Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Hoe voorkomt u dat uw intraNET een intraNOT wordt?

Meer kunnen staat niet altijd gelijk aan meer doen. Dit geldt ook voor een intranet. In potentie zoeken én vinden medewerkers er informatie, discussiëren ze er met elkaar en werken ze via het intranet online samen aan projecten. Maar hiervoor moet het wel gemakkelijk en leuk zijn. Oftewel: gebruiksvriendelijk.

5 februari 2015 door Laurens van Boekhout
Reacties gesloten
De Arbowet en Het Nieuwe Werken: 5 Tips op een rijtje

De Arbowet en Het Nieuwe Werken: 5 Tips op een rijtje

Hoewel de regels voor thuiswerken of plaatsonafhankelijk werken soepeler zijn dan die van een vaste werkplek, zijn er wel regels opgenomen in de Arbowet over Het Nieuwe Werken. Want ook wanneer uw medewerkers vanuit huis werken, moet u er zorg voor dragen dat zij hun werk veilig en gezond kunnen doen. Wat zijn uw verplichtingen?

30 januari 2015 door Sander Wijdemans
Reacties gesloten
Kennis delen: niet af te dwingen

Kennis delen: niet af te dwingen

Bij kennis delen staat de mens centraal, is de organisatie verantwoordelijk en heeft informatie- en communicatietechnologie een ondersteunende functie. Cruciaal uitgangspunt er bij is dat kennisdelen tussen mensen niet kan worden afgedwongen, maar dat er alleen een omgeving gecreëerd kan worden die dit faciliteert. “De enige duurzame voorsprong van een bedrijf komt voort uit wat het gezamenlijk weet, hoe effectief het daar gebruik van maakt en hoe gemakkelijk het nieuwe kennis verwerft en gebruikt.”

23 januari 2015 door Haye Elgersma
Reacties gesloten
Meer oog voor medewerker nodig bij HNW

Meer oog voor medewerker nodig bij HNW

Nederland is in West-Europa koploper op het gebied van Het Nieuwe Werken: in bijna 80 procent van de organisaties is flexibel werken ingevoerd. Nederlandse organisaties focussen zich hierbij echter, in tegenstelling tot de andere landen, vooral op de voordelen voor de werkgever.

16 januari 2015 door Tom Van Maris
Reacties gesloten
3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

3 manieren om Het Nieuwe Werken te saboteren

Stel dat er mensen in je organisatie aan je kop zitten te zeuren dat het allemaal wel moderner kan in het bedrijf. Dat ze wat meer ruimte en (eigen) verantwoordelijkheid willen, ze graag gebruiken willen maken van de nieuwste technologische mogelijkheden, dat ze liever aan het werk zijn dan naar hun werk gaan omdat het kantoor niet echt inspireert en het reizen helemaal niet nodig is. Wat een gedoe. Voor je het weet ben je als directie of management met een verandering bezig naar een nieuwe manieren van werken en organiseren terwijl het al zo druk is. Daarom, 3 tips die gegarandeerd zorgen dat het niks wordt.

13 januari 2015 door Albert Roelofswaard
Reacties gesloten
Zo verslavend is e-mail

Zo verslavend is e-mail

Veel mensen hebben een ongezonde obsessie voor e-mail. Werknemers besteden gemiddeld 14,5 uur, dus bijna twee werkdagen per week, aan het controleren, lezen, ordenen, verwijderen en beantwoorden van e-mail. Wat is hier aan de hand?

8 januari 2015 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Het Nieuwe Werken begint bij een opgeruimd bureau

Lean en resultaatsturing; huwelijk of scheiding?

Lean is een begrip! Het lokt altijd wel een reactie uit. Ik kom soms medewerkers tegen die er slechte ervaringen mee hebben: ‘Da’s iets van efficiency met als effect dat wij harder moeten werken, met strakke normen en met minder collega’s’. Resultaten, tevreden medewerkers, tevreden klanten en lagere kosten. Wie wil dat niet.

6 januari 2015 door Han-Paul van Westing
Reacties gesloten
Teveel buitenshuis maakt medewerkers minder loyaal

Teveel buitenshuis maakt medewerkers minder loyaal

Bedrijven die Het Nieuwe Werken (HNW) invoeren, hebben hiervoor vaak meerdere redenen. Te denken valt aan een toename van de productiviteit van werknemers, kostenbesparing of het aantrekkelijker worden als werkgever.

23 december 2014 door Ewout Doevendans
Reacties gesloten
Organiseer je werk met een social intranet

Organiseer je werk met een social intranet

Het brede scala aan mogelijkheden dat een social intranet biedt, kunnen je helpen bij het efficiënter organiseren van je dagelijkse werk. In plaats van je te laten leiden door wat er in je mailbox binnenkomt, kun je je werk ook organiseren via een social intranet. En dat levert niet alleen voordelen op voor jezelf, zoals rust in je mailbox en overzicht in je werk. Ook je collega’s hebben beter zicht op hoe bijvoorbeeld een project ervoor staat en wie wat nog moet doen.

11 december 2014 door Loes Senssen
Reacties gesloten
Communicatie

Fluisterspel

We chatten wat af, vele berichten stromen binnen en de smartphone staat alleen uit als de batterij op is. We zijn connected, always-on en altijd druk bezig. Oververhitting in de maak, zeg maar. Een vrij moment, wat rust, niks doen, stilte of even bijkomen, is weg bezuinigd in de hoop meer productief te worden.

9 december 2014 door Godfried Boogaard
Reacties gesloten
Kantoor en Het Nieuwe Werken

Inrichten van het kantoor tijdens Het Nieuwe Werken

‘My work is where my laptop is’ is een veelgehoorde uitspraak als het om Het Nieuwe Werken gaat. Is uw kantoor hier al op ingericht? Dat vraagt om passend kantoormeubilair. Met wat simpele aanpassingen kunt u uw medewerkers al inspireren. Een nieuwe inrichting zorgt immers vaak voor nieuwe ideeën.

25 november 2014 door Sander Wijdemans
Reacties gesloten
De Koning gaat thuiswerken

De Koning gaat thuiswerken

Het was maar een klein berichtje in de krant. Er waren nauwelijks reacties, maar voor de voorstanders van het thuiswerken was het misschien wel het mooiste nieuws van de afgelopen jaren. Koning Willem Alexander gaat thuiswerken.

21 november 2014 door Henny van Egmond
Reacties gesloten
Clean desk voor Het Nieuwe Werken

De overgang naar papierlooswerken in de praktijk

Ik schuif bij Mark aan aan zijn bureau. Mark is een daadkrachtige beslisser die zijn zaken goed voor elkaar heeft. Aan mij is gevraagd om hem en zijn collega’s te ondersteunen in het proces naar papierloos werken. Over een paar weken worden alle werkplekken flexplekken en dan moeten de stapels op alle bureaus en vensterbanken verdwenen zijn.

14 november 2014 door Annemiek Tigchelaar
Reacties gesloten
Verandering (afbeeding van stima.be)

De rollen omgedraaid

Op de werkvloer is er de laatste 20 jaar nogal wat veranderd. Dat geldt voor de meeste branches. De reclame en communicatie zijn daar een mooi voorbeeld van. Verschuivingen binnen organisaties vinden er altijd plaats, maar in dit gebied wel opvallend veel.

10 november 2014 door Job Hendriks
Reacties gesloten
BYOD (afbeelding van securedgenetworks.com)

Eisen voor de ‘waar dan ook werkplek’

In de trein of op de luchthaven, in een hotellobby of vanuit de hangmat in de tuin, op vakantie of vanaf de eigen keukentafel: tegenwoordig werken we overal. Dit komt mede door veranderende managementstijlen, de intrede van de cloud en de opkomst van Bring Your Own Device (BYOD). Medewerkers slimmer laten werken is zo niet meer slechts een wens voor de toekomst, maar een hedendaags beleid.

30 oktober 2014 door Hazel Goesaert
Reacties gesloten
Het Nieuwe Samenwerken is online en autoloos

Het Nieuwe Samenwerken is online en autoloos

In mijn vorige blogs schreef ik over papierloos werken en kantoorloos samenwerken. Deze keer wil ik het hebben over je auto. Heeft de auto als statussymbool en als vervoermiddel nu zijn langste tijd gehad?

16 oktober 2014 door Haye Elgersma
Reacties gesloten
BYOD (afbeelding van securedgenetworks.com)

Drie trends die de toekomst op de werkvloer gaan bepalen

De specifieke keuzes die individuele medewerkers maken op het gebied van technologie zijn bepalend voor de toekomst van de werkvloer. Binnen nu en vijf jaar krijgen we te maken met nieuwe manieren van werken en leven. En daar moeten we ons op voorbereiden.

13 oktober 2014 door Eric Kline
Reacties gesloten
De medewerker en Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is meer dan een cadeautje!

Veel organisaties oriënteren zich momenteel op de mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Belangrijke vraag hierbij is waarom organisaties hiermee aan de slag willen. Een duidelijke business case en visie zijn onontbeerlijk, en dat gaat veel verder dan een besparing van vierkante meters of een vermindering van de CO2-uitstoot.

8 oktober 2014 door Martijn De Wildt
Reacties gesloten