Vraagt HNW om een interactief en sociaal intranet? [#HNWPoll]

bas-krikke
Door Bas Krikke van e-office - 23 oktober 2012
2 Reacties

Elke maand wordt op HNW Blog een poll geplaatst die gerelateerd is aan nieuwe manieren van werken en organiseren. De stelling van een vorige poll was: Het Nieuwe Werken vraagt om een interactief en sociaal intranet, dat samenwerken en kennisdelen faciliteert. Eens, zei exact 50 procent van de stemmers, een sociaal intranet is nodig om samenwerking te stimuleren en effectiever te maken. Zeker in een organisatie waar men tijd- en plaatsonafhankelijk werkt. Nog eens 37 procent kon zich in de stelling vinden, maar was van mening dat de vrijheid om kennis te delen wordt gestimuleerd met een interactief platform. Een absolute minderheid was het oneens met de stelling, en wel omdat ze vonden dat Het Nieuwe Werken ook prima kan zonder interactief en sociaal intranet (8 procent), en samenwerken en kennisdelen het best werkt door fysiek bij elkaar te zijn (2 procent).

Het Nieuwe Werken-blog PollDe score van de stellingen heb ik dit keer in een eigenwijze infographic gestopt. Waarom? Het is in intranetland nogal een strijd tussen het corporate deel (vaak verplichte kost genoemd) en de ontwikkelingen op andere domeinen, zoals samenwerken, sociale innovatie een kennisdelen. De laatste drie onderdelen worden steeds vaker toegevoegd, maar verhouden zich maar vreemd ten opzichte van de verplichte kost. De reden hiervoor is het bestaan van het omkeerprincipe.

Het blauwe deel van het intranet

Het blauwe deel is het voorspelbare deel, het maakbare deel en dat deel waarbij van boven naar beneden wordt aangeboden. Het is corporate communicatie, de directie, de HR-afdeling die wat meldt. Prima informatie, soms zelfs bij wet verplicht. Goed om te weten, en zeker gevalideerd en goedgekeurd. Maar is dat alles?

Het gele deel van jouw intranet

In de titel is het ook vervangen door ‘jouw’. En niet voor niets. In het gele deel van je intranet vind je jouw documenten, jouw collega’s, jouw opgebouwde maar ook opgevraagde kennis, en bouwt jouw reactie op andermans werk ook aan je eigen profiel. Het sociale domein dus, bottom-up en user generated.

We zien dat het blauwe deel op andere principes is gebaseerd dan het gele. En dat is maar goed ook. Als de blauwe principes (goedkeuring, validatie, redigeren) worden toegepast op je gele (sociale) deel, houdt het snel op met kennisdelen, reageren, bloggen, waarderen en co-creëren. Maar andersom geldt precies hetzelfde. Als de HR-informatie nog een conceptversie uit de samenwerking is, waar mag ik dan van uitgaan? Is de informatie wel correct? Dat geeft maar een slecht gevoel.

Hoe kun je het aanpakken?

Beschouw je intranet eens als een bouwplaat. Het kan al werken na drie stappen

STAP 1. Knip het blauwe deel uit en geef dit aan de eigenaar. Knip het gele deel uit en geef dat aan iedereen. Want iedereen is eigenaar van het gele stuk.

STAP 2. Steek zowel het blauwe deel als het gele deel in de gleufjes van het platform. Mooi, nu heb je een eenduidige gebruikerservaring en integraal zoeken mogelijk gemaakt. Of de informatie vastgesteld is in blauw, of subjectief leeft in geel, maakt niet uit, want jij hebt toegang!

STAP 3. Plak geel en blauw eens tegen elkaar aan. Niet schudden of mixen, want dan haal je niet de kracht uit de twee delen van je intranet. Maar zorg ervoor dat je gebruikers precies weten, of ze in het publicerende blauwe deel zitten, of in het sociale en co-creërende deel.

De combinatie van de twee gaan we social business noemen. Hierbij alvast de letter i. Van ik. Van: ik begin vandaag, en: ik begin zelf. Plak ze!

Deel je mening

Elke maand plaatst de redactie van HNW Blog in samenwerking met partner e-office een poll die gerelateerd is aan nieuwe manieren van werken en organiseren. De stelling voor deze maand is: Het Nieuwe Werken kan ook zonder commitment van het management? Deel je mening en vul de poll in!

Het Nieuwe Werken kan ook zonder commitment van het management?

Loading ... Loading ...

Deel dit artikel met anderen
Bas Krikke - Consultant op het gebied van Mens, Organisatie en Technologie
Bas Krikke helpt zijn klanten om een goed beeld van hun visie op werk te formuleren en te visualiseren. Hij vertaalt vervolgens Het Nieuwe Werken in hanteerbare projecten met een duurzaam resultaat. Hij legt de nadruk op de acceptatie van technologische hulpmiddelen door eindgebruikers. Een praktische aanpak met scenario's en een gezonde dosis enthousiasme en overtuigingskracht zijn essentieel in zijn samenwerking met klanten.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    Raoul van Heese zegt:

    Leuke blog, goed om het onderscheid ‘corporate’ en ‘jouw’ deel te benoemen als aandachtspunt. Echter ik betwijfel of je alle ‘blauwe’ communicatie per definitie ook in je sociaal intranet (of het sociale deel van je intranet) kwijt moet. Blauw en geel staan behoorlijk haaks op elkaar, strijd zoals jij het noemt. Er zijn on en offline communicatiemiddelen die geschikter zijn om ‘blauw’ te communiceren….en daarmee houdt je het non hiërarchische sociaal intranet zuiver van ‘dienst mededelingen’. 

    Dirk Mulder zegt:

    Ik onderschrijf wat Raoul zegt, en maak er gelijk een nieuwe kleur bij. De kleur van de duurzaamheid,, GROEN dus. En toevallig? is dit de menging van Geel en Blauw. Werk en Jouw gemengd, wellicht de basis voor een duurzame relatie??