2014: Een intelligente, embedded versie van HNW

Door Rosan Gompers van NewCompany Creations™ - 16 januari 2014
Reacties gesloten

HNW gaat voorwaartsTrends op het gebied van Het Nieuwe Werken. Het lijkt bijna een contradictio in terminis. Ook in 2014 blíjven organisaties manieren van werken en organiseren vernieuwen. Organisaties blijven sterk in beweging. Voor veel bedrijven geldt dat het achterstallige onderhoud gedaan is, maar dat is onvoldoende. In 2014 gaan we weer echt voorwaarts. Re-inventing work blijft daarvoor een prima en noodzakelijk middel.

Het onderwerp Het Nieuwe Werken heeft zich ontwikkeld als een volwaardig thema met voor- en tegenstanders en inmiddels veel praktijk, zin en onzin. In 2014 ontwikkelen we een intelligente, in de onderneming embedded versie van Het Nieuwe Werken.

Dit zijn, in mijn opinie, de drie belangrijkste trends op het gebied van anders werken en organiseren in 2014:

1)    Innoveren is het nieuwe rationaliseren

Het woord rationaliseren lijkt niet erg 3.0. Echter in de betekenis van slimmer werken, opruimen, je ontdoen van slecht werkende procedures en onnodige ballast is er helemaal niets mis mee. In 2014 rationaliseren of vereenvoudigen we echter steeds minder op de klassieke manier: via reorganiseren (fte’s tellen, verminderen en dan maar hopen dat de OR en klanten tevreden blijven).

Dit geldt ook steeds meer voor grote corporates, die in 2013 zijn gestart met innovatie buiten de deur; aan de overkant in een hip leegstaand pand. Door het kopen van start-ups, deze financiële prikkels te geven en door jonge ondernemers te laten meedenken over hoe het anders kan. Een mooie eerste stap in opening up the system. Innovatie van producten en diensten en rationalisatie van de onderneming waren echter nog verschillende werelden.

Slimmer werken en HNWIn 2014 begrijpen steeds meer bedrijven dat alleen door innovatie van de bestaande organisatie (en manieren van werken), innovatie van producten en diensten kan plaatsvinden. Alleen op deze wijze zullen zij hun bestaansrecht behouden. Het onderhouden van een logge, traag werkende organisatie waarin klassiek veranderd wordt, naast het opbouwen van een innovatief label, is simpelweg te duur. Innovatie wordt de nieuwe kerncompetentie van elke gezonde onderneming, of het nu gaat om innovatie van producten en diensten of innovatie van de organisatie en het werken zelf. Slimmer en anders werken, en anders organiseren, is de manier om a) te reorganiseren en b) tegelijkertijd dat gewenste, innovatieve bedrijf te worden.

2)    Beter begrip van context en gedrag

In 2014 nemen we afstand van gestandaardiseerde flexconcepten en ook het begrip ‘flexen’ is eindelijk passé. We zijn weer gewoon aan het werk. We hebben geleerd van de organisaties die medewerkers in kantoren laten werken die niet zijn afgestemd op werkprocessen en drijfveren van mensen. We snappen dat speelsheid in de werkomgeving niet een doel op zich is, maar een instrument om creativiteit, innovatie en getting things done op een passende manier te faciliteren en stimuleren (ik ben het afgelopen jaar weleens in een kantooromgeving geweest waar de voornamelijk mannelijke werknemers van middelbare leeftijd door een architect min of meer ‘in de ballenbak’ waren gezet. Een triest aanzicht van ongelukkige werknemers was het resultaat).

De vraag naar innovatieve kantoorconcepten wordt in 2014 slimmer gesteld en aanbieders in de markt weten dat de one-size-fits-all-grote-stappen-snel-thuis aanpak niet werkt. We krijgen meer specialisatie en werken vanuit inzicht in de verbanden tussen prestatieverbetering, gedrag, ruimtegebruik, framing en het effect van de context en positieve prikkels (positive reinforcement). Het creëren van een andere context is echter niet langer een doel op zich. De werkcontext wordt met meer intelligentie gekoppeld aan innovatie van het systeem en ‘gewoon’ goed je werk kunnen doen.

HNW en Hollands denken3)    Back to (smart) work

‘Het Nieuwe Werken, doe maar gewoon.’ Een nogal Hollandse opmerking, vaak een verkapte vorm van weerstand voor het onbekende. In 2014 doen we weer ‘gewoon’. Boeken organisaties weer betere resultaten, op andere manieren dan voorheen in gezonde ondernemingen (dat geldt niet voor organisaties die nog niet gestart zijn hun werkwijze onder de loep te nemen). Het Nieuwe Werken is niet langer een hot item, iets hips of een trend. Blijven nadenken over slimmer en anders werken is the new normal.

Innovatie van werken past bij het innoveren van ons systeem en is nodig om innovatief in de markt te blijven. Daarom zullen veel ‘Nieuwe Werken’-projecten niet langer sec het initiatief zijn van hr of staven (daar waar de beleidsmakers het nog voor het zeggen hebben). Slimmer en anders werken, dit evalueren en optimaliseren is iets van alle vakprofessionals en zal per team, situatie of project een eigen vorm krijgen, bepaald door de werkers zelf (wat werkt nú?). Dit is een voorwaarde om goede resultaten te boeken. In 2014 beoordelen we elkaar op werk en resultaat, maar ook op hóe dat bereikt is en met welke (tijd)inspanning (slimmer en wellicht anders). Tijd is immers het nieuwe geld.

 

 

Deel dit artikel met anderen
Rosan Gompers - Initiatiefnemer NewCompany Creations™
Rosan Gompers is organisatieadviseur, managementcoach en expert op het gebied van gedragsbeïnvloeding in organisaties. Zij werkt met de 8 Elementen van Vernieuwing, waarmee ze richting geeft aan organisatievernieuwing. Gompers is onder meer oprichter van het label NewCompany Creations™ van waaruit zij werkt aan creatieve en praktische oplossingen voor het vernieuwen van organisaties en sociale innovatie. Gompers is co-auteur van De Kunst van Het Nieuwe Werken | Ervaringen @ deWerkpraktijk.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten