Waarom het slim is maar twee keer per dag je e-mail te bekijken
Meer aandacht en focus voor je werk, meer tijd om creatief te zijn… Er is wat voor te zeggen om mail maar twee keer per dag te bekijken, vindt Jos van der Voort van der Kleij: E-mail is geen telefoon! Op een goede manier met de moderne communicatiemiddelen omgaan, werkt zo veel efficiënter.
3 ReactiesHet nieuwe samenwerken: mix van wensen en tools
Met iedereen overal en nergens aan het werk, is het zaak intranet, document sharing en de mobiele toepassingen op orde te hebben. Met de huidige overvloed aan keuzes – en dat worden er alleen maar meer – is het echter steeds moeilijker door de bomen het bos te zien. Pieter de Stigter weet raad.
2 ReactiesWie moet zich met de impact van social media bezig houden? HR toch zeker!
Social media gaat voor Human Resources in het huidige en toekomstige digitale tijdperk een cruciale rol spelen. Wat kan HR verwachten? En waar kan HR goed van dienst zijn? Diana Russo zet het in een overzichtelijke analyse op een rij en blikt vooruit.
2 ReactiesBusiness Consumerization
Anytime, anyplace en anywhere bij je documenten kunnen, niets is deze dagen belangrijker voor werknemers. Maar hoe ga je hier als werkgever op een verantwoorde manier mee om? Klaas Betzema en Karin Winters geven een voorzet voor beleid op BYOD. Met een overzicht hoe u deze Business Consumerization tot een succes maakt voor uw organisatie.
Reacties geslotenHet Nieuwe Studeren
Niet alleen op het werk, ook in de collegebanken kan Het Nieuwe Werken zonder problemen worden ingevoerd. Dit Nieuwe Leren wordt mogelijk gemaakt door moderne techniek. Jasper Arbeel geeft een schoolvoorbeeld uit de praktijk. Inclusief het interactieniveau dat in die stoffige collegezaal mogelijk was.
Reacties geslotenVraagt HNW om een interactief en sociaal intranet? [#HNWPoll]
Het Nieuwe Werken vraagt om een interactief en sociaal intranet, dat samenwerken en kennisdelen faciliteert, luidde de stelling van de HNWPoll. En wat bleek: bijna 90 procent van de bezoekers is het hiermee eens. Drie hoeraatjes voor Het Nieuwe Werken! De uitslag wordt dit keer uitgebeeld in een nogal eigenwijze infographic van Bas Krikke.
2 ReactiesWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie Werk in uitvoering. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. Werk in uitvoering toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficienter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenAls zelfs Adriaan van Dis ‘in the cloud’ is…
Ondanks alles zijn in Het Nieuwe Werken veel efficiencytrajecten nog steeds gebaseerd op manieren van aanpak van vóór het plaats- en tijdonafhankelijke werken. Te vaak vallen ze dan ook terug op grip en controle. Op Het Oude Werken dus. Wilco van Gelderen doet uit de doeken wat we hierbij nog van Adriaan van Dis kunnen leren. (En is zelfs een beetje jaloers op hem.)
Reacties geslotenBYOD en social media belangrijker dan salaris
De opkomst van sociale media op de bedrijfsvloer, en in het verlengde daarvan de wens, of zelfs eis, van jongeren om te kunnen werken op het device van hun keuze, brengt zowel HR- als beveiligingsrisico’s met zich mee. Hoe kom je als organisatie zonder kleerscheuren uit deze spagaat? Michel Schaalje weet het.
1 ReactieBring Your Own Apps? Liever niet!
Bring Your Own Device, een verademing, zeker. Maar wel één met grote beveiligingsrisico’s voor de organisatie. Al was het alleen maar doordat door het gebruik van de veelal gratis file sharing-diensten medewerkers vertrouwelijke informatie delen zonder dat duidelijk is waar de bestanden worden opgeslagen. CTO Pro-Act Benelux Ties Beekhuis weet hoe dit te voorkomen.
3 ReactiesFacilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 2)
In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. In dit tweede deel gaat hij in op aspecten als muziek op de werkvloer en parkeren. En is een fulltime bemande receptie nog wel nodig? Of zijn er andere oplossingen?
1 ReactieVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.
1 ReactieWaarom HNW niet altijd werkt. Deel III: Operationele oorzaken
Nieuwe-werken-technologien slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Hij deelt daarvoor zijn verse wetenschappelijke kennis op het gebied van Het Nieuwe Werken en organisatieverandering. Dit laatste deel gaat in op de operationele organisatorische aspecten. Worden de eindgebruikers wel betrokken bij het keuzeproces voor de nieuwe-werken-technologie? En zijn ze wel voldoende voorbereid op de nieuwe technologie?
Reacties geslotenIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
2 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?
3 ReactiesWerk samen met partners; coupe d’ami [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 47: Werk samen met partners; coupe d’ami. De vraagstukken waar organisaties tegenwoordig mee worden geconfronteerd, zijn zo complex dat geen enkele organisatie de kennis daarvoor in huis heeft. Dus moet er worden samengewerkt. Het liefst met een partij die een beetje op dezelfde lijn zit.
Reacties geslotenWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie ‘Werk in uitvoering’. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. ‘Werk in uitvoering’ toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficiënter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenWaarom HNW niet altijd werkt. Deel II: Tactische oorzaken
Nieuwe-werken-technologieën slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Dit tweede deel gaat in op de tactische organisatorische aspecten. Een sterke visie op HNW en een wil om te veranderen staan niet gelijk aan een succesvolle adoptie van nieuwe-werken-technologie. Is er bijvoorbeeld een beleid op het gebied van Bring-Your-Own-Device? En hoe gaat het management om met verschillende typen nieuwe-werken-technologie-gebruikers?
2 Reacties