Waarom medewerkers vaker onbereikbaar moeten zijn

marco-hendrikse
Door Marco Hendrikse van B+B Vakmedianet - 27 november 2017
Reacties gesloten

Op het congres HRtech in Amsterdam ontmoette ik laatst Ariana Huffington. Voor wie Huffington niet kent: de Grieks-Amerikaanse is medeoprichter en hoofdredacteur van The Huffington Post, een zeer succesvolle nieuwswebsite. Huffington was kandidaat-gouverneur in 2003, staat in veel lijstjes van invloedrijke personen en is lid van het bestuur van Uber. Zo’n vrouw dus.

Niet ‘always on’

Ariana Huffington. Foto: Twitter.

Ariana Huffington. Foto: Twitter.

Huffington was echter niet op HRtech om techniek te verheerlijken. Integendeel. Sinds ze zelf tien jaar geleden een burn-out had, wil ze juist dat mensen de werk-privébalans goed in de gaten houden. De batterij moet regelmatig opgeladen worden door voldoende rust te nemen en voldoende te slapen. Ze neemt nadrukkelijk afstand van ‘always on’.

En juist door alle technologie, en dan met name de smartphone, zijn medewerkers altijd aan het werk. En ze worden er niet gelukkiger van, aldus Huffington. Ze haalt daartoe het onderzoek van Gallup aan, over de betrokkenheid van medewerkers. Slechts 13 procent van de medewerkers wereldwijd, is betrokken. Medewerkers zijn vooral moe, en daarmee niet productief. Bovendien stijgt het verzuim, het aantal burn-outgevallen en heeft het zelfs reputatieschade voor de organisatie als gevolg.

App voor tijdens vakantie

Ze pleit daarom voor het welzijn van medewerkers. Zij moeten zich kunnen herstellen van inspanningen. Medewerkers moeten vaker onbereikbaar zijn. Ze heeft daartoe zelfs een aantal apps laten ontwikkelen. Bijvoorbeeld Thrive away. Deze app delete alle e-mails die tijdens je vakantie binnenkomen. Uiteraard wordt degene die de mail verstuurd heeft daarover ingelicht. Alle apps hebben gemeenschappelijk dat ze helpen om grenzen te stellen aan technologiegebruik.

Volgens Huffington betekent dat niet dat ze een hekel aan technologie heeft. “Dat we ’s nachts het licht uitdoen, betekent immers ook niet dat we een hekel hebben aan elektriciteit.”

Cultuuromslag

Huffington wil toe naar een cultuuromslag. Het is niet stoer om altijd ‘aan te staan’. Het is pas stoer als je je smartphone durft uit te zetten. Op een conferentie met heel veel ‘techgeweld’ kreeg ze de handen op elkaar voor deze boodschap. Vrijwel iedereen beseft dus wel dat er grenzen zitten aan het altijd bereikbaar zijn. Alleen, tja, wat mis je allemaal als je die telefoon tien minuten niet checkt…?

Tip! Meld u aan voor het Congres Over Het Nieuwe Werken op 14 december. Kim Spinder vertelt die dag waarom HR aan de slag moet met de maildruk in organisaties.

congres

Deel dit artikel met anderen
Marco Hendrikse - Hoofdredacteur HRM
Na zijn studie Personeelwetenschappen (UvT) is Marco werkzaam geweest bij arbeidsmarktgerelateerde organisaties, zoals detacheerder Brunel, Content en opleider ISBW. Daarna is Marco 8 jaar lang zelfstandig professional geweest. Hij schreef onder andere wekelijks artikelen voor diverse HR-media en was communitymanager van ZorgHR (online community voor HR-professionals in de zorg). Sinds april 2016 is Marco content community manager van het HR-cluster van Vakmedianet.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten