7 regels voor een innovatieve bedrijfscultuur
Internet- en technologiebedrijven staan over het algemeen bekend als organisaties met een innovatieve bedrijfscultuur en een focus op Het Nieuwe Werken. Sterker nog, de term ‘Het Nieuwe Werken’ komt uit de koker van Microsoft en latere grootheden als Google, Facebook en Twitter hebben plaats- en tijdsonafhankelijk werken bijna tot een kunst verheven.
Door medewerkers te stimuleren voor een werkplek te kiezen die past bij hun activiteit op dat moment en daarbij allerlei ondersteunende faciliteiten op kantoor aan te bieden (van opvang voor kind of hond tot volleybalvelden en yogaruimtes) wordt getracht een zo creatief mogelijke bedrijfscultuur te creëren. Vanuit zo’n cultuur moeten dan weer nieuwe, innovatieve ideeën ontstaan.
Hippe kantoortuin
Bij OutSystems, een van origine Portugees softwarebedrijf, leggen ze niet zozeer de nadruk op een hippe kantoortuin of een inpandige koffiezaak, maar juist op de regels binnen de organisatie die vorm geven aan de bedrijfscultuur. Of beter gezegd: het gebrek aan die regels. Onlangs werd namelijk ‘The Small Book of the Few Big Rules’ geïntroduceerd, een boekje voor alle medewerkers van het bedrijf, waarin beschreven staat wat zij juist wél zouden moeten doen in plaats van wat ze niet mogen.
Een vorm van ‘omdenken’ dus, en in mijn ogen een heel eenvoudige maar effectieve manier om een inspirerende bedrijfscultuur te scheppen.
7 Regels
Er zijn in totaal zeven ‘big rules’ die medewerkers van OutSystems aanhangen, waarvan sommige voor zich spreken en andere weer heel verrassend zijn:
- Vraag altijd naar het ‘waarom’
Volgens velen de belangrijkste regel binnen de organisatie. Doe niet zomaar wat je opgedragen wordt of wat je altijd al doet – vraag jezelf eerst af waarom je het doet en waarom het nuttig is voor het bedrijf. Als je het antwoord aan jezelf schuldig moet blijven, ga dan bij een collega te rade. Als je samen kunt bepalen wat het ‘Ultieme Doel’ van een bepaalde taak of actie is, ga dan vooral door. Als dat niet het geval is, kun je beter iets anders gaan doen. - Los een probleem op voordat het een crisis wordt
Kleine kwesties laten zich makkelijker oplossen dan een grote crisis. Besteed daarom altijd aandacht aan zaken die niet goed voelen: een collega die niet lekker in z’n vel zit, of een klant die maar niet terugbelt. Zoek uit wat de context van het eventuele probleem is, bepaal dan of er zich inderdaad een crisis aan het ontwikkelen is en onderneem vervolgens actie. - Vecht de status quo aan
Probeer met frisse ogen naar je dagelijkse werkzaamheden te kijken, en kom met creatieve oplossingen voor lastige uitdagingen. Goed voorbeeld: op het hoofdkantoor van OutSystems in Lissabon is gedurende een lang weekend een feest georganiseerd, compleet met dj, ijscokar en massages. Er moesten binnen korte tijd namelijk 12 apps gemaakt worden, terwijl daar eigenlijk niet genoeg medewerkers voor beschikbaar waren. Tijdens het feest zijn ontwikkelaars met z’n allen op een ontspannen manier aan de slag gegaan. Aan het eind van het weekend waren er 12 splinternieuwe apps gereed. - Wees behulpzaam
In de meeste organisaties gelukkig een aandachtspunt: vraag om hulp als je dat nodig hebt en biedt anderen ook jouw hulp aan, zelfs als een kwestie buiten jouw functiegebied valt. Je weet immers nooit wat voor expertise je collega’s mee kunnen brengen. - 80/20-regel
Grote problemen behoeven niet altijd grote oplossingen. Volgens het veralgemeende Pareto Principe wordt 80 procent van de uitkomsten veroorzaakt door 20 procent van de oorzaken. Anders gezegd: 20 procent van wat je doet adresseert maar liefst 80 procent van het probleem. Dat komt overeen met een ‘agile’ manier van werken: breek taken op in stukjes, stel prioriteiten en voer een taak uit binnen de gestelde tijd door het belangrijkste probleem als eerst op te lossen. - Communiceer om begrepen te worden
Maak niet de fout je voortdurend uit te drukken in jargon. Dat jij een bepaalde expertise hebt, betekent niet dat een collega of klant die deelt. Probeer je te verplaatsen in de ander, probeer actief te luisteren en vragen op een heldere manier te beantwoorden. Als je moeder niet begrijpt waar je het over hebt, dan begrijpt een willekeurige collega je waarschijnlijk ook niet. - Excelleer
Doe waar je goed in bent en doe dat goed. Kijk kritisch naar je eigen werk en dat van anderen. Voorkom in ieder geval dat je te snel tevreden bent; op die manier stopt de vooruitgang, terwijl aan kwaliteit een voortdurend proces van verbeteringen ten grondslag ligt.
Als je deze ‘regels’ zo onder elkaar zet, wordt heel duidelijk wat OutSystems wil bereiken: een creatieve, vrije en innovatieve bedrijfscultuur. Een bedrijf waar blije, gemotiveerde mensen werken die zelf nadenken en graag met ideeën komen. In zo’n bedrijf heb je eigenlijk geen regels meer nodig.