Social intranet: vooral nog afwachten en toekijken

laurens-van-boekhout
Door Laurens van Boekhout van Viadesk - 8 mei 2014
Reacties gesloten

social networkOok dit jaar zullen weer vele organisaties zich gaan oriënteren en de stap maken naar een social intranet. Het drukbezochte congres intranet is daar een voorbeeld van. Ruim 500 bezoekers kwamen op dit evenement af om een kijkje te nemen in de keuken van andere organisaties.

Het overstappen van een statisch intranet naar een social intranet is natuurlijk een hele omslag. Omdat niemand binnen de organisatie er ervaring mee heeft, is de besluitvorming intern vaak uitgebreid en complex. Een goed alternatief om de besluitvorming te vergemakkelijken en ervaringen op te doen is dan natuurlijk om bij andere organisaties af te kijken.  Het congres intranet bood hier de perfecte gelegenheid voor.

Afwachten, toekijken en afkijken
Het is voor veel organisaties nog afwachten, toekijken en afkijken, oftewel typerend voor de early en late majority. Terwijl de innovators en early adopters druk bezig zijn met het ontwikkelen, implementeren en uitrollen van een social intranet, kijkt het grootste gedeelte, oftewel de mainstream, nog rustig toe. Volgens een recentelijk gepubliceerd rapport The Digital Workplace in the Connected Organization 2014 blijkt dat de meeste organisaties momenteel nog in de ‘wait and see mode’ zitten.

Dit is echter niet opmerkelijk als we dit vergelijken met het ‘Crossing the Chasm’-model van Geoffry Moore dat hieronder is weergeven. Het model laat duidelijk zien hoe verschillende groepen organisaties een product of dienst in de loop der tijd omhelzen.

Untitled

 

 

 

 

 

 

Op zoek naar doorbraken
Volgens Moore, zijn de innovators en early adopters op zoek naar doorbraken; ze zien de kansen en voordelen van een social intranet al vroeg in, zonder dat deze echt kwalitatief en kwantitatief bewezen zijn. Je zou deze groep kunnen vergelijken met de personen die tijdens de breakoutsessies op het congres intranet hun social intranet en ervaringen aan het publiek hebben gepresenteerd.  Deze groep is meestal niet bang voor een ‘trial and error’ benadering.

Een complete oplossing
De volgende fase van de cyclus is de mainstream. De mainstream, oftewel de early en late majority. Zij zullen een bepaalde techniek, product en of aanbieder pas omhelzen als  het zich zowel kwalitatief als kwantitatief heeft bewezen. Deze groep is meer op zoek naar een complete oplossing met de juiste ondersteuning. Dit is de groep die graag nog even toekijkt hoe het bij andere organisaties uitpakt voordat ze er zelf echt mee aan de slag gaan en/of voor een definitieve social intranet aanbieder kiezen.

Social intranet
Er zijn veel overeenkomsten te zien tussen het model van Geoffry Moore en hoe de huidige markt zich momenteel verplaatst.  Ook een social intranet lijkt groot te worden wanneer ‘ iedereen het lijkt te implementeren’ en de mainstream organisaties zullen aanhangen zodra het zich bewezen heeft. Achteraf zullen de late majority en laggards aanhaken wanneer een social intranet binnen een organisatie niet meer weg te denken is en er niet in investeren risico’s met zich mee brengt.

De technology adoption life cycle is niet tijdgebonden en kan zich uitzetten over maanden en zelf vele jaren. Bij mobiele telefoons duurde het werelwijd twintig jaar wereldwijd, smartphones vier tot vijf jaar en verslavende spelletjes zoals Angry Birds and Candycrush hadden korter dan een jaar nodig om groot te worden.

Gaat het social intranet de kloof overbruggen en hoe lang zal het duren voordat het social intranet door de grote massa geaccepteerd wordt?

Deel dit artikel met anderen
Laurens van Boekhout - Business Developer
Al op jonge leeftijd hield Laurens van Boekhout zich bezig met het opstarten en onderhouden van online communities. Wat begon als een hobby, is nu zijn professie. Zijn ervaring opgedaan op het gebied van community-engagement en leiderschap ontwikkelt Van Boekhout nu verder bij Viadesk, waar hij organisaties via een sociaal intranet laat kennismaken met een innovatieve, effectieve en efficiënte manier van samenwerken.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten