Vier mythes over Het Nieuwe Werken

In de research die ik gedaan heb voor mijn nieuwe boek werken nieuwe stijl, dat in april verschijnt, heb ik met veel mensen gesproken die actief zijn op het gebied van Het Nieuwe Werken. Voor het boek heb ik met name bedrijven geïnterviewd die het zelf hebben ingevoegd of het aan het invoeren zijn. In dit proces heb ik uiteraard ook de nodige adviseurs gesproken die bedrijven bijstaan bij het invoeren van Het Nieuwe Werken.

Nu ik regelmatig mensen buiten de ‘believers’ spreek over mijn nieuwe boek hoor ik veel mythes over het nieuwe werken. Eigenlijk zijn het meer assumpties van de gewone man (m/v) wat ze denken dat adviseurs rondom dit thema over nieuwe manieren van werk zeggen. Want ik heb ze nooit uit de mond van een adviseur gehoord. Een overzicht van de mythes rondom het nieuwe werken die ik veel tegenkom.

Fysieke nabijheid is niet meer noodzakelijk

Een veel gehoorde uitspraak van mensen is dat ze het juist prettig vinden om collega’s face-to-face te zien en dat volgens Het Nieuwe Werken je elkaar nooit meer zou hoeven zien. Nog nooit heb ik één HNW adviseur gehoord die dit predikt of stelt dat fysieke nabijheid niet meer nodig is. Wat HNW adviseurs en de bedrijven die het nu ingevoerd hebben stellen is dat je bij elke activiteit moet bepalen of het noodzakelijk is. Soms is face-to-face contact handig en bijna altijd is elkaar ooit fysiek ontmoet hebben een pré voor een goede samenwerking.

Je hoeft nooit meer naar kantoor

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat ze graag naar kantoor gaan, dat ze niet vanuit huis willen werken en dat je volgens het nieuwe werken altijd maar thuis moet werken. Ook een mythe die ik nog nooit uit een mond van een adviseur heb horen komen. Iedereen moet voor zichzelf kiezen waar hij of zij welk deel van zijn of haar werk uitvoert. De flexibiliteit qua werkplek is juist waar HNW om draait, niet de must om een nieuwe vaste werkplek te creëren. Ook is fysieke nabijheid in veel situaties erg praktisch en efficiënt, waardoor aanwezigheid op kantoor gewenst is, maar niet per sé elke dag tussen 9 en 5.

HNW werkt niet als je een plaatsgebonden beroep uitoefent

Het Nieuwe Werken wordt vaak verwart met enkel thuiswerken of qua werkplek flexibel werken. Het Nieuwe Werken draait, tenminste in de optiek van alle mensen die ik geïnterviewd heb, niet om de plaats, maar om de mentaliteit. Het gaat om de mentaliteit waarmee een werknemer werkt en de manier waarop het management hem of haar aanstuurt. Ook een kok en een gastvrouw kunnen werken volgens principes van HNW, bewijst seats2meet (interview). Door mensen primair de vrijheid te geven hun eigen werk in te delen zoals ze dat zelf willen, maar ook de verantwoordelijkheid voor de klanttevredenheid die daarbij hoort. Ook in de zorg zijn initiatieven die delen van Het Nieuwe Werken toepassen, bijvoorbeeld door mensen zelf verantwoordelijk te maken voor de zorg en men dus ook zelf de roosters te laten maken.

HNW is een term die kostenbesparing en reorganisatie populair moet maken

Het is waar dat organisaties door Het Nieuwe Werken in te voeren veel kosten kunnen besparen. Microsoft bespaart bijvoorbeeld veel geld op interne verhuizingen die niet meer nodig zijn vanwege de flexplekken. HP bespaart 8 miljoen euro huur omdat ze een pand minder nodig hebben en Vodafone doet hetzelfde werk met 18% minder mankracht. Ook is het waar dat er altijd een grote reorganisatie nodig is om het in te voeren, er moet immers op een hele andere manier gewerkt worden en mensen moeten anders worden aangestuurd. Toch hoor ik van de werknemers die over zijn op deze manier van werken enkel zeer positieve verhalen. Het was even wennen, maar ze willen nooit meer terug. Hierbij is het goed om te vermelden dat dit niet de door de organisatie naar voren geschoven mensen zijn, maar mensen die ik gewoon ben tegengekomen en hen er naar vroeg, waaronder bijvoorbeeld mijn buurjongen.

Hoewel ik meer hardnekkige mythes tegenkom als ik over mijn nieuwe boek praat, zijn dit volgens mij de vier meest hardnekkige. Bijzonder is dat met name de eerste twee, dat fysiek contact niet meer nodig zou zijn en alles via een draadje kan, volgens veel leken zou worden verkondigd door de ‘believers’. Persoonlijk ben ik nog geen enkele adviseur of believer tegengekomen die dit verkondigde.

Hebben jullie nog meer mythes over Het Nieuwe Werken die je regelmatig tegenkomt?

Deel dit artikel met anderen
Bas van de Haterd - Professioneel bemoeial - Van de Haterd Consultancy
Bas van de Haterd helpt bedrijven met arbeidsmarkt gerelateerde vraagstukken, zowel op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie als het nieuwe werken. In april 2010 is zijn boek "Werken Nieuwe Stijl' verschenen dat is gebaseerd op een serie interviews met organisaties die HNW hebben ingevoerd.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

6 reacties


    Anonymous zegt:

    Bas

    ik krijg van klanten nogal eens de opmerking dat HNW bij hen niet kan omdat ze vooral chauffeurs/ monteurs hebben en geen kantoorpersoneel. Alsof HNW allleen staat voor thuis ipv op kantoor werken. Mijn ervaring is dat er enorme slagen te winnen zijn in aansturing, betrokkenheid, trots, eigen initiatief.

    Anonymous zegt:

    Hi Bas, ik kan jouw bevindingen voor 100% bevestigen. Mijn bedrijf, Moneypenny, is als sinds 2000 bezig met Het Nieuwe Werken, en ik spreek dagelijks managers over het inzetten van ‘nieuwe werkers’. Andere veelgehoorde mythes over Het Nieuwe Werken zijn:
    – medewerkers zijn niet bereikbaar als ze thuis werken
    – ik kan niet ‘zien’ wat een medewerker doet als hij/zij thuiswerkt
    Het tegendeel is natuurlijk waar. Ook op de momenten dat medewerkers thuis werken kunnen er goede afspraken gemaakt worden over bereikbaarheid. En qua techniek is natuurlijk alles mogelijk. Wij bellen bij Moneypenny bijvoorbeeld via een voip centrale, en als wij vanuit huis werken dan loggen we met ons voip toestel in op het netwerk. De telefoontjes komen dan op het toestel thuis binnen in plaats van op kantoor. Kind kan de was doen. En wat het tweede punt betreft: veel managers passen kennelijk hun lessen op het gebied van output sturing niet toe. Want of iemand op kantoor werkt of elders, ook over de output van hun werk moeten (en kunnen) goede afspraken gemaakt worden.
    met vriendelijke groet,

    Marianne Sturman, directeur Moneypenny (www.moneypenny.nl)

    Guest zegt:

    Bas

    ik krijg van klanten nogal eens de opmerking dat HNW bij hen niet kan omdat ze vooral chauffeurs/ monteurs hebben en geen kantoorpersoneel. Alsof HNW allleen staat voor thuis ipv op kantoor werken. Mijn ervaring is dat er enorme slagen te winnen zijn in aansturing, betrokkenheid, trots, eigen initiatief.

    Guest zegt:

    Hi Bas, ik kan jouw bevindingen voor 100% bevestigen. Mijn bedrijf, Moneypenny, is als sinds 2000 bezig met Het Nieuwe Werken, en ik spreek dagelijks managers over het inzetten van 'nieuwe werkers'. Andere veelgehoorde mythes over Het Nieuwe Werken zijn:
    – medewerkers zijn niet bereikbaar als ze thuis werken
    – ik kan niet 'zien' wat een medewerker doet als hij/zij thuiswerkt
    Het tegendeel is natuurlijk waar. Ook op de momenten dat medewerkers thuis werken kunnen er goede afspraken gemaakt worden over bereikbaarheid. En qua techniek is natuurlijk alles mogelijk. Wij bellen bij Moneypenny bijvoorbeeld via een voip centrale, en als wij vanuit huis werken dan loggen we met ons voip toestel in op het netwerk. De telefoontjes komen dan op het toestel thuis binnen in plaats van op kantoor. Kind kan de was doen. En wat het tweede punt betreft: veel managers passen kennelijk hun lessen op het gebied van output sturing niet toe. Want of iemand op kantoor werkt of elders, ook over de output van hun werk moeten (en kunnen) goede afspraken gemaakt worden.
    met vriendelijke groet,

    Marianne Sturman, directeur Moneypenny (http://www.moneypenny.nl)