5 tips voor het werven en selecteren van toptalent in de huidige markt

Reacties gesloten

De laatste jaren trekt de economie opnieuw steeds beter aan en wordt talent weer schaarser. Kandidaten zijn aan zet en bedrijven moeten zich aan die realiteit aanpassen. Die tendens zal de komende jaren bovendien enkel nog maar scherper worden. Hoe jouw organisatie dan wel die felbegeerde talenten kan strikken?

In de eerste plaats onderscheid je je maar beter van de concurrentie. Bovendien zijn er ook andere methoden om talenten te overtuigen. Zomaar een vacature online gooien en dan maar afwachten? Dat werkt al langer niet meer. De volgende 5 tips daarentegen wel.

 Tip 1: Zet in op employer branding

In de eerste plaats is het belangrijk om een voorkeurspositie te verkrijgen en te behouden ten aanzien van andere werkgevers. Je moet er met andere woorden voor zorgen dat talenten bij jou willen werken en bovendien moet je hen daar ook blijvend van overtuigen. Natuurlijk helpt het om gewoon een gaaf product in huis te hebben of een populair merk te zijn, toch kunnen ook andere ondernemingen baat hebben bij employer branding.

Hoe je dat in de praktijk omzet? Doe onderzoek naar wat medewerkers, buiten het salaris om, belangrijk vinden. Verantwoordelijkheid, thuiswerk en opleidingsmogelijkheden zijn slechts enkele voorbeelden. Denk echter ook na over de waarden die je extern wenst uit te stralen: profileer je je als een gamechanger of eerder als een gevestigde waarde met klasse en uitstraling? Consulteer misschien ook even de marketingafdeling en weet dat de gehanteerde profilering zijn gevolgen zal hebben voor de verdere rekrutering. Als innovator zijn campusrecruitment en de aanwezigheid op social media bijvoorbeeld echte must do’s!

Tip 2: Kijk verder dan het cv

Als het op werving en selectieaankomt, is de voor de hand liggende oplossing zelden de beste. Mark Zuckerberg, Bill Gates en Richard Branson: het zijn slechts enkele voorbeelden die aantonen dat het juiste diploma lang niet altijd alles zegt. Durf dan ook verder te kijken dan enkel dat. Doe onderzoek naar de openstaande functie en ga na welke eigenschappen cruciaal zijn voor een nieuwe medewerker. Natuurlijk kan een bepaalde basiskennis cruciaal zijn, maar durf toch ook te denken aan drijfveren, persoonlijkheden, ambities en competenties. Het is de combinatie van al die factoren die de mate van succes in de volgende functie kan voorspellen. Durf tijdens het sollicitatiegesprek dan ook voldoende kritisch te zijn en denk goed na over hoe je die factoren allemaal in kaart gaat brengen. Ook wanneer je met een extern wervingsbureau gaat samenwerken, geef je maar beter een goede beschrijving van de ideale kandidaat mee.

rawpixel-585634-unsplashTip 3: Kies voor een goede screening

We haalden het reeds eerder aan: het adequaat peilen van de onderzochte succesfactoren is niet eenvoudig. Er zijn echter technieken om de kans op succes beter te voorspellen. In de eerste plaats zijn er de scherpe observaties die dan weer aangevuld worden met allerhande executive assessments. Net zoals je in de eerste fase kan samenwerken met een executive search bureau, is ook het beroep doen op een assessmentbureau altijd een aanrader. Er bestaan immers talloze assessmentmethoden die maar beter aangepast zijn in functie van het gewenste profiel. Vaak kunnen deze kantoren ook assessments op maat organiseren. Alhoewel ook zij geen honderd procent zekerheid kunnen garanderen, kom je toch al een aardige stap dichter bij absoluut aanwervingssucces.

Tip 4: Zet in op overtuigende factoren

Voor sollicitanten is lang niet alleen het loon belangrijk. Ook andere factoren spelen een rol. Een goede coaching is voor iedereen belangrijk. Maar ook groeiplannen die talenten een rijke carrière aanbieden, een beloningsbeleid en allerhande extra voordelen kunnen hen overtuigen. We plaatsen deze tip echter bewust op een 4eplaats: pas wanneer een kandidaat gevonden wordt die ‘perfect’ aansluit bij de functie, mogen ze immers ingezet worden. Een sollicitant voor zich winnen met een project en blijven overtuigen met allerhande extra’s, dat is het motto.

Tip 5: Heb ook aandacht voor onboarding

Talent gevonden? Dan is het vooral belangrijk om het talent ook aan boord te houden. Employer branding heeft nu eenmaal ook aandacht voor wat na de selectie komt. Bovendien zal een goed onboardingprogramma de kandidaatsollicitant alvast gerust stellen. Bij onboarding hebben we bovendien lang niet alleen aandacht voor de eerste dag van de nieuwe medewerker, integendeel: het dient in de organisatie ingebakken te zitten en de nieuwe medewerker te stimuleren om zichzelf naar een bepaalde doelstelling te ontwikkelen. Het introductieprogramma houdt dan ook minimaal rekening met de evolutie tijdens de eerste 100 dagen van de tewerkstelling.

En wat na die 100 dagen? Ook dan blijft een verdere evolutie noodzakelijk. Natuurlijk zal het vooropgestelde groei- en ontwikkelingsplan hier hulp bieden!

Enkel zo kan je optimaal gebruik maken van de talentenin jouw organisatie.

Deel dit artikel met anderen
Sander Wijdemans - Online marketeer en ondernemer
Sander Wijdemans is freelance online marketeer en online ondernemer. Door de jaren heen heeft hij verschillende platforms, blogs en webshops opgezet, waaronder de succesvolle internationale webshop www.woodiful.com. Sander Wijdemans werkt als freelance marketeer onder de bedrijfsnaam SW Online Marketing & Media.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten