Zonder Japanse mentaliteit geen Het Nieuwe Werken

sjoerd-gerritsen
Door Sjoerd Gerritsen van - 4 juni 2013
Reacties gesloten

Japan en Het Nieuwe WerkenStelt u zich het volgende eens voor: u werkt zo veel uur dat u bijna niet meer aan slaap toekomt. U slaapt enkele uren ’s nachts, in de metro naar het werk, in de lunchpauze, en weer even in de metro naar huis. Ziehier het leven van de gemiddelde Japanner.

Om u een beeld te geven van hoe het leven van een gemiddelde Japanner eruitziet, is dit ongeveer het pad dat ze belopen: ze werken zich helemaal kapot op de basisschool en middelbare school om te zorgen dat ze op een topuniversiteit kunnen komen. Vanaf het moment dat ze daar zijn aangenomen, hebben ze drie jaar om te genieten van de meeste vrijheid die ze in hun hele leven zullen hebben. Een jaar voordat ze klaar zijn vervolgens, gaan ze op zoek naar een baan en als ze die niet hebben gevonden voordat ze klaar zijn met studeren, doen ze nog een jaar universiteit. Als ze een baan hebben is het geregeld: werk voor het leven – waar ze zich vervolgens weer helemaal kapot werken om zich maar hogerop te komen in het bedrijf.

Wantrouwen jegens Het Nieuwe Werken

Nou, om kort te gaan: ik sta niet achter het idee van zestien uur per dag werken zeven dagen in de week. Achter het idee van te allen tijde hard werken sta ik echter wel. Altijd weten dat er vooruitgang inzit, wat je ook doet. Weten dat ondanks dat de kans klein is, de kans op promotie er wel is.

Het Nieuwe Werken in Nederland is voor veel organisaties nog steeds een gebeuren dat veel wantrouwen oproept. Het management heeft nog steeds moeite om zijn personeel volledig te vertrouwen om te werken op basis van resultaat in plaats van uren.

Werken als een Japanner

Stel nu dat al uw medewerkers zo hard en toegewijd zouden werken als Japanners, wat zou dat voor uw bedrijf betekenen? Precies. Dat zou toch fantastisch zijn! Maar, hoe gaan we dit doen? Medewerkers motiveren en betrekken bij de organisatie is lastig. Het kan dan ook op verschillende manieren. Hier wil ik echter alleen even focussen op toekomstperspectief.

Maaiveld en Het Nieuwe WerkenEen gemiddelde Nederlander zou bij een baan voor het leven rustig achterover leunen. Het doel is immers al bereikt. Een gemiddelde Japanner echter zal bij een baan voor het leven nog harder gaan werken, want er is een kans dat het nóg beter kan; het werk beter kan, het leven beter kan. Nederlanders nemen veelal genoegen met ‘normaal’. Japanners zien een zonniger toekomst en werken zich daar dus letterlijk dood voor.

Ondernemer zijn, geen directeur

De kansen die de Japanner ziet, zijn hier ook, zolang we allemaal iets meer ondernemer zouden zijn en iets minder directeur. En wanneer we dan gaan kijken naar hoe we de kwaliteiten van onze mensen het best kunnen benutten, raken ze vanzelf betrokken bij de organisatie. Ze zien, voelen en ervaren dan immers dat de toekomst meer te bieden heeft dan enkel elke dag hetzelfde doen.

Dus, wilt u uw mensen vertrouwen, betrek ze dan bij de organisatie door naar de toekomst te kijken vanuit het individu. Een mooie manier om Het Nieuwe Werken soepel van de grond te krijgen en te houden.

Deel dit artikel met anderen
Sjoerd Gerritsen -
Sjoerd Gerritsen is fulltime entrepreneur. Met Gerritsen Media brengt hij organisaties in beweging en zet ze om naar Het Nieuwe Werken en 'alleen resultaten werkomgevingen'. De resultaten die werkzaamheden opleveren staan daarbij centraal, waarbij de medewerker de beslissing maakt wát hij doet en wáár hij dat doet.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten