkt. Hoe kun je ervoor zorgen dat je klanten hier qua bereikbaarheid niets van merken?

12 februari 2015 door Danny Bijl
Reacties gesloten
Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Meer kunnen staat niet altijd gelijk aan meer doen. Dit geldt ook voor een intranet. In potentie zoeken én vinden medewerkers er informatie, discussiëren ze er met elkaar en werken ze via het intranet online samen aan projecten. Maar hiervoor moet het wel gemakkelijk en leuk zijn. Oftewel: gebruiksvriendelijk.

5 februari 2015 door Laurens van Boekhout
Reacties gesloten
Wendbaarheid in organisaties.... is wendbaarheid in je hoofd!

Wendbaarheid in organisaties…. is wendbaarheid in je hoofd!

De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe wordt ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…

28 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

Stel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is. Daarom, 3 tips die gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.

13 januari 2015 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Zo verslavend is e-mail

Zo verslavend is e-mail

Veel mensen hebben een ongezonde obsessie voor e-mail. Werknemers besteden gemiddeld 14,5 uur, dus bijna twee werkdagen per week, aan het controleren, lezen, ordenen, verwijderen en beantwoorden van e-mail. Wat is hier aan de hand?

8 januari 2015 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Lean en resultaatsturing; huwelijk of scheiding?

Lean is een begrip! Het lokt altijd wel een reactie uit. Ik kom soms medewerkers tegen die er slechte ervaringen mee hebben: ‘Da’s iets van efficiency met als effect dat wij harder moeten werken, met strakke normen en met minder collega’s’. Resultaten, tevreden medewerkers, tevreden klanten en lagere kosten. Wie wil dat niet.

6 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Hoe pak je je eigen uitstelgedrag aan?

Hoe pak je je eigen uitstelgedrag aan?

Wist je dat e-mailberichten gemiddeld zes keer gelezen worden voordat ze daadwerkelijk worden afgehandeld? Voor een deel komt dat omdat je e-mails ontvangt die zo onduidelijk en vaag zijn dat je meerdere keren moet lezen voordat je helder hebt wat je er mee moet doen. Maar voor een ander deel komt dat doordat je wel je e-mail leest maar geen zin/tijd hebt/maakt om ze af te handelen. Uitstelgedrag dus!

16 december 2014 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Communicatie

Fluisterspel

We chatten wat af, vele berichten stromen binnen en de smartphone staat alleen uit als de batterij op is. We zijn connected, always-on en altijd druk bezig. Oververhitting in de maak, zeg maar. Een vrij moment, wat rust, niks doen, stilte of even bijkomen, is weg bezuinigd in de hoop meer productief te worden.

9 december 2014 door Godfried Boogaard
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken: reken af met je mail

Te volle inbox? Te veel e-mail? 28 november e-mailloze vrijdag!

Een derde van de werknemers is een kwart van de werktijd bezig met e-mail. We checken onze mail zeer regelmatig: 35 procent kijkt vier á tien maal per dag en 30 procent zelfs nog vaker. Toch blijven er veel berichten in de inbox staan: bij 27 procent staan er meer dan honderd berichten in de inbox en bij 13 procent zelfs meer dan duizend. Daarom is 28 november uitgeroepen tot E-mailloze Vrijdag!

20 november 2014 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Vol vertrouwen slimmer werken

Vol vertrouwen slimmer werken

Slimmer werken, in Nederland beter bekend onder Het Nieuwe Werken (HNW), vergt meer dan een snelle internetverbinding en een laptop, tablet of smartphone. Om succesvol in te springen op de voordelen van werken op afstand, torent er één belangrijke voorwaarde bovenuit: heb vertrouwen.

17 november 2014 door Philip Vanhoutte
Reacties gesloten
Clean desk voor Het Nieuwe Werken

De overgang naar papierlooswerken in de praktijk

Ik schuif bij Mark aan aan zijn bureau. Mark is een daadkrachtige beslisser die zijn zaken goed voor elkaar heeft. Aan mij is gevraagd om hem en zijn collega’s te ondersteunen in het proces naar papierloos werken. Over een paar weken worden alle werkplekken flexplekken en dan moeten de stapels op alle bureaus en vensterbanken verdwenen zijn.

14 november 2014 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
BYOD (afbeelding van securedgenetworks.com)

Eisen voor de ‘waar dan ook werkplek’

In de trein of op de luchthaven, in een hotellobby of vanuit de hangmat in de tuin, op vakantie of vanaf de eigen keukentafel: tegenwoordig werken we overal. Dit komt mede door veranderende managementstijlen, de intrede van de cloud en de opkomst van Bring Your Own Device (BYOD). Medewerkers slimmer laten werken is zo niet meer slechts een wens voor de toekomst, maar een hedendaags beleid.

30 oktober 2014 door Hazel Goesaert
Reacties gesloten