Wat hebben we geleerd van De Week van Het Nieuwe Werken?

sjoerd-gerritsen
Door Sjoerd Gerritsen van - 21 november 2011
1 Reactie

Barista Wat hebben we geleerd van De Week van Het Nieuwe Werken?De Week van Het Nieuwe Werken: koffie- en theeproeverijen, cappuccinokunst en niet te vergeten de basis van espresso maken! Allemaal leuke activiteiten, maar tenzij u barista bent, valt dit niet onder werk. Dan moet het de swingende jazzavond zijn geweest of de yogales die mensen naar de ultieme balans van werk en privé zal brengen.

Bijna had ik tussen al die activiteiten door over het hoofd gezien dat er hier en daar ook nog interessante lezingen waren. Helaas kon ik ze niet allemaal bijwonen, maar de boodschap was duidelijk: we moeten allemaal opstaan in een roze badjas!

Al die marketingactiviteiten maken het wel verwarrend. Er werd deze week meer aandacht besteed aan aan mensen trekken en ze vermaken dan aan informeren over de mogelijkheden van HNW.

Wat hebben we geleerd?

Ik ben het geheel eens met het idee dat de basis moet staan, willen we op het fundament kunnen doorbouwen. Maar dan vraag ik me wel af: is het niet belangrijk dat alle sprekers dezelfde basis communiceren? Om een opsomming te geven waar volgens enkelen van hen Het Nieuwe Werken begint: thuiswerken, flexwerken, digitaal werken, projectmatig werken, talentgericht werken, resultaatgericht werken. Ik begrijp dat elke spreker een eigen visie heeft over waar het naartoe moet met HNW, maar wat communiceren wij als ‘HNW-specialisten’ nu naar de markt? Dat de basis een beetje van alles wat is?

En nu? Enkel thuiswerken…?

Stel, we hebben het met z’n allen voor elkaar gekregen dat heel Nederland nu snapt dat de basis van Het Nieuwe Werken ligt in thuiswerken. Dan hebben we onszelf en HNW goed tekort gedaan. Voordat we doorstomen en de rest van HNW proberen duidelijk te communiceren, moeten we dus nog even stilstaan bij de basis.

Er moet duidelijk worden gemaakt dat HNW niet alleen inhoudt dat werknemers mogen thuiswerken. Wel houdt het in: ze mogen werken vanaf de locatie die voor hen het beste werkt. Dit kan thuis zijn, op kantoor, in het bos, of in een hutje in de Alpen. Als het voor ieder individu maar werkt, want hoe beter een werknemer zich voelt, hoe beter het resultaat dat hij uiteindelijk neerzet!

Werksleur Wat hebben we geleerd van De Week van Het Nieuwe Werken?Lekker werken van 9 tot 5

Wanneer mensen de eerste stap hebben genomen en bijvoorbeeld gaan thuiswerken, lopen ze tegen iets aan wat ik sleur noem - in dit geval het ‘9 tot 5’-fenomeen. Wanneer je eenmaal vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt, waarom zou je dan nog steeds van 9 tot 5 moeten werken? Dat zou gecontroleerde vrijheid zijn! Niet wat je zegt een teken van vertrouwen.

Als je als werknemer dus de vrijheid krijgt, neem hem dan ook! Werk je beter in de avond, verzet dan je bergen na het avondeten. Liever in de ochtend, rol dan vanuit bed achter de laptop en daarna pas naar de boterham met kaas. Neem, kortom, de vrijheid die ervoor zorgt dat je optimaal resultaat kunt neerzetten.

Hoe gaat dat Nieuwe Werken?

Nadat je de vrijheid hebt gekozen/ genomen en voorbij de sleur bent, staat je nog één ding te doen: werken! Wel is dit werken een klein beetje veranderd. Want je bent zo gewend om afgerekend te worden op een combinatie van tijd/ aanwezig zijn en resultaat, dat er duidelijke doelstellingen op papier moeten worden gezet nu dit enkel nog maar op resultaat zal zijn. Op die manier kun je je concentreren op waar je goed in bent en hoef je geen politieke spelletjes te spelen. Je hoeft alleen maar zo goed mogelijk te doen wat er van je verwacht wordt!

En mijn team dan?

Bijkomend voordeel is dat werknemers voortaan zelf de controle hebben over met wie ze samenwerken. Want is het niet zo dat mensen in verplichte teams vaker niet dan wel optimaal samenwerken? Wat de maximale productiviteit drukt. Samenwerking heeft voortaan nog maar één doel: het uiteindelijke resultaat (op basis van de vooraf gedefinieerde doelstellingen) sneller en/of beter neerzetten.

Omdat het voor veel mensen lastig blijkt in te beelden hoe samenwerken op basis van resultaat goed kan verlopen, raad ik u aan eens naar Asana te kijken, een tool waarin onder meer projecten voor groepen kunnen worden aangemaakt en elk van de teamleden zijn to do’s overzichtelijk te zien krijgt.

Weinig concrete utopie?

Het is heerlijk om na te denken over een organisatie waar iedereen doet wat hij wil, wanneer, waar en met wie hij dat wil. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Eenvoudig, eigenlijk hebt u maar drie zaken nodig om met Het Nieuwe Werken aan de slag te gaan:

  1. Vertrouwen
  2. Duidelijke doelstellingen/ verwachtingen
  3. Een simpele samenwerkingstool

Wat is naar uw idee de toekomst van Het Nieuwe Werken en hoe lang zal het duren voordat dit ‘nieuwe werken’ niet zo heel nieuw meer is?

Deel dit artikel met anderen
Sjoerd Gerritsen -
Sjoerd Gerritsen is fulltime entrepreneur. Met Gerritsen Media brengt hij organisaties in beweging en zet ze om naar Het Nieuwe Werken en 'alleen resultaten werkomgevingen'. De resultaten die werkzaamheden opleveren staan daarbij centraal, waarbij de medewerker de beslissing maakt wát hij doet en wáár hij dat doet.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
  • Pingback: Wat hebben we geleerd van De Week van Het Nieuwe Werken? | Sjoerd Gerritsen

  • http://twitter.com/4PTM Marcel

    Goed stuk! Het nieuwe werken bestaat niet en is een hype (wie heeft daar belang bij gehad?) Wat is er nou zo nieuw aan het nieuwe werken?  Alleen de plek/locatie verandert. Alle denkbare mechanismen van werken voor een baas (vertrouwen. duidelijke doelstellingen en een samenwerkingstool) blijven onvermindert van toepassing.