Houd grip op de implementatie van HNW
Het onbespreekbare bespreekbaar maken. Ervoor zorgen dat er meer vertrouwen en betrokkenheid ontstaat. In een notendop waarom het draait bij de implementatie van HNW. Tot zover de theorie, maar hoe pas je dat nu toe in de praktijk? Erik Overdick weet het uit ervaring: het draait allemaal om Moeten, Kunnen, Willen.
Reacties geslotenDe 10 van HNW: HNW 2013, kruip uit je kantoor! [#HNWDJZ]
Deze Week van Het Nieuwe Werken, en ook de volgende week, behandelt HNWBlog in 10 blogs de verschillende aspecten en mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Vandaag blog 2: Felix Lepoutre over hetgeen de ZZP’er al jaren weet. De sleutel tot het ultieme werkgeluk: coworking lounges en flexibele werkplekken. En dan vooral ook voor de werknemer in loondienst!
1 ReactieWerk in uitvoering; slimme diensten en producten
Regelmatig publiceert de redactie Werk in uitvoering. Dit doet ze onder meer in nauwe samenwerking met partners en andere belangrijke spelers uit het HNW-veld. Werk in uitvoering toont u nieuwe producten, initiatieven, diensten en events waarmee u slimmer, efficienter of duurzamer kunt werken, reizen en organiseren.
Reacties geslotenDe klant is koning?
Het is hoog tijd het aloude adagium ‘de klant is koning’ eens te herzien. Binnen Het Nieuwe Werken kunnen bedrijven deze klant dan ook met een gerust hart van de troon stoten en hem plaats laten maken voor de medewerker, vindt Erik van Sandwijk. Want dát is degene om wie en door wie een bedrijf tenslotte draait.
2 ReactiesSamenwerken en de medewerker
In een reeks van blogs vraagt Bianca Krijgsman van Steelcase Solutions zich af wat een medewerker zoal behoeft om optimaal te kunnen functioneren. In deze tweede blog: hoe laat je een team effectief samenwerken? ‘Creëer vertrouwen en een sterk gemeenschapsgevoel, en bied een ruimte die samenwerking ondersteunt.’
Reacties geslotenWelzijn en de medewerker
In een reeks van blogs vraagt Bianca Krijgsman van Steelcase Solutions zich af wat een medewerker zoal behoeft om optimaal te kunnen functioneren. Deze eerste blog start vanuit het welzijn van die medewerker. ‘Op een dieper niveau is welzijn op te delen in cognitief, sociaal en fysiek welzijn.’
2 ReactiesZelfkennis essentieel voor laten slagen van HNW
Medewerkers die “nieuw” gaan werken, zullen een aantal eigenschappen moeten hebben om in zo’n omgeving succesvol te kunnen zijn. Cruciaal daarin is de persoonlijke effectiviteit, betoogt Paul Ruijgrok. Daarmee gaan we uit van bewuste, pro-actieve mensen met een eigen wil. Maar bestaat de eigen vrije wil wel? En zo niet, hoe kunnen we medewerkers dan toch goed laten functioneren binnen een “nieuw”-werkende organisatie?
2 ReactiesHNW: Hoe bot is uw harkje?
Slimmer werken begint met het onschadelijk maken van de bijwerkingen van het denken in harkjes. Harkjes die we ondertussen al een eeuwigheid gebruiken om de opbouw van onze organisaties weer te geven. Verhoging van productiviteit, flexibilisering van arbeid en aanpassingsvermogen zijn de thema’s op de managementagenda’s. Of dat gaat lukken met oude manieren van organiseren, is maar zeer de vraag. Vertrouwen en loslaten lijken de toverwoorden, maar hoe organiseren we dat dan? Ontharken lijkt een stap in de goede richting.
3 ReactiesFacilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 2)
In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. In dit tweede deel gaat hij in op aspecten als muziek op de werkvloer en parkeren. En is een fulltime bemande receptie nog wel nodig? Of zijn er andere oplossingen?
1 ReactieVier je successen; champagnetaart [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week het laatste recept: Vier je successen met een flinke taart, een glas champagne en een dansje. Logisch? Waarom gebeurt het dan zo weinig?
Reacties geslotenZorg goed voor je omgeving; groen ijsje [#KRHNW]
Het Nieuwe Werken Blog publiceert iedere week een of meerdere recepten uit Het Klein Receptenboek voor Het Nieuwe Werken. Deze week recept 48: Zorg goed voor je omgeving; groen ijsje. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Het Nieuwe Werken horen bij elkaar. Wie wil dat de omgeving (klanten, partners, maatschappij) kennis en welvaart deelt, kan het zich niet veroorloven om alles voor zichzelf te houden. Wees echter kritisch op goede bedoelingen alleen.
Reacties geslotenVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 2)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan? In een tweedelige blogreeks behandelen we beide aspecten. In dit laatste deel tips om in een virtuele werkomgeving authentiek vertrouwen te creëren en te behouden.
1 ReactieResultaatgericht Organiseren, kapstok voor Het Nieuwe Werken (3)
Sturen op resultaat is een voorwaarde voor het succes van Het Nieuwe Werken. Maar slechts weinig organisaties weten hoe dit moet. Hoogste tijd dus voor een boek over het belang en de methode van Resultaatgericht Organiseren. Dit boek is de afgelopen maanden geschreven en wordt na de zomer afgerond, maar je kunt nu al meelezen via een serie blogs op deze site. Tegelijk met deze derde blog over RGO is voor lezers van HNWblog een voorpublicatie beschikbaar gekomen die ongeveer de helft van het uiteindelijke RGO-boek beslaat.
3 ReactiesIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 2)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
Reacties geslotenWaarom HNW niet altijd werkt. Deel III: Operationele oorzaken
Nieuwe-werken-technologien slaan helaas niet altijd aan. Junior consultant John Roo behandelt in een driedelige blogreeks de organisatorische redenen waarom HNW niet altijd werkt en legt daarbij de focus op de technologische pilaar van HNW. Hij deelt daarvoor zijn verse wetenschappelijke kennis op het gebied van Het Nieuwe Werken en organisatieverandering. Dit laatste deel gaat in op de operationele organisatorische aspecten. Worden de eindgebruikers wel betrokken bij het keuzeproces voor de nieuwe-werken-technologie? En zijn ze wel voldoende voorbereid op de nieuwe technologie?
Reacties geslotenIs het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
2 ReactiesVertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)
Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar ‘vertrouwen’, wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde als we zeggen dat er vertrouwen moet zijn? Waarom is vertrouwen zo belangrijk in een (virtueel) team? En vertrouwen opbouwen, hoe doe je dat dan?
3 ReactiesFacilitaire aspecten van Het Nieuwe Werken (Deel 1)
In een tweedelige blogreeks gaat Loek van den Broek in op enkele facilitaire aspecten van HNW die ervoor kunnen zorgen dat de kansen op een succesvolle implementatie van HNW toenemen en dat ‘bloopers’ voorkomen worden. Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met wisselwerkplekken? Is er een echte clean desk policy? En wat doe je met bureauladen, post en harde schijven?
Reacties gesloten