MKB onderschat kansen van Unified Communications

lucas-wensing
Door Lucas Wensing van StartReady.com - 24 juni 2009
Reacties gesloten

Nederland telt momenteel 8 miljoen werkenden; de helft daarvan, dus een mannetje of vier miljoen, bestaat tegenwoordig uit kenniswerkers. Ze werken niet meer met hun handen, maar delen hun kennis, ideeën door te communiceren. Zie hier het enorme marktpotentieel van Unified Communications (UC), want wie wil er nu niet minder betalen voor  telefonie-, beheer- en netwerkkosten? En wie wil er nu niet veel efficiënter werken doordat al zijn berichten, inclusief voicemails en gemiste gesprekken overzichtelijk samenkomen in zijn inbox? En wie wil er nu niet alleen weten of iemand bereikbaar is, maar ook hoe hij of zij bereikt wil worden? Dat wil iedereen wel, zou u denken, want met UC kunt u uw bereikbaarheid vergroten, tijd besparen en ook uw reistijd en -kosten terugbrengen.

Toch kwam Unified Communications in eerste instantie maar lastig van de grond. In de grootzakelijke markt zien we echter na wat opstartproblemen inmiddels een snelle groei van het aantal UC-implementaties. In het MKB blijft het aantal UC-implementaties nog achter. In mijn gesprekken met MKB’ers hoor ik dat ze met name opzien tegen het hoge kostenplaatje dat dergelijke oplossingen volgens hen met zich meebrengen. Er moeten wekenlang dure consultants aan de slag; de hele IT-omgeving moet op zijn kop en daarna moet je zo´n nieuwe omgeving ook nog eens zien te beheren en daar hebben we de mensen helemaal niet voor, hoor ik dan. En juist om de kosten haken ze dan direct af. Maar beste MKB’er, u worstelt wel met dezelfde problemen als grootzakelijke markt. 

Want ook bij u eindigt 60% van de zakelijke telefoongesprekken in de voicemail; ook uw kenniswerkers ontvangen 51 berichten per dag, verspreid over zeven verschillende middelen en ook bij u ervaart 55 procent een probleem met de bereikbaarheid. Kortom uw uitdagingen zijn niet anders dan die van uw grotere broertjes. Een prima oplossing voor deze problemen in de vorm van Unified Communications wordt echter vaak wel erg makkelijk afgedaan onder de noemer ‘te duur’. Waar is de ondernemersgeest van de MKB’er dan, vraag ik me dan af? Waarom gaat u als ondernemer niet op zoek naar hoe het goedkoper, beter en makkelijker kan? Er  zijn vandaag de dag ook oplossingen voor uw ‘kleinere’ organisatie.

Uw bedrijf hoeft niet meer weken ‘uit de lucht’ te zijn om UC te implementeren en het beheer van UC-oplossingen kan op afstand plaatsvinden, zodat u er ook geen mensen in dienst hoeft te hebben. Kleine bedrijven als Priva, leveranciers van geautomatiseerde klimaatcontrole en procesbeheer in de agrarische sector, maar wel met Meini Prins, ‘ Zakenvrouw van het Jaar 2009′ aan boord maken hier al volop gebruik van. Dus beste MKB’er, doe Unified Communications niet simpelweg af als ‘te duur’ en stap op deze rijdende trein, want anders verliest u op den duur de strijd met de concurrentie die wel sneller, efficiënter en goedkoper werkt.

Deel dit artikel met anderen
Lucas Wensing - CEO bij StartReady.com
Lucas Wensing is CEO en oprichter van StartReady en specialist op het gebied van Unified Communications-oplossingen gebaseerd op Microsoft Lync. Hij begon zijn loopbaan in 2000 bij ETX, waarna hij in 2002 bij Microsoft startte als Partner Technology Specialist en doorgroeide naar het Sales Solutions Management. In 2008 richtte Wensing met zijn businesspartner StartReady op, dat in vijf jaar uitgroeide tot een internationaal opererende onderneming die wereldwijd Lync-oplossingen aan mkb en Enterprises levert.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten