Teveel buitenshuis maakt medewerkers minder loyaal

ewout-doevendans
Door Ewout Doevendans van Office City - 23 december 2014
Reacties gesloten

Bedrijven die Het Nieuwe Werken (HNW) invoeren, hebben hiervoor vaak meerdere redenen. Te denken valt aan een toename van de productiviteit van werknemers, kostenbesparing of het aantrekkelijker worden als werkgever.

In het laatste geval krijgen medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid een of meerdere papa- of mamadagen op een soepele manier in te vullen. De medewerker waardeert dat, omdat hij werk met zorg voor het gezin kan combineren. Hij is daardoor gemotiveerd om flink aan te pakken en hard voor zo’n sociale werkgever te werken.

Buiten werkenDat de gewonnen reis- en filetijd opgaat aan het naar school brengen van de kinderen en het smeren van de boterhammetjes, neemt de werkgever voor lief. De overgebleven tijd gaat immers niet op aan koffiedrinken, maar wordt efficiënt ingevuld. En over de gemorste tijd kunnen ook afspraken worden gemaakt.

Verstandig en beperkt toepassen
Toch zijn er ook een aantal aandachtspunten. Thuis werken kan namelijk prima functioneren als het wordt beperkt tot een of maximaal twee dagen per week. Daarbij is het ook nog afhankelijk van de persoon en de functie. Uit een onderzoek dat Profile Dynamics deed in samenwerking met TNO, blijkt namelijk dat mensen die minder dan de helft van de tijd op kantoor zijn, minder positief over hun werkgever oordelen en ook minder loyaal zijn. Dus ondanks dat de werkgever zijn best doet om een sociaal arbeidsbeleid te voeren, is de beoordeling toch minder. Niet vanwege de feiten, maar omdat de binding van de werknemer met het bedrijf afneemt.

Ook zijn er mensen die in gesnoepte tijd eigen commerciële activiteiten ontwikkelen. Daarom is het bijvoorbeeld aan te bevelen om de kantoordag van een buitendienstmedewerker ook daadwerkelijk op kantoor in te vullen.

Tijd- en plaatsonafhankelijke werken
Anderzijds kunnen aspecten van het tijd- en plaatsonafhankelijke werken ook worden gebruikt om de binding met het bedrijf te verbeteren. Zo is diezelfde buitendienstmedewerker wellicht veel effectiever als hij voor ondersteuning kan chatten met de binnendienst. Tegelijkertijd zal daardoor de binding met het bedrijf en de collega’s worden versterkt.

HNW zal dus met verstand en weloverwogen moet worden toegepast. Alleen zo kan het positief bijdragen aan een gezonde organisatie.

Deel dit artikel met anderen
Ewout Doevendans -
Ewout Doevendans werkt bij Officecity Kantoormeubelen. Hij houdt zich bezig met de online marketing van Officecity. Officecity is gericht op de online verkoop van kantoormeubelen. Daarnaast richt Officecity zich op de implementatie van Het Nieuwe Werken bij bedrijven.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten