Technologie is en blijft de sleutel tot het nieuwe werken (2)

lucas-wensing
Door Lucas Wensing van StartReady.com - 5 september 2009
7 Reacties

Ik lees verschillende reacties op mijn stelling in mijn vorige posting. Als gemene deler staat dat men de technologie als enabler ziet en dat de kunst zit in het veranderen van de organisatie. Ik deel die mening, maar ik blijf erbij dat het omgaan daarmee toch anders kan.

Ik denk hierbij terug aan vroeger: vele voorbeelden over hoe mensen altijd technologie hebben ingezet om doelen te bereiken. Dat kan simpel zijn: “hoe krijg ik die boom om?”, “Hoe kom ik aan de overkant”, “Hoe zorg ik dat ik niet nat word als het regent?”, tot complexere zaken als “Hoe komen we op de maan?” en “Hoe zorgen we voor schonere energievoorziening?” Uiteindelijk komen er oplossingen omdat we ergens een bepaalde pijn voelen. En meestal ligt de oplossing dan in een stuk gereedschap of combinatie van gereedschappen. Denk aan de steen- of ijzerbijl, het schip, het dak, de raket en de windmolen.

En nu komt het: als die gereedschappen er zijn – en dat hoeft dus maar door een enkele knappe kop ontdekt te worden – dan is het de kunst om die zo snel mogelijk bij iedereen bekend te maken. Dus ook in de tijd dat de bijl ‘uitgevonden’ werd, hebben we er door kopieergedrag voor gezorgd dat iedereen dat gereedschap kon gebruiken. Dat werd dan weer de basis voor nieuwe producten en ziedaar: innovatie. Maar terug naar de implementatie: Het makkelijkst laat je mensen wennen aan een nieuwe technologie (“de bijl”) door ze er gewoon een te geven. Korte uitleg erbij en dan gewoon ‘doen’. De uiteindelijke gebruiker hoeft niet eens precies te weten waar de innovatie vandaan kwam, als ie ‘m maar kan toepassen. En zo zie ik het ook met Het Nieuwe Werken.

Ik zie Het Nieuwe Werken als een manier om je akker te verbouwen: dat kan oude stijl, met de hand of met een paard, maar een beetje boer gebruikt nu toch echt een tractor voor het zware werk. De boer hoeft die tractor niet uit te vinden, hij hoeft hem niet eens te innoveren, enkel goed te gebruiken – en het liefst van kind af aan. Alsof hij er altijd is geweest.
Maar met Het Nieuwe Werken lijken we een heel andere aanpak te bezigen: we zijn druk doende om organisaties zelf eerst de tractor uit te laten vinden, voordat we hem voorzichtig (in pilots) gaan ‘uitproberen’. Ik geloof daar niet in. Er zijn ondertussen honderden voorbeelden van organisaties die zo’n traject succesvol doorlopen hebben, dat we nu de stap moeten maken om de tractor gewoon voor de deur te zetten. Uiteraard wel weer de uitleg erbij, maar steeds minder de investering in het ik-ga-het-zelf-ontdekken-programma. We weten dat Het Nieuwe Werken zijn voordelen biedt (talloze cases beschikbaar) en het wordt tijd dat we dat als ‘normaal’ gaan zien. Net zoals dat we nu email, mobiele telefoon en twitter normaal vinden.

Het Nieuwe Werken moet nu echt Het Normale Werken worden. En langzaam komt dan weer de stap om ook dat te innoveren. Dus wat mij betreft zetten we iedereen nu gewoon op de tractor. Hebben mensen dat gereedschap in handen, dan gaan ze echt niet meer met hand de akker ploegen.

Deel dit artikel met anderen
Lucas Wensing - CEO bij StartReady.com
Lucas Wensing is CEO en oprichter van StartReady en specialist op het gebied van Unified Communications-oplossingen gebaseerd op Microsoft Lync. Hij begon zijn loopbaan in 2000 bij ETX, waarna hij in 2002 bij Microsoft startte als Partner Technology Specialist en doorgroeide naar het Sales Solutions Management. In 2008 richtte Wensing met zijn businesspartner StartReady op, dat in vijf jaar uitgroeide tot een internationaal opererende onderneming die wereldwijd Lync-oplossingen aan mkb en Enterprises levert.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

7 reacties


    Godfried Boogaard zegt:

    Hi Lucas,

    Ik snap dat je dit zegt met een technisch product in je rugzak, maar techniek is volledig voorwaardelijk, maar niet doorslaggevend en primair. Techniek is door Microsoft binnen Het Nieuwe Werken topzwaar gemaakt en overal en altijd is techniek de verbeterende factor. Microsoft heeft Het Nieuwe Werken gebruikt om techniek op een strategische manier op de agenda te zetten.

    Ik zelf gebruik alleen maar gratis tools om te communiceren, te connecten, te lezen, op te slaan, te publiceren, te participeren, … en dat zijn een 10-tal tools.

    Binnen het Ken Wilber model is techniek ook onderdeel van de structuur kwadrant, waar HRM-beleid, huisvesting en mobiliteit ook onderdeel van uit maakt. De overige perspectieven zijn persoonlijkheid, cultuur en organisatie.

    Je kan er natuurlijk geen volgorde aangeven, maar de mens is en blijft de centrale factor – zeker als het gaat om een aanpassing te bewerkstelligen.

    @godfried

    Godfried Boogaard zegt:

    Hi Lucas,

    Ik snap dat je dit zegt met een technisch product in je rugzak, maar techniek is volledig voorwaardelijk, maar niet doorslaggevend en primair. Techniek is door Microsoft binnen Het Nieuwe Werken topzwaar gemaakt en overal en altijd is techniek de verbeterende factor. Microsoft heeft Het Nieuwe Werken gebruikt om techniek op een strategische manier op de agenda te zetten.

    Ik zelf gebruik alleen maar gratis tools om te communiceren, te connecten, te lezen, op te slaan, te publiceren, te participeren, … en dat zijn een 10-tal tools.

    Binnen het Ken Wilber model is techniek ook onderdeel van de structuur kwadrant, waar HRM-beleid, huisvesting en mobiliteit ook onderdeel van uit maakt. De overige perspectieven zijn persoonlijkheid, cultuur en organisatie.

    Je kan er natuurlijk geen volgorde aangeven, maar de mens is en blijft de centrale factor – zeker als het gaat om een aanpassing te bewerkstelligen.

    @godfried

    Werken20 zegt:

    Hai Godfried, het is juist de bedoeling om te reageren 😉

    Hetnieuwewerkenblog.nl gelance zegt:

    […] Technologie is en blijft de sleutel tot het nieuwe werken (2). […]

    Maarten zegt:

    @ lucas, ik zie Het Nieuwe Werken als een manier om je akker te verbouwen: dat kan oude stijl, met de hand of met een paard, maar een beetje boer gebruikt nu toch echt een tractor voor het zware werk. De boer hoeft die tractor niet uit te vinden, hij hoeft hem niet eens te innoveren, enkel goed te gebruiken – en het liefst van kind af aan. Alsof hij er altijd is geweest. unquote —–hij hoeft hem niet eens te bezitten maar kan een loonbedrijf inschakelen om het “tractorwerk” voor hem te doen—–Maar met Het Nieuwe Werken lijken we een heel andere aanpak te bezigen: we zijn druk doende om organisaties zelf eerst de tractor uit te laten vinden——-terwijl anderen die tractor al hebben in alle soorten en maten——, voordat we hem voorzichtig (in pilots) gaan ‘uitproberen’. Ik geloof daar niet in. Er zijn ondertussen honderden voorbeelden van organisaties die zo’n traject succesvol doorlopen hebben, dat we nu de stap moeten maken om de tractor gewoon voor de deur te zetten.—–niet meer nodig dus—– Uiteraard wel weer de uitleg erbij, maar steeds minder de investering in het ik-ga-het-zelf-ontdekken-programma. We weten dat Het Nieuwe Werken zijn voordelen biedt (talloze cases beschikbaar) en het wordt tijd dat we dat als ‘normaal’ gaan zien. Net zoals dat we nu email, mobiele telefoon en twitter normaal vinden.—–stoppen met het wiel opnieuw uit te vinden en kijken wie de kennis in huis heeft, samenwerken——