4 tips als je jouw bedrijf wil verkopen

Door Danny Bijl van DB Online Marketing - 29 januari 2020
Reacties gesloten

Om wat voor reden je jouw bedrijf ook besluit te verkopen: het kan zomaar eens één van de belangrijkste deals in je leven zijn. Maar wanneer je pas besloten hebt je bedrijf te verkopen, betekent dit niet dat dit in een weekje geregeld is. Het is een ingewikkeld proces waar best wat tijd en energie in gaat zitten. Met deze vier handige tips weet je precies waar je aan moet denken en wat je te wachten staat!

1. Bepaal de waarde

Om te beginnen is het natuurlijk ontzettend belangrijk om de waarde van je bedrijf te bepalen. Dit is specialistisch werk, en je zou er goed aan doen om een professional in te schakelen die gespecialiseerd is in dit soort verkopen en jou kan helpen met je bedrijf verkopen. Niet alleen de financiële prestaties van het verleden maar ook de toekomstige prestaties spelen een grote rol in het bepalen van een onderbouwde vraagprijs. Hoe beter je deze prijs kunt onderbouwen, hoe beter je positie is in de onderhandelingen.

2. Onderzoek potentiële kopers

Probeer zoveel mogelijk potentiële kopers in beeld te brengen om te kijken of de verkoop van je bedrijf op dit moment realistisch en rendabel is. Hoe meer partijen en mogelijkheden je verkent hoe groter de kans is dat de verkoop soepel en snel geregeld is. Daarnaast maakt het hebben van meerdere mogelijk geïnteresseerden in je bedrijf de onderhandelingen een stuk makkelijker en draagt het bij aan een stevige onderhandelingspositie.

3. Check wat je moet regelen voor personeel

De kans is groot dat je personeel voor je bedrijf hebt werken. Wat gebeurt er met personeel na de verkoop? Blijven deze voor het bedrijf werken of niet, en onder welke condities gebeurt dit? Zorg er daarnaast voor dat je jouw personeel op tijd en op de juiste manier op de hoogte brengt van de mogelijke verkoop.

4. Zorg dat je fiscaal alles goed regelt

Bedrijf verkopen

Het sluiten van de verkoop gebeurt met het tekenen van belangrijke documenten zoals de koopovereenkomst en de leveringsakte: iets wat bij de notaris gebeurt. Maar na het tekenen van deze documenten is de verkoop nog niet geheel geregeld. Is er namelijk sprake van aandelen, dan vindt de levering hiervan pas plaats wanneer je de koopsom hebt ontvangen: een notaris ziet hierop toe. Op de dag van levering stort de bank het aankoopbedrag op een derdengeldenrekening van de notaris, welke vervolgens bevestiging zoekt voordat deze overgaat tot levering.

Deel dit artikel met anderen
Danny Bijl - Online Marketeer
Danny Bijl is werkzaam als freelance online marketeer waarbij de focus ligt op SEO en content trajecten. Hij is er heilig van overtuigd dat het creëren van goede content een must is voor ieder bedrijf die iets met online wil doen. Naast de online marketing werkzaamheden voor zijn klanten is Danny ook een enthousiaste blogger.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten