5 redenen om je CRM te integreren in je website
Bij een professioneel bedrijf hoort een professionele website die niet alleen het bedrijf goed neerzet, maar ook klantvriendelijk is. Bij het optuigen van een bedrijfswebsite, zijn er allerlei keuzes om te maken. Ten eerste is er de keuze voor welk CMS de wensen en behoeften het best ondersteunt, dus wat zijn de voordelen en nadelen bijvoorbeeld een wordpress website vs hubspot als CMS. Daarnaast kun je ook overwegen of je je CRM wilt integreren in je website. We bespreken vijf redenen om daarvoor te kiezen.
Overal directe toegang tot actuele gegevens
Werken is flexibeler geworden de afgelopen jaren. Er wordt steeds meer thuis of elders ‘remote’ gewerkt. Wanneer je je CRM integreert in je website, levert dat voor medewerkers altijd en overal toegang tot klantgegevens op. Dat betreft ook altijd de meest actuele gegevens. Dit stelt bijvoorbeeld de afdeling sales in staat om sneller in te spelen op informatieverzoeken of bestellingen.
Tijd en geld besparen
Wanneer je website en je CRM systeem onafhankelijk van elkaar opereer, betekent dat automatisch dat er dubbele handelingen nodig zijn in verkoopprocessen of bij informatieverzoeken. De gegevens uit de website moeten immers geïmporteerd worden in het CRM. Vaak gebeurt dat nog handmatig ook, waardoor er mankracht in gaat zitten. Door de CRM in je website te integreren, bespaar je dus tijd én geld.
Geen verloren gegevens
Een bijkomend nadeel van het ontbreken van een automatische koppeling tussen je website en je CRM systeem, is dat er in het transfereren van gegevens van de website naar het CRM systeem zaken verloren kunnen gaan. Het integreren van je CRM systeem in je website kan er dus ook voor zorgen dat je niet onnodige verkopen misloopt.
Eén bron
De koppeling tussen je website en je CRM systeem zorgt er ook voor dat alle relevante informatie over klanten en verkopen uit één bron komen. Dat betekent dat je er gemakkelijker van uit kunt gaan de informatie klopt. Het dubbelchecken dat nodig is om de correctheid van informatie te verifiëren wanneer er sprake is van twee losse systemen, is niet meer nodig wanneer je CRM systeem aan je website gekoppeld is.
Meer conversies door betere profielen
Door de integratie van het CRM systeem in de website wordt een beter profiel van de relatie opgebouwd, omdat alles vanaf het informatieverzoek tot de feedback wordt vastgelegd. Als gevolg daarvan ben je beter geïnformeerd over de interesses en het gedrag van de relatie. Door deze gedetailleerdere profielen, worden je leads én de contactmomenten met de klant kwalitatief beter. Zo kun je een hogere conversie realiseren.
Allemaal goede redenen dus om je website en je CRM systeem niet meer als twee losse systemen naast elkaar te laten functioneren, maar ze te integreren. Dat vergt een investering in het begin, maar het profijt dat je er vervolgens van kunt hebben maakt het zeker de moeite waard!